Digitalisera ett brädspel (speciellt game tiles)
På min bucket list inom programmering har alltid varit att göra en spelmotor då den innehåller väldigt mycket roliga aspekter såsom realtidsegenskaper, fysik, matematik, osv osv. På så sätt kan man säga att resan med att skriva den är en stor del av målet.
Men, för att ha ett konkret mål att arbeta mot så har drömmen alltid varit att digitalisera ett brädspel som står på hyllan som heter Gears Of War. Framförallt så går det att spela med bara 1 spelare om lusten skulle falla på (spelet drivs av en "card driven AI" som det så fint heter) och reglerna är inte alltför blodiga.
För att förekomma frågor som, "använd unity eller unreal engine" så är som sagt en stor del av detta att skriva motorn från scratch.
Jag ska inte slå mig för bröstet alltför mycket men jag är civ.ing i datateknik så programmeringen/matematiken är inte det svåra, det är det roliga.
Vad jag däremot inte har är någon kreativ ådra överhuvudtaget eller några kunskaper inom program som används för digitalt skapande (maya, blender, adobe, ms paint) så här är jag tacksam för alla tips jag kan få.
Det enda kravet jag har är att det ska vara pixelbaserat i stil med:
Bild till random 3d pixel spel på google
Spelbrickorna från Gears of War brädspelet är ganska lågupplösta och ser ut på följande sätt:
Bild till Random Geras of War brädspel på google
Några tips på hur jag ska ta min an denna uppgift?
För tillfället har jag stöd:ish för
* MagicaVox format (då specen är lite luddig så undviker jag helst denna)
* STL (standard spec. har enbart punkter i 3 dimensioner och inga färger, används mest för cad så denna verkar för begränsad)
* OBJ (detta format känns mest lovande, då den stödjer material, osv)
stort tack på förhand ifall du läst ändå hit