AMD presenterar Tressfx – realistisk rendering av hår via GPGPU

Inför omstarten av spelserien Tomb Raider introducerar AMD en ny teknik för att rendera realistiskt hår genom att dra nytta av beräkningskraften i moderna grafikprocessorer.

Att skapa ett verklighetstroget hårsvall är ett återkommande problem i spelvärlden. Inte nog med att det är svårt att simulera tusentals hårstrån, det hela kräver massivt med beräkningskraft för att ge ett naturtroget intryck. AMD i samarbete med Crystal Dynamics bistår nu med en renderingsmetod som drar nytta av gränssnittet Directcompute och beräkningskraften i moderna grafikprocessorer.

tress_banner2.jpg

TressFX Hair revolutionizes Lara Croft’s locks by using the DirectCompute programming language to unlock the massively-parallel processing capabilities of the Graphics Core Next architecture, enabling image quality previously restricted to pre-rendered images.

Tekniken heter Tressfx och sägs vara den första metoden som verkligen kan simulera naturtroget hår i realtid. Det hela bygger på semitransparenta ytor via Order Independent Transparency (OIT), som i sin tur utnyttjar datastrukturen Per-Pixel Linked-List (PPLL), för att hantera den väldiga komplexiteten och reducera minnesanvändningen.

Tressfx ska först och främst användas i den kommande omstarten av spelserien Tomb Raider. I bilderna visas huvudrollsinnehavaren Lara Crofts ikoniska hästsvans med betydligt större detaljrikedom än tidigare och enligt AMD tillkommer även simulering av fysik, väder och vind – inklusive kollisionsdetektering.

Nya Tomb Raider släpps den 5 mars till PC/Windows, Playstation 3 och Xbox 360.