Jag upplever krascher konstant. Anser att problemen är två:
Prestanda och stabilitet.
Vad gäller prestanda är det mycket mer komplicerat; felet kan vara flera fel och det kan sträcka sig från spelkoden till hårdara och mjukvara utanför spelet. Eller för all del inställningar som inte är rätt i eller utanför spelet. Detta är inget nytt, unikt för detta spel eller så. Det är också här jag noterar att många är otåliga, inte tar tid att fundera över vad DE kan göra för att optimera spelet för just DOM. Återigen, inget specifikt detta spel.
Stabilitet emellertid, det är betydligt "enklare". Ett spel som släpps där en ansenlig del av köparna inte kan spela spelet utan att det kraschar är ett problem som ligger hos leverantören av spelet (för mig kraschade det fyra gånger på 20 minuters speltid igår t.ex. vilket gav mer tid jag fick vänta på felrapport och starta om spelet än att faktiskt spela). Orsakerna till krascherna kan vara precis lika mångfacetterade som prestandaproblem men ansvaret känns tydligare:
Här har man släppt ett spel som kort och gott inte har testats tillräckligt - eller möjligen där man känt sig tvungen att få ut det och fortsätta "testningen" med betalande köpare. Det senare ÄR verkligen något att bli upprörd över. Det handlar inte om att PC-spelare "får skylla sig själva" eller "borde skaffa bättre hårdvara". Det handlar om att betala för en undermålig kvalitet.
Jag fattar... det är en helt annan femma att täcka in stabilitet över världens kombinationer av PC-hårdvara, än att göra det för en specifik konsol och dess hårdvara. Säger sig självt. Ändå är konsolversionen dyrare. "Rabatten" till PC-spelare täcker inte ett ospelbart spel. Kanske borde det vara konsolversionen som är lite billigare än PC-versionen, då den senare behöver täcka upp för mer testning?...
Vet att prissättning inte funkar så men jag ser på det ur köparperspektivet nu och jag är en köpare. Av både konsolspel och PC-spel.