Nu har testat G2 och Q2 parallellt under en veckas tid. Sammanfattningsvis är G2 en besvikelse. Kort bakgrundsinfo som har betydelse i min bedömning: Har IPD 63,5. CPU 5900X + 3080 GPU. Är väl inte fullkomlig VR-novis efter att ha kört både Rift S och Reverb G1 tidigare.
G2
+ Bra IPD inställning
+ Bättre färger och kontrast
+ Skärpan i mitten!
- Komforten (högst individuellt, klämmer på sidorna för mig)
- WMR Portalen
- Osmidiga kablar kors och tvärs
- Kontrollerna plastiga klumpiga
- Kräver moddning för optimal FOV
- Sweetspot störande *
* Ang. sweetspot på G2 så lider även jag av detta. Jag får ett slags tunnelseende med en väldigt bra skärpa precis i mitten, och alldeles för suddigt i periferin - påtagligt sämre än med Quest 2. Har provat SS 200% (slide show!) och FOV-moddar (3D-utskrift) men det blir inte tillräckligt bra. För mig är det störande och det förstör helhetsbilden. Jag får på ett onaturligt sätt sikta med huvudet på det jag vill se på. Sannolikt är detta tydligast i simulatorspel med mer statiska vyer som cockpit och instrumentpanel. Jag kan tänka mig att många är helt fine med detta, men att det även finns variationer både hårdvarumässigt och också hur ens olika syn uppfattar saken.
Q2
+ Möjlighet till trådlös VR
+ Komforten med tillbehöret Elite Strap 499 kr
+ Handkontroller och tracking
+ Priset 3690 kr på elgiganten + USB kabel 47 kr
+ Jämn skärpa över hela bilden
- Något sämre bild överlag än G2
- Trixande att få ut max från Oculus Link *
* Efter att jag ställt in Oculus Link och upplösningarna optimalt samt ökat på bitrate i Oculus Debug Tool får jag påtagligt bättre bild än standardbild med Oculus Link. Detta var en deal breaker för mig då det var för mycket kompression tidigare. Är även riktigt imponerad över hur lite resurser det tar att paketera bilden via Oculus Link. Med samma upplösning märks ingen skillnad i prestanda mellan Q2/G2. FPS är samma trots att Q2 kräver encode/decode av bilden via USB. Svart magi?
TLDR; Kommer returnera G2