Inlägg

Inlägg som robbanj har skrivit i forumet
Av robbanj

Värt att uppgradera?

Hej Swec, jag har ett dilemma!

Jag sitter just nu på Sandy bridge plattformen som jag är väldigt nöjd med men frågan är om det är värt att uppgradera nu när jag överväger ett köp av ett grafikkort.

Det vill säga, är det värt att uppgradera för att få PCI-E 3.0 gentemot PCI-E 2.0?
Är det enorma prestanda förluster vi pratar om?

Av robbanj
Skrivet av Petaflux:

Ja, så där ska jag också ha när jag blir rik.

Behöver inte vara rik, kostade mig 1600kr

Av robbanj
Skrivet av SeF.Typh00n:

Där har vi det, inte så konstigt det var så långsamt.

Har du 1155 och uppåt kan du se fram emot 1GB/s läs och skriv med dina nuvarande diskar. Körde RAID med två stycken OCZ Vertex 2 60GB.

http://i43.tinypic.com/2e1vv5u.png

Mitt resultat av mina Vertex 3 i Raid på 1155 chipset.

Av robbanj

Hej Swec!

Jag är i köpar-tagen och är därmed sugen på ett nytt ljudkort(det är faktiskt mitt första ljudkort) och headset!

Några bra rekommendationer? Jag har funderat lite på Asus två olika ljudkort Xonar Essence STX och Xonar Phoebus, någon som har erfarenhet av dessa två eller någon som har rekommendationer till något helt annat bra kort för en rimlig slant?

Sennheiser lurar ska vara frälst vad jag har förstått och suktar efter deras nya lurar som snart kommer ut, det är just deras PC 350SE har jag valt rätt eller är det några andra som ni skulle rekommendera?

Tack

Robbanj

Av robbanj

Hej Inet! Vet ni något om när det kommer in några fler GTX 780's utan referens kylaren? Är sugen på ett Asus variant med deras kapabla kylare

Tack på förhand
Robbanj

Av robbanj
Skrivet av Mansonite:

Jag kör ett ASUS 7970 med en Arctic Accelero Xtreme 7970 på, den skulle jag vilja påstå låter ingenting vid full load, i alla fall så nära ingenting jag tror man kommer med ett high-end grafikkort.

Så du har köpt en ny själv och monterat den?

Av robbanj
Skrivet av rabbitch:

Har du helt enkelt haft bra erfarenhet av Asus?

Av robbanj
Skrivet av dencre:

Jag har ett Gigabyte GTX 680 med Windforcekylare och det är otroligt tyst, även under load. På full sprutt låter såklart fläktarna en del, men så högt ligger de aldrig under normalt användande. Runt 50% brukar de ligga när jag spelar och då låter de inget nämnvärt alls.

Har du ett av dom mer öppna chassin där ute? Nyfiken eftersom jag tidigare nämnde så klockade min kompis 470 med windforce-kylaren på ned sig pga hög temperatur i ett Define R4

Av robbanj
Skrivet av Kalliniho:

Tror du får leva med att det är lite högljudt när det är i load. Du kan ju först testa att underclocka kortet om du kan ta det prestanda tappet, det blir ju inte lika varmt då. Och som en följd så behöver inte heller fläktarna jobba lika mycket. Du kan också ändra fläktkurvan om du känner för det.

Annars tror jag att den bästa kylaren, åtminstonne bland det vassaste, är Asus kylare. Tror Gigabytes Windforce X3 är rätt bra också. Men bara du håller dig borta från referenskortskylaren så är det nog ok.

Asus kylare har jag funderat på då den verkar väldigt bra, har dock lite sämre erfarenhet av Gigabytes Windforce X3 då kortet klockade ned sig själv i mins kompis dator som också har ett Define R4 precis som jag. Dock så är den kylaren väldigt tyst under load men högljudd under idle enligt mig.

Av robbanj

Köp av nytt grafikkort, vilken kylare är den tystaste under load och idle?

Hej som titeln lyder så funderar jag på att köpa nytt grafikkort och undrar vilken kylare jag ska ta, har just nu twinfrozer2 och den är väldigt tyst och bra under idle men så fort grafikkortet måste jobba så låter det hemskt mycket.

Någon som har något förslag på en annan bra högpresterande men är inte så högljudd?

//Robbanj

Av robbanj
Skrivet av saddam:

Men är det inte lite fusk att flytta till en array och sortera dem där? Är det så du löste det?

