Crytek: Spelkonsoler kan omöjligt matcha prestandan i en gamingdator

Nästa generation spelkonsoler kan omöjligt tävla med kraften i en riktig speldator. Det uppger Cryteks vd Cevat Yerli i en intervju.

På torsdag väntas Sony presentera vad som hittills är känt som Playstation "Orbis" och med det riktas blickarna mot nästa generations spelkonsoler, där mer kraft under huven är en given ingrediens. Den som redan äger en speldator kan dock bli besviken över de grafiska förmågorna.

cevat.jpg

If you predict how hardware evolves at the current speed of evolution, and then take consumer pricing evolution, already two years ago you could see, whatever launches in 2013 or 2014 or 2015, will never beat a PC again [...] Without breaking NDAs that are in place, realistically, from purely a price point perspective, it is impossible.

I en intervju med speltidningen Eurogamer uppger Cryteks vd Cevat Yerli att nästa generations spelkonsoler omöjligt kan tävla med kraften i riktig gamingdator. Enligt Crysis-skaparen har utvecklingen av kraftfulla datorkomponenter gått snabbare än prisfallet, vilket gör det i praktiken omöjligt klämma in lika kraftfulla komponenter i en spelkonsol för 200–300 dollar.

Yerli tillägger att konsoltillverkarna fört en "hopplös kamp" mot gamingdatorer sedan lanseringen av Playstation 3 och Xbox 360, en strid som inte går att vinna eftersom PC-datorerna och dess spel befinner sig i en pågående evolution och ständigt utvecklas med tiden.

Han menar att datorspelarna numera har "massiva kärnkraftverk [till datorer="datorer"]" ståendes i rummen med enorm potential för spel, och att detta är mycket svårt att tävla med ur ren prestandasynpunkt.