Inlägg

Inlägg som schitzo har skrivit i forumet
Av schitzo
Skrivet av Valiumballong:

http://www.slideshare.net/DICEStudio/directx-11-rendering-in-...

Tung fysik = många beräkningar. Det händer mycket i multiplayer när granater, rakter och stridsvagnar går igång.

Ok då pågår det mycket tung fysik i BF 1942.

Av schitzo
Skrivet av vikham:

Jadu, det är nog bara en generell tolking om spelets fysikmotor av personen som skrev recensionen, som jag håller med om till 100%.

Du kanske inte har tänkt på det, men att ens ha en så bra "destructible environment" som bf3 har, så krävs det nog en väldigt genomarbetad fysikmotor för att få allt detta att fungera. Bara det tycker jag är bevis nog för att bf3 har "tung fysik" i sig.

Fysik anser jag när spelare interagerar med objekt som interagerar med marken.

Inte att

Spelaren skjuter raket mot vägg som då triggar en animation i form av explosion som sedan gör att väggen försvinner och byts ut mot partiklar i olika storlekar/chunks som sedan 99% faller genom marken.
Hade spelet bra fysik så hade en vägg sett annorlunda ut varje gång man skjutit en raket mot den, alla partiklar/chunks hade hamnat på marken i olika positioner varje gång, inte trillat rakt igenom marken. T.o.m Star Trek Online och Champions Online har sådant skit som landar på marken och spelaren kan sparka runt allt. Detta kräver i princip ingen prestanda då P4or orkar sådant. Och vi har ju flera kärnor som inte ens arbetar i spelet.

Men om du nu tycker BF3 har sådan "bra" destruction eller "fysik" som du kallar det. Så måste du nästan dregla över Red Faction 2.

Frostbite 2 har ingen bra fysik, hade den det så hade vi inte kunnat flytta runt enorma stolpar som fotbollar med våra fötter, tunnor vore tyngre och inte agera luftballonger. En jeep som kör in i en tank, det bör ta tvärstopp, istället spazzar jeepen ur och tanken flyttar på sig av någon anledning. Flygplan snuddar marken med valfri del av bakdelen och hela skiten säger pang. Flyger du däremot rakt in i t.ex. ett fordon på marken eller lfuten, ofta studsar man bara ifrån!

Bra fysik = Cryengine2, Source motorn, Geomod 2

Känner du igen förstörelsen? Är den lika bra som BF3? Klart den är. Det är ju därifrån DICE tog ideer! Allt ser precis likadant ut, bara såklart, 90 tal ut. Avancerat, think not.

Av schitzo

Ang. texten i recensionen:

"DICE senaste Battlefield-titel bjuder på både DirectX 11-grafik och tung fysik."

Jag förstår inte, får Swec support och pengar från DICE eller något?
Vad är det för speciellt inom DX11 som BF3 använder sig av?
Var är den "tunga" fysiken? Pinsam fysik kan jag dock förstå

Av schitzo
Skrivet av Buio:

Så när 680 vinner ett test är det "minimal skillnad" men när 7970 vinner är det "smisk"? Låter lite vinklat enligt mig. Sen är alla test "realtime performance", jag tror det inte räknas om ett test är förrendrerat.

Varför tror du jag la till "" ?

Fanboy!

Av schitzo
Skrivet av Playboy_1338:
Skrivet av Johaansson:

vad menar du med +1?

Sådana inlägg är inte tillåtna. Men det han menar är "Jag gillar det där, jag håller med, ger dig en e-penis poäng"

Av schitzo
Skrivet av furuliden:

Nej det stämmer inte. Jag får minsann alla möjliga olika fps kombinationer när jag använder V-sync. 56fps, 58fps, 67fps, 87fps. Ja jag har en 120Hz skärm.
För mig har V-sync aldrig låst sig på 30fps. Det har bara hänt när jag kört 3D Vision. Och 3D Vision är inte V-sync.

Men fraps visar inte latensen. Fraps må visa 60fps, men inte fördröjningen eller så.

