Skrivet av Kevlarheart:
Vad tror ni om framtiden och digitala spel, skulle ni vara villiga att lägga 900kr vid nysläpp per spel i framtiden om det bara gå köpa digitalt i nästan generation från sony och Xbox?
Man måste inte köpa allting vid release. Jag har köpt ett fåtal spel till fullpris vid släpp om jag verkligen sett fram emot dem och vet vad jag får men annars hamnar de i önskelistan och inhandlas när jag får en notis om att de är prissänkta med x%. 🙂
Folk pratar ofta om att spel har blivit dyrare och det har de så klart i kronor och ören men sett till värde och produktionskostnad är de snarare billigare än någonsin. Ett spel från tidigt 90-tal utvecklat av ett team på en handfull personer och som erbjöd kanske fem timmars speltid kunde kosta 799kr. Idag är produktionskostnaden ibland uppe i miljardbelopp, spel kan ta upp till 8-10 år att utveckla och erbjuder i regel 20-30+ timmars underhållning (main story, oftast betydligt mer om man vill göra allting i spelet) samtidigt som vi haft inflation över tid så har spelen verkligen blivit så dyra som många vill få det till?
Baspriset 599kr har hängt med sedan åtminstone PS2. Jämför gärna prisutvecklingen mot andra vanligt förekommande saker som mat, drivmedel, kläder eller varför inte löneutvecklingen? Dessa saker har ökat långsamt över tid och det är klart att det blir mer märkbart när ökningen skett över en natt men skulle man börja jämföra så vågar jag nog påstå att TV-spel har ökat ganska lite rent procentuellt i förhållande till annat. 🙂
https://i.ibb.co/b78yNhQ/IMG-3970.jpg
2004
Bensinpris/L ca 10kr
1L mjölk ca 7kr
TV-spel 599kr
VW Passat $23.000 (hittade inget svenskt lanseringspris)
Genomsnittlig månadslön enligt LO 22.200kr
2023
Bensinpris/L ca 20kr (+100%)
1L mjölk ca 11kr (+57%)
TV-spel 849kr (+41%)
VW Passat $50.000 (+117%)
Genomsnittlig månadslön enligt LO 36.400kr (+64%)
Detta var saker som gick att snabbt googla fram för att kunna jämföra men poängen är densamma, prisutvecklingen på TV-spel är faktiskt förhållandevis låg jämfört med hur andra konsumentpriser har utvecklats de senaste 20 åren. 2004 kostade ett spel a 599kr ca 2.7% av den genomsnittliga månadslönen, idag utgör ett spel för 849kr ca 2.3% av den genomsnittliga månadslönen så om man enbart baserar det på ovanstående värden (vilket är lite missvisande då det är få och snabba exempel) så kostar ett spel faktiskt mindre idag än för 20 år sedan trots att priset ökat från 599kr till 849kr.
Jag tror dessutom att vi kommer att vi se en utveckling som riktar sig mer mot prenumerationsmodeller snarare än ren försäljning. Vi har redan idag många människor som inte köper spel över huvud taget utan betalar en mindre månadsavgift för att få tillgång till hundratals spel och efterfrågan på denna typ av tjänster ökar ständigt. Jag tror att det handlar om max en generation till innan strömmade spel/abonnemang är normen.