Streama spel. Du vet det som SweC gör och som alla gör. Mr. Rouge fattar galoppen.
Det är lite konstigt att Sweclockers (som användarforum överlag alltså, ingen kritik mot författare) är så dåliga på streaming. Få poster, inga frågor, inga svar.
Samtidigt som alla som streamar spel på alla streamingtjänster som tillhandahåller streamade spel, och de streamar från en desktop-PC. De måste gå till Youtube för svar. På så vis skulle SweC som forum kunna bli bättre och inte bara om BIOS-inställningar och recensioner och kritik hit o dit.
Såhär: Jag kan spela de senaste spelen med riggen i sign. Ännu har inget spel kommit som jag inte kunnat spela med bra prestanda.
De 2 spel jag haft svårt att streama med GPU-acceleration har haft något annat problem för att inte komma upp i 120 FPS, som t.ex. att de utvecklas av 2-4 personer, är i Early Access, och inte har släppts ännu. De är ooptimerade p.g.a. okunnighet.
2 andra spel är AAA-titlar från storföretag, och där har vi ett annat problem: de kommer från konsoll och har idiotiskt nog antagit att plattformen inte kör ett OS, och helt enkelt missat att ställa in compilern så att den reserverar en kärna för OS. När detta sker blir det som från natt till dag, och massor med resurser frigörs för att streama även utan hårdvaruacceleration med CPU:n a la 1992. RDR2 är ett exempel. Vid släpp kraschade det våldsamt, och efter någon timmes arbete när de googlat de rätta compilerinställningarna och lagt in dem är det plötsligt inga problem längre.
Så streamingklienten, t.ex. OBS, som bara är en mjukvara för att ansluta till streamingtjänsten och lokal hårdvara, och skapa layouter för sitt community. Dessa klienter är mycket ooptimerade, men genom att tvinga den att använda hårdvaruaccelererad enkodning har det löst mitt problem just nu, och nästan dubblat FPS för det nyaste ooptimerade Early Access-spelet.
Nästa logiska steg är naturligtvis att inte slösa några Desktop-PC-resurser alls på att bara leverera enkodad videoström till valfri streamingtjänst. Detta kräver något externt. Något sådant externt finns för konsoller. Dessa dongles har en USB-kabel, så de kräver en USB-host.
Lika logiskt är att konsollanvändare har tillköpt en extra laptop för att kunna streama öht, eftersom konsollen inte har något OS att tala om, och inte förlänar sig till att installera konfigurerbar mjukvara öht. Eftersom inga storföretag är defender of the desktop får jag bli denna person. Förutom det ska det väldigt mycket till för att jag ska köpa en laptop till, som bara blir ännu en monopoli-device som jag inte äger och i slutänden blir slit och släng-skrot, landfill.
Jag tror inte att någon ännu uppfunnit en ordentlig capture-enhet som förhindrar detta genom att ha inbyggd USB-/Ethernet host +simpel mjukvaruklient utan OS. (Men om det finns så är det en sådan jag vill ha, istället.)
Målet är att ingen PCI-slot, bussbandbredd eller CPU-tid slösas på att bara enkoda bild till streamingtjänst från pixlar som resursslösaktigt kopieras digitalt över kabel 1:1 till de skärmar vi använder idag.
Men för sålänge detta sker, kan en dongle enkoda det som kopieras. Många miljoner pixlar per sekund.
Därför: frånsett konsollanvändare som måste fånga pixlarna på detta sätt - vilken är den bästa just nu för PC, och vad krävs för att sätta upp alltihop, när webbutikerna som säljer dem utan manualer eller specifikation och inte talar om att man också behöver en USB- (eller idealiskt bara en Ethernet) host?
Hur ska jag kunna välja en, när webbutikerna är så dåliga på just detta?
Bara om SweC är bra på detta, kan jag välja produkt. Men Tomshardware etc är lika dåliga, man måste köpa och prova och det är en riktig oreda. SweC kan alltså bli det forum som blir det första i världen på att reda ut oredan. <3
Mitt slutmål: Spela i 1080p@120 och externt streama till uppskalat 1440p@60 utan någon som helst belastning, ingen alls, på gaming-PC:n. (1080p@60 är inte så hög kvalitet 2023, och t.ex. YT massakrerar videos med lägre kvalitet och bitrate <15000kbps.)