Inlägg

Inlägg som Svampungen har skrivit i forumet
Av Svampungen

Kan inte bestämma mig för om jag ska köpa en S90C eller LG C3. :S
Någon som provat att köra Q-Symphony, Samsung TV+Soundbar och vet om det är något att ha?
Sedan undrar jag om avsaknad av Dolby Vision är en deal breaker?

Av Svampungen

VHDL! :D:D

Av Svampungen
Skrivet av sKRUVARN:

Titta på grafen endast för grafikkort så ser du att 4090 drar marginelt mer än 3090, blir ju lite lurad av grafen för hela systemet då testet med 4090 troligen ger högre CPU-belastning.

Är det inte precis det dom förklarar i stycket du citerar?

"Resultatet är att Nvidia enligt sina officiella siffror inte enbart dubblerat utan nästan tredubblat transistordensiteten jämfört med Ampere. "

Dom går från 45MMTr/mm² till 125MTr/mm² om man jämför nvidias siffror från GA102 till AD102, alltså nästan tredubblas densiteten.

Och att hur dom olika noder skiljer sig går dom ju mer in på i detta stycke.

Med arkitekturen Ada Lovelace tar Nvidia klivet över till TSMC:s 4-nanometersteknik, som är en smärre förbättring av bolagets 5 nanometer med 6 procent högre transistordensitet. Det här är den mest moderna tillverkningstekniken som finns tillgänglig idag och intressant är att Nvidia här gör något så ovanligt som att ta två kliv ned på tillverkningstrappan.

Föregående arkitektur Ampere i Geforce RTX 3000-serien tillverkas av Samsung på en teknik kallad 8 nanometer, vilken är en optimerad variant av bolagets 10 nanometer men med 10 procent högre transistordensitet. Hade Nvidia följt traditionen skulle nästa steg varit 7 nanometer eller ett derivat likt 6 nanometer, men med Ada Lovelace kliver de alltså över detta. Resultatet är att Nvidia enligt sina officiella siffror inte enbart dubblerat utan nästan tredubblat transistordensiteten jämfört med Ampere. Nvidia har med andra ord haft en rejäl transistorbudget att leka med när de utvecklat Ada Lovelace med tillhörande grafikkort i nya Geforce RTX 4000-serien.

Generellt så pratar man inte så mycket om MTr/mm² när man pratar generellt om noder då olika kretsar kan skilja sig väldigt mycket i hur många transistorer man kan använda per given yta. Man kan ju prata t ex om hypotetisk densitet (till exempel för minnes-celler), men då skulle det krävas att halvledtillverkare faktiskt börjar rapportera det. Därför är det nästintill branchstandard att man endast pratar om procentell-förbättring vid liknade krets-design mot tidigare noder.

Förstår inte hur jag missade just denna mening: "Resultatet är att Nvidia enligt sina officiella siffror inte enbart dubblerat utan nästan tredubblat transistordensiteten jämfört med Ampere", lol. Men mina funderingar kvarstår och det vore hemskt intressant om man lyckades (förstår såklart också, vilket du även antyder, att det är extremt komplicerat) ta fram någon metod så att man kunde jämföra de olika tillverkningsnoderna hos tsmc, intel, samsung. Vidare hade det ju kunnat leda att man mer exakt kan begripa hur stor del av förbättringarna, en generation till en annan (när vi talar om cpuer eller gpuer), som kan härledas till arkitektoniska förbättringar kontra tillverkningsnodstekniska. Förstår att denna frågeställning inte passar in just här i denna tråd, men bara något jag kom på efter alla vändor och snack om "7,8,5,6,4 nm".

Av Svampungen

Med arkitekturen Ada Lovelace tar Nvidia klivet över till TSMC:s 4-nanometersteknik, som är en smärre förbättring av bolagets 5 nanometer med 6 procent högre transistordensitet. Det här är den mest moderna tillverkningstekniken som finns tillgänglig idag och intressant är att Nvidia här gör något så ovanligt som att ta två kliv ned på tillverkningstrappan.

Föregående arkitektur Ampere i Geforce RTX 3000-serien tillverkas av Samsung på en teknik kallad 8 nanometer, vilken är en optimerad variant av bolagets 10 nanometer men med 10 procent högre transistordensitet. Hade Nvidia följt traditionen skulle nästa steg varit 7 nanometer eller ett derivat likt 6 nanometer, men med Ada Lovelace kliver de alltså över detta. Resultatet är att Nvidia enligt sina officiella siffror inte enbart dubblerat utan nästan tredubblat transistordensiteten jämfört med Ampere. Nvidia har med andra ord haft en rejäl transistorbudget att leka med när de utvecklat Ada Lovelace med tillhörande grafikkort i nya Geforce RTX 4000-serien.

Den som har koll på grafikkortsscenen vet att AMD:s arkitektur RDNA 2 i Radeon RX 6000-serien tillverkas på 7 nanometer från TSMC, medan vissa kretsar för bärbara använder en finslipad variant kallad 6 nanometer. Med andra ord har Nvidia med Geforce RTX 3000-serien innehaft ledartröjan trots att de legat en nod bakom AMD, som under hösten tar ett steg ned på tillverkningstrappan till 5 nanometer. Med detta i åtanke kan det tänkas att Nvidia med Ada Lovelace utökar sitt försprång, men osvuret är bäst. Båda aktörer har en historia av att överraska.

