Oculus förnekar att John Carmack stulit teknik från Zenimax

Nya uppgifter gör gällande att dispyten mellan Zenimax och Oculus sträcker sig långt bakåt i tiden, där Zenimax långt tidigare ska ha begärt ägarskap i det gräsrotsfinansierade bolaget.

När det i förra veckan framgick att Zenimax anklagade John Carmack för teknikstöld var han snabb med att gå ut med att inget arbete han gjort är patenterat och att "Zenimax inte äger VR". Det numera Facebook-ägda Oculus svarade också med att "folk går ut med absurda påståenden" i samband med stora transaktioner.

Nu framkommer fler detaljer kring dispyten, som enligt Wall Street Journal sträcker sig tillbaka till 2012, året då Carmack kontaktade Palmer Luckey, Oculus VR:s grundare. Luckey forskade vid tillfället inom virtuell verklighet (VR) på University of Southern California och ska ha skickat en prototyp till Carmack, som under samma period fortfarande jobbade för Zenimax.

Carmack ska ha bidragit med kod för den tidiga prototypen, som enligt Zenimax ska ha lagt grunden för det som idag är känt som Oculus Rift. Zenimax hävdar även att Luckey under samma år skrev på ett avtal som skulle hindrat honom från att göra anspråk på koden.

Nu skjuter Oculus ifrån sig anklagelserna och menar att Zenimax gör missledande och otydliga påståenden. Oculus menar att avtalet har flera syftningsfel och att Zenimax aldrig lyckats identifiera någon stulen kod eller proprietär teknik i den offentliga källkoden för VR-headsetet Rift. Oculus hävdar även att det endast blev intressant att hota med stämning efter att Facebook köpt upp företaget.

Oculus berättar även att John Carmacks beslut i att lämna Zenimax grundades i att bolaget inte ville satsa på VR. Bolaget fortsätter med att Doom 3 BFG var tänkt att vara en lanseringstitel för Oculus Rift, men att stödet helt upphörde när Oculus vägrade ge Zenimax en ägarandel i bolaget.