Har spelat i ett par timmar på en PC med i7 12700K på 3.6GHz, Gen4 PCIe NVMe SSD på 2tb, DDR5 RAM på 32gb och en RTX 3080, och när jag startade spelet så var inställningarna som på bilden. Jag stängde av upscaling för att se hur det flyter på och jag låg på runt 30-40 fps mestadels. Kunde gå upp till närmre 60 när det inte var så mycket ljus och så. Har flugit och skjutit lite utomhus och det var ganska stabilt. För mig är det absolut spelbart med dessa inställningarna! Hade kunnat sänka lite för att få ut mer bilduppdateringsfrekvens men det testar jag senare. Förstår att vissa där ute har vant sig vid mycket högre fps när de kör diverse skjutspel som spelas online. Men jag som inte är en sådan som söker så höga fps som möjligt tycker det är riktigt bra grafik! Jag nöjer mig om det är över 30 fps och jag får lite mer än det t.o.m. Jag har MSI Afterburner igång med en profil där jag har överklockat mitt grafikkort på ett säkert sätt. Jag får ut mycket bättre prestanda när jag kör med överklockning.
Än så länge är spelet roligt och flygningen var kul faktiskt, men jag önskade att man kunde flyga till planeterna. Förstår att det är för långt att flyga från planet till planet. Men menar mer att när man väljer en planet på kartan att flyga till så hamnar man en bit ifrån planeten. Man ska då välja en gång till vart man ska landa på planeten. Det sista steget där man ska välja vart man ska landa hade varit bättre om man kan flyga dit själv. Förstår att det hade inneburit att man kan flyga sitt skepp på själva planeten vart man vill och det tycker jag de borde ha implementerat. Men det är nog begränsat pga dessa rutor med barriärer som laddas när man landar någonstans och inte att det är en enda stor karta över hela planeten.
<Uppladdad bildlänk>
Edit: Sjukade mig från jobb imorse när jag vaknade och insåg att Starfield går att spela nu.