"Speldemos skadar försäljningen"

Det är ingen bra idé att släppa speldemos, hävdar grundaren av Schell Games, som menar att försäljningen av speltitlar där demoversioner funnits tillgängliga halverats.

Möjligheten att prova på ett spel innan köp är uppskattat bland gamers, särskilt av dem som vill hålla sig på rätt sida lagen. Förr i tiden var så kallade demoversioner snarare regel än undantag men numera är det relativt få som erbjuder kunderna att testa före köp. Enligt Jesse Schell, grundare av spelföretaget Schell Games, kan det finnas en orsak till detta.

You mean we spent all this money making a demo and getting it out there, and it cut our sales in half? Yes, that’s exactly what happened to you.

Enligt Schell drabbas försäljningen när spel görs tillgängliga i demoform, eftersom detta stillar nyfikenheten hos kunderna. Han hänvisar till försäljningssiffror från Xbox 360, som mer eller mindre halverats för titlar som funnits tillgängliga för gratis testning. Schell menar att det fungerar bättre att bygga upp en hype med skärmbilder och videosnuttar och sedan låta kunderna betala för att spela – "buy to try".

Utlåtandet, som publicerats av PC Gamer, har skapat många livliga diskussioner på nätet där arga konsumenter argumenterar för att demoversioner lockar till att köpa spel, under förutsättning att de faktiskt är bra. Andra går så långt som att säga att frånvaron av testversioner rättfärdigar piratkopiering.