Jag har testat de flesta VR-headsets, inkl Rift S och Index...
Kort och gott med Index;
+Överlägsen pixelfill
+Snäppet högre upplösning
+Avsevärt högre refreshrate
+Helt okej inbyggt ljud (Rift S har inte någon höjdare till ljud, även om det är klart användbart till enklare titlar)
+Bättre tracking
+Lite bättre FoV
+Justerarbar IPD (Bra om du är utanför sweetspoten på Rift S)
Kort och gott Rift S;
+Inga bastationer
+Riktigt billig för vad det är
+Mindre Godrays på de Rift S jag provat vs de Index jag provat
Index är bättre på i princip allt, nackdelen är basstationerna och priset först och främst. Rift S är dock inte dålig i min mening; jag har haft minst lika kul med min Rift S som de index jag lekt med. Men trackingen är inte riktigt lika bra i vissa förhållanden (extremt nära headsetet, bakom ryggen, långt åt sidorna längre perioder etc). Har svårt att motivera prisskillnaden personligen, men har den ingen vikt för dig personligen är Index en bättre produkt om man kan leva med stationerna.
EDIT: Touch-kontrollerna som körs till Rift S och Quest spårar din tumme och ditt pekfinger, och långfinger står spårningen av de resterande nedre fingrarna. Oculus-kontrollern känner först av att du vidrör triggers, dvs din hand vilar på triggern.. och sedan nivåer av tryck på de två triggers du har för att sluta handen/greppa.
Index spårar samtliga fingrars tryck, men den har ingen trigger för att sluta/greppa utan hela kontrollern du greppar registrerar nivå av tryck istället... Samt att du kan släppa kontrollern helt, och den sitter kvar på din hand. Något som kräver efetrmarknadstillbehör likt AMVR-grips för Oculus. Jag personligen, föredrar Rift-versionen med trigger då jag rätt ofta att misstag har greppat saker för löst och råkat tappa saker med indexen flera gånger då jag inte vetat hur hårt man greppat. Men det går att ställa in och är mycket en vanesak...
Index-kontrollern är ett tekniskt under men inte nödvändigtvis enklast att avända.