En tanke som jag genast slås av och som stör mig lite:
Som många av alla här antagligen vet är det som att jämföra äpplen med päron när man pratar om samsungs 8nm med 7nm från tsmc och att ett hopp från 8nm samsung till 4 nm tsmc innebär någon slags linjär prestandaförbättring på 50%.

Hade kanske varit på sin plats att konvertera detta till faktiskt storlek på motsvarande bolags tillverkningsprocess i form av transistoror/mm2, alt. en prestandajämförelse (eftersom att prestanda/transistor/watt antagligen skiljer sig markant mellan de olika bolagens (benämningsmässigt) jämförbara storlekar 7/8nm).

Har ni på sweclockers funderat något kring detta och hur ni ska tala om olika bolags tillverkningsprocesser så att det blir mer begripligt och hur man på ett realistiskt sätt kan jämföra dessa?

Av Svampungen

För mig är svaret givet: RDNA 3 med chiplet design. Får man detta att funka måste det väl (om man får gissa) innebära en revolution för gpu-tillverkning, precis som vi sett inom cpu-sfären? Högre yields - lägre kostnader, betydligt högre prestanda/krona, större flexibilitet i vad en gpu/cpu faktiskt kan göra?
Blir det här starten på en ny era av - på riktigt - högpresterande apu:er?

Av Svampungen
Skrivet av JacobMardfelt:

Kan någon som är insatt förklara för mig varför de alltid envisas med att börja släppa toppkorten som 1% råd att köpa?

Beror det på att marknadsföringen ”vi har snabbaste kortet” är så viktig?

Eller är yielden så dålig i början så att man inte får ”ekonomi” i mellan och budgetkorten?

Eller beror det på ngt helt annat, tackdam gör svar

Min gissning är att man inte vill lansera kort som direkt konkurrerar med ens egna top/mellan/lågklass-line-up. Bättre att lansera ett top-klass kort som saknar konkurrens och därmed blir enkel att prissätta (högt) och försöka sälja av alla "sämre" kort för maximalt pris innan man lanserar nya "billigare" kort.

Av Svampungen

Provence

Av Svampungen

The Stormlight Archives: Words of Radiance - Brandon Sanderson ;D

Av Svampungen
Skrivet av leafbranch:

Förväntan mig ingen förändring så länge det inte tas åtgärder. Företag gör storvinster på begränsade utgåvor. Kapitalismen behöver regleras mer och kontinuerligt.

Vilken reglering av "kapitalismen" menar du att vi behöver införa för att utbudet av grafikkort ska kunna öka?
(Frågar åt en Kamrat)

Av Svampungen

Är det någon som vet om återförsäljarna får sätta vilket pris de vill på Gpu:er eller om de har avtal med nvidia/amd om vad saker får kosta? Om svaret är att de får sätta vilket pris de vill undrar jag om någon kan svara på varför de inte höjer priserna ännu mer? Givet förstås att skalpers utgör den stora andelen köpare som nu dammsuger svenska marknaden på Gpu:er (vilket någon kanske skulle kunna luska fram data om) och att de faktiskt säljer för högre pris än vad de köpte dessa kort för (vilket också skulle vara intressant att veta samt procentuellt för hur mycket mer).

Av Svampungen

Att fenomenet med skalpers förekommer tyder väl endast på att återförsäljarna satt för låga priser på varorna de säljer.
Ska bli intressant att se vad som händer när amd, intel och nvidia m.h.a. tsmc och samsung kommer igång ordentligt med produktionen.
I ett sådant scenario där ovanstående aktörer börja pumpa ut nya härliga prylar i mängder förutspår jag att många skalpers som sitter på många kort som en sorts investering kommer bli oroliga över att de förlorar pengar om de håller inne på dessa mycket längre till vilket slutligen kommer leda till en kollaps av priset när alla ska försöka sälja samtidigt.

Av Svampungen

Har själv uppgraderat till win11 och har ett ryzen 3600. Har inte märkt någon skillnad i prestanda, dock utan att egentligen ha mätt och jämfört. Tycker w11 är skitsnyggt och mer intuitivt än win10 samt allmänt bättre standardfunktioner än föregångaren.

Av Svampungen

Hade tidigare ett alpenföhn Black ridge med noctua-fläkt för att kyla min ryzen 3600 som sitter i ett louqe ghost-chassi. Inte alls så bra som jag hade önskat + värdelös montering.
Köpte nyligen ett EKWB Basic 240 AIO Gick från 95 till 72 grader, stock inst. 30 min cinebench <3

Av Svampungen
Skrivet av Laxpudding:

Quantum dot är som en kula med ett litet hål i. Litet hål som i nanometer. När ljus passerar hålet kan det bara ta sig förbi genom att skifta våglängd pga av kvantmekanikens abrakadabra. Genom att börja med ett energirikt ljus som det blåa ljuset från en blå lysdiod, LED eller en blå organisk lysdiod, alltså OLED, kommer storleken på hålet tvinga om ljuset till en annan och önskad våglängd.

