NFS: Most Wanted ser bättre ut på Wii U än Xbox 360 och Playstation 3

Nintendos senaste spelkonsol har kritiserats för låg prestanda, men Alex Ward på Criterion Games menar att hårdvaran ändå ger utrymme för visuellt vackrare spel än Xbox 360 och Playstation 3.

Redan innan lanseringen av Wii U kritiserades spelkonsolen av utvecklare för processorn, som uppges ha lägre prestanda än Xbox 360 och Playstation 3. Grafiken ska däremot vara bättre och har mer grafikminne, någonting som möjliggör högre detaljrikedom.

NFS_Most_Wanted.jpg

Alex Ward på Criterion Games berättar i en intervju med Gamesradar att utvecklarna som arbetade med spelet för andra plattformar på kort tid hade det fungerande på Wii U. Istället för att göra en vanlig portning utan extra tillägg, valde företaget att utnyttja det senaste spelkonsolen har att erbjuda för att ge Wii U-versionen ett mervärde.

Wii U kommer med 1 GB (1 024 MB) grafikminne, till skillnad från Xbox 360 och Playstation 3 som båda har endast 256 MB. Det här innebär att Criterion inte behövde anpassa texturerna för Wii U-versionen av NFS: Most Wanted, utan kan använda samma högupplösta texturer som till PC-versionen. Den högre minnesmängden ger bättre detaljrikedom och längre draw distance, än konkurrerande plattformar.

Ward fortsätter med att förutom att erbjuda den snyggaste versionen av spelet, har den nya spelkontrollen använts flitigt. Bland funktionerna finns Co-driver mode, som tillåter en andra spelare att stänga av och på trafiken, ändra tid på dygnet, samt sätta ut en färdrutt för den första spelaren.

Need for Speed: Most Wanted för Wii U börjar säljas den 22 februari i Europa.