Umenet skapar IRL-lagg med Oculus Rift

Bredbandsleverantören Umenet använder Oculus Rift för att simulera nätverkslagg i det verkliga livet, något som gör det svårt att både spela pingis och steka pannkakor.

Alla gamers har sannolikt någon gång svurit över så kallat lagg. Termen kommer av engelskans lag och betyder fördröjningar i nätverkstrafiken. Effekten är att spelarens rörelser inte alltid är i fas med vad som händer i spelet eller vad andra upplever. Problemet är tydligast i tidskritiska moment, exempelvis vid intensiva eldstrider i FPS-spel.

rift.JPG

Nu satsar bredbandsleverantören Umenet på att locka nya kunder genom att uppmärksamma fenomenet. I en färsk reklamkampanj kopplar företaget ihop VR-glasögonen Oculus Rift med en webbkamera och Raspberry Pi. Systemet ger kontrollerbart "IRL-lagg", där mjukvara kan styra fördröjningen mellan kameran och bildskärmen. Syftet är att efterlikna just extrem nätverkslatens, där vad som händer på skärmen inte alltid överensstämmer med verkligheten.

ingress.JPG

Resultatet är att allt ifrån pingis till pannkaksbak blir noterbart svårare, något som givetvis fångas på video. Trots att fördröjningen endast är en tredjedels sekund försvåras koordinationen mellan öga och hand markant. Utöver videon ovan publicerar Umenet även en extra kameravinkel. Den visar samma händelseförlopp från testpersonens vy.