Skillnaden i slutprodukten, OLED, LCD, QLED etc. är fortfarande mer om hur man implementerar det hela. LCD-TV:n (som då kallas "QLED") använder kvantprickar i färgfiltren och har en ljuskälla av blå lysdioder. Kvaliteten på ljuskällan varierar liksom effektiviteten och därför är "QLED" allt från toppmodeller med Mini-LED-FALD till någon meh-modell som bara marginellt sträcker sig över modeller med traditionella lysdioder. Gemensamt är att är det fortfarande är LCD-panelen som skapar bilden. Fördel är möjligheten att skapa riktigt hög ljusstyrka och att orka hålla den ljusstyrkan vid exempelvis HDR – så länge man kan betala för mängden lysdioder och hålla dem tillräckligt kylda.

OLED är en emissiv teknik där varje subpixel är sin egen ljuskälla vilket öppnar för mycket högre kontrastförhållande och även detaljskärpa. Men då är mer begränsat i hur mycket ljus och hur länge man kan alstra hög ljusstyrka.

OLED som det ser ut på LG:s patent är fyra vita bredbandiga OLED-subpixlar med färgfilter för RGB och en vit subpixel för ljusstyrka, vilket har sin begränsningar. Men ändå i perspektivet om färdiga produkter du kan köpa knappast kan ses som begränsad i annat än ren ljusstyrka jämfört med en välbyggd LCD. Majoriteten LCD:er är fortfarande ljussvagare än en OLED vilket ska kommas ihåg. Det är endast LCD-toppmodellerna som kan mycket mer i fråga om ljus och färgomfång.

Samsung QD-OLED verkar vara tre blåa OLED med kvantpricksförstärkta färgfilter för rött och grönt. Blått har den redan. Detta öppnar i teorin för högre ljusstyrka och större färgomfång. Sedan återstår det att se vad produkterna ger i praktiken. Hypen är alltid som starkast innan produkterna dyker upp.

Intressant! Tack för ett utförligt svar. Alltså innebär detta att Samsung kan börja tillverka OLED-paneler helt oberoende av LG?

Av Svampungen

Är det någon som har koll på hur OLED marknaden fungerar nu för tiden? Är det fortfarande så att LG sitter på alla patent och därmed producerar ALLA OLED-paneler på marknaden, inklusive de som samsung nu börjar producera? Om så är fallet vad är det i tekniken man kan göra som skiljer olika skärmar åt (förutom triviala saker som bildprocessorer, os, design etc).
Hur kan QD-tekniken kombineras med OLED, trodde OLED var en teknik för pixlar/färger i sig?

Av Svampungen

Tack så sjukt mycket för den här genomgången! <3

Av Svampungen

Skulle inte ni på SweC göra en guide på hur man undervoltar/överklokar med nya CTR2.0 för ryzen? Skulle varit mycket uppskattat!

Av Svampungen

Lite tröttsamt med alla som gnäller över priserna. Utbud och efterfrågan är vad som styr alla marknader och alla produkter. Det enda märkliga med detta är varför svenska återförsäljare inte tar högre betalt än vad de gör? Har tillverkarna ett avtal med återförsäljarna som säger att de inte kan sälja korten för vilken pris som helst? Naturligtvis kommer priserna naturligt att sänkas så fort korten blir mer tillgänglig tack vara konkurrens - finns det fler kort kan du helt enkelt inte ta lika mycket betalt om en annan aktör säljer den billigare.

Av Svampungen

Hade varit intressant att se hur prestandan påverkas av undervoltning. Såvitt jag vet så vann man generellt otroligt mycket i prestanda/watt vid undervoltning av 3000-serien (inkl. min egen 3600). Saknade detta i denna artikel, men det kanske ni skulle kunna göra en kortare artikel om?

Av Svampungen

Bluetooth - Dåligt ljud vid samtal samtidigt som man spelar/lyssnar på musik

Har funderat över en grej med blåtandshörlurar.
Vad är grejen med att när man använder blåtandshörlurar (i mitt fall sony 1000-xm3 lr airpods) och ex. spelar spel, lyssnar på musik så försämras ljudkvalitén med 99% så fort man aktiverar ett samtal över skype/discord lr dylikt.
Har detta att göra med att lurarna har BT 4.2 och att bandbredden är för låg för att tillåta bra ljud samtidigt som man spelar in ljud? Är detta löst i och med BT 5.0?
Har försökt googla runt och läsa på om olika tekniker men har inte hittat någon bra förklaring - eller lösningar för den delen. Trodde ju förstås att när jag köpte mina xm3 för något år sedan så skulle det gå att game:a och prata över discord med polarna samtidigt. Till min stora besvikelse så fungerade ju detta ej :/

För de som känner igen denna fråga så ställde den i Jonas artikel om nya xm4 utan att ha fått svar och tänker att det kan vara av allmänt intresse att få svar på denna fråga, varför jag ställer frågan i en egen tråd istället

Något teknikorakel därute som förklara exakt hur detta funkar (eller snarare inte funkar)?