Lyckades använda fördelarna med Länkadlista och struntade i att använda arrayer.

Av robbanj
Skrivet av saddam:

Jag förstår inte riktigt problemet? Vad är det som är svårt?

Om du har t.ex. i en sorteringsalgoritm
vec[i] = vec[i+1]
så får du ersätta denna rad med motsvarande för en länkad lista. Hur gör man samma sak i en länkad lista? Jo, du flyttar runt next och prev pekarna.

Har det lite svårt med pekare och liknande men lyckades lösa det på egen hand, tack för svaret oavsett

Skrivet av anon81912:

JISSES, hur kan du ha så mycket kod?!

Mergesort på en länkad lista låter spännande. Det snabbaste är nog att lyfta ut alla elementen i en array, sortera dem och sedan lägga tillbaka dem i rätt ordning

Sitter på ännu mer kod!

Fick till det direkt på en länkad lista, men försökte hitta på några exempel på nätet och hittade liknande alternativ som du hade.

Tack för bra svar!

Av robbanj

Fungerar det inte att "Dela skärm" i alla spel om man kör window-mode? Vet inte om det bara fungerar för en person eller flera.

Av robbanj

Merge-sortering av Länkad lista c++

Hej skulle behöva lite hjälp med en sorterings algoritm, jag måste använda mig antingen av merge-sort eller insertion-sort och har inte en aning om hur jag ska göra.

Grunduppgiften jag har fått är att jämföra olika sorterings algoritmer och hur lång tid dom tar att utföra på en intarray, en länkad lista och en vector.
Har löst intarrayen och vectorn men inte den länkade listan än.

Här är min kod:

Main:

#include <cstdlib> #include <iostream> #include "IntArray.h" #include "List.h" #include <time.h> #include <vector> #include <algorithm> using namespace std; void print_list(linked_list *ll) { ll->print(); std::cout << std::endl; } int main(){ int n=100; //IntArray *ia=new IntArray(n); <-- ger segmenterings fel!! clock_t sTime; srand((unsigned)clock()); IntArray ia(n); cout << "Osorterad IntArray:" << endl; for(int i=0; i<n; i++) //Ändra storlek på container här. { ia[i]=rand()%10000; cout << ia[i] << endl; } sTime = clock(); cout << "Sorterad IntArray:" << endl; ia.SelectionSort(ia, n); clock_t cWait = clock(); cout << "Total CPU tid använd: " << (double) (clock()-sTime)/CLOCKS_PER_SEC \ << " sekunder." << endl; cout << endl; cout << "Sorterad linked list med Insertion sort: " << endl; linked_list *l1=new linked_list(); //placerar in 100 random värden i listan for(int i=0; i<100; i++) //Ändra storlek på container här. { l1->push_back( rand() % 10000); } l1->print(); cout << '\n'; cout << "Total CPU tid använd: " << (double) (clock()-sTime)/CLOCKS_PER_SEC \ << " sekunder." << endl; cout << endl; vector<int> v; for(int i=0; i<100; i++) //Ändra storlek på container här. { v.push_back(rand()% 10000); } cout << endl; cout << "Vector fylld med slumpade tal i osorterad ordning:" << endl; for (vector<int>::iterator it = v.begin() ; it != v.end(); ++it) cout << " " << *it; cout << '\n'; std::sort(v.begin(), v.end()); cout << endl; cout << "Vector fylld med slumpade tal i sorterad ordning:" << endl; for (vector<int>::iterator it = v.begin() ; it != v.end(); ++it) cout << " " << *it; cout << '\n'; cout << "Total CPU tid använd: " << (double) (clock()-sTime)/CLOCKS_PER_SEC \ << " sekunder" << endl; cin.get(); return 0; }