Och sedan är det ju lite skillnad på 120hz och en 60hz skärm med vsync.
Med 120hz kan du väl endast komma ner i 60hz,

Och du förstår nog inte ens vad som menas med texten. Det är inte så att din Fps "låses" till 30 eller något annat. Den går ner dit tills din dator orkar med 60. Fraps må visa 58 men du har egentligen ~29.

Av schitzo
Skrivet av furuliden:

Nej, det stämmer verkligen inte med vanlig V-sync.
Men dom kanske bara menade när man använder Nvidias Adaptive Vertical Sync?
Annars så får Andreas Dimestam, Emil Björklund och Jonas Thörnqvist sluta röka svamp.

Det stämmer jo.

Om du går under 59fps med Vsync så kommer du egentligen köra i 28.

Har något med responsen att göra.

Citat:

vSync locks to a screen's refresh (so there are never any half-buffered images flushed to the screen).
Screens refresh at 60Hz (at least now they do, in the old days, you could get 120Hz CRTs, et cetera).
1000/60 ~= 16.6666ms / image

In the case of the GPU not being able to keep up with the screen's refresh, it will instead not send anything new, and wait until the screen's *next* refresh.
1000/30 ~= 33.3333ms / image

In this waiting, you have already dropped to the update-time of 30fps (because you're always dealing with full images, locked to full refreshes, and as such, your update speed is always going to be 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, et cetera).

The reason you don't actually see this in games is twofold:

1) it's not a guarantee that you're going to stay stable at a 1 image / 2 cycle update ratio (30fps).
More-likely, unless your computer sucks, it's going to be 1/1 updates interspersed with 1/2 updates.
This makes it a sporadic 30fps, rather than a stable 30fps.

2) if you're relying on fps counters, they amalgamate and average your framerates.
ie: if you have two 1/1 refreshes and one 1/2 refresh, that's a framerate of 50fps (49.98) as averaged over those three frames.
As any statistician will tell you, the earlier you start averaging your numbers, and the more often you average them together, the less accurate your finished result is going to be, and while 49.98fps technically IS the correct average of those three images (over 4 update periods), the truth is that they were refreshing either within a 60fps timeframe (16.666ms) or within a 30fps timeframe (33.333ms), and we just don't see that because of the natural smoothing caused by averages.

What's worse is that if you can't maintain a steady 60fps, this hopping causes perceived lag, while turning (first thing you'll notice).
If player updates ARE tied to vSync (horrible idea), then controls will feel jerky and unresponsive.
If player updates AREN'T tied to vSync, then controls can start feeling floaty and unresponsive (when you try to turn in another direction, really fast, but the screen still hasn't drawn a frame of your movement from three updates ago)

Dold text
Av schitzo
Skrivet av Hymer:

Swec= fragbite när det kommer till kunskap & objektivsbedömning. Folk i allmänhet på detta forumet är pro intel&nv. Det är ett bra kort absolut men det är absolut inte en amd dödar killer omg zoomg mos kort. Jag skulle tycka det var svårt och välja gkort idag.

Nvidia fans blundar för alla benchmarks och ser +10fps som 1000fps.

4 månader senare, nvidia kommer ut, klarar inte ens att slå AMD i Metro eller Witcher 2.
Och springer inte direkt iväg i de andra spelen heller.

Av schitzo
Skrivet av fesen:

Jo men på low tex så drar inte BF3 mycket utan på Ultra så var mer än 2gb gpu minne att föredra för det suger upp så mycket. Så 2gb är i minsta laget MEN det kommer nog garanterat 4gb varianter liksom 6gb varianter kommer släppas utav HD7970.

Som sagt AMD kommer få en hel del smisk och nu kommer dom få prisdumpa rejält också, GTX 680 ligger strax under HD7970 prismässigt så dom får sänka någon 100lapp

Ser inte vart AMD får "en hel del smisk" ? När de enligt flera recensenter, TTL på youtube (OC3D) t.ex. konstanterar att det är minimal skillnad mellan 7970 och 680 när det gäller Realtime performance, men i Benchmarks så skiner 680.

680 får ju "smisk" i metro och witcher 2 =O

Av schitzo

Och såklart inget GPGPU test.
Swetrollers tänker endast på Spel såklart!

Av schitzo