List

#include "List.h" #include <stddef.h> #include <iostream> #include <stdlib.h> linked_list::linked_list(void) { head = nullptr; tail = nullptr; } linked_list::node_t::node_t(node_t* prev, node_t* next) { this->prev = prev; this->next = next; } //push back placeras ett objekt längst bak void linked_list::push_back(double value) { node_t* newNode; if(is_empty()) { newNode = new node_t(nullptr, nullptr); newNode->value = value; head = newNode; tail = newNode; } else { newNode = new node_t(tail, nullptr); newNode->value = value; tail->next = newNode; tail = newNode; } } //storleken för listan size_t linked_list::size() const { node_t* traverse = head; size_t size = 0; while(traverse != nullptr) { size += 1; traverse = traverse->next; } return size; } //skriver ut innehållet i en lista void linked_list::print() const { for(node_t* it = head; it != nullptr; it = it->next) { std::cout<< it->value << ", "; } } //kollar om en lista är tom bool linked_list::is_empty() const { if(head == nullptr || tail == nullptr) { return true; } else { return false; } }

h-fil

#ifndef LIST_H #define LIST_H #include <stdlib.h> class linked_list { public : linked_list(void); linked_list(const linked_list & src); linked_list & operator =( const linked_list & rhs ); linked_list & operator +=( const linked_list & rhs); void push_back(double value); // accessing elements double back () const; bool is_empty() const; size_t size() const; void print() const; private : struct node_t { node_t ( node_t * next =nullptr, node_t * prev =nullptr); node_t * next ; node_t * prev ; double value; }; node_t * head ; node_t * tail ; }; #endif // LIST_H

Tack på förhand

//Robbanj

Av robbanj

Hej Komplett!

Jag är sugen på ett par nya lurar och har kollat runt lite och hittat på Sennheiser PC350SE men ni har dom inte än, vet ni om ni kommer ta in några av special edition varianten(SE)?

Av robbanj
Skrivet av Elgot:

Vill du inte ha

IntArray& ia

här istället?

Ja precis, tack!

Av robbanj

Sortering av Arrayer

Hej sitter här med en array i c++ som jag ska sortera med hjälp av en funktion jag har skapat och får segmenterings fel(yay), problemet sitter någonstans i min funktion och jag vet inte riktigt vad som är fel....

Skulle uppskatta lite hjälp

Här är min kod:

Main.cpp :

#include <cstdlib> #include <iostream> #include "IntArray.h" using namespace std; int main(){ int n=100; IntArray ia(n);//=IntArray(n); //IntArray *ia=new IntArray(n); <-- ger segmenterings fel!! for(int i=0; i<n;i++){ ia[i]=rand()%10000; cout<<ia[i]<<endl; } ia.SelectionSort(ia, n); cin.get(); return 0; }

IntArray.h:

#ifndef INTARRAY_H #define INTARRAY_H class IntArray { public: IntArray(size_t size); IntArray(size_t size, int init_value); IntArray(const IntArray& orig); // Copy constructor ~IntArray(); void SelectionSort(IntArray, int); int operator[](int i) const; int& operator[](int i); private: IntArray(); int* begin; size_t size; }; #endif // INTARRAY_H_INCLUDED

IntArray.cpp:

#include<cstdlib> #include<iostream> #include "IntArray.h" using namespace std; IntArray::IntArray() { } IntArray::IntArray(size_t size):size(size), begin(new int[size]){ } IntArray::IntArray(size_t size, int init_value):size(size), begin(new int[size]){ for(size_t i = 0; i < size; i++){ begin[i]=init_value; } } IntArray::IntArray(const IntArray& orig) { } IntArray::~IntArray() { } int IntArray::operator [](int i) const{ return begin[i]; } int& IntArray::operator [](int i){ return begin[i]; } void IntArray::SelectionSort(IntArray ia, int size){ int i,j,tmp,iMin; int n=size; for (j = 0; j < n-1; j++) { iMin = j; for ( i = j+1; i < n; i++) { if (ia[i] < ia[iMin]) { iMin = i; } } if ( iMin != j ) { tmp=ia[j]; ia[j]=ia[iMin];//Här får jag mitt segmenterings fel enligt codeblocks... ia[iMin]=tmp; } } cout<<"sorterad -------------" << endl; for(int i=0; i<n;i++){ cout<<ia[i]<<endl; } }

Tack på förhand!

//Robbanj

Av robbanj

Hej inet!

Jag är sugen på ett par nya lurar och har kollat runt lite och hittat på Sennheiser PC350SE men ni har dom inte än, vet ni om ni kommer ta in några av special edition varianten(SE)?

Av robbanj

Någon mer än jag som tycker att det ser ut som en stor iphone?
Jag skulle inte vilja sätta upp en sådan på väggen i alla fall....

Av robbanj

Läste när jag skulle starta Simcity att det bara var en timme man fick spela och därför skulle man ta vara på den... stämmer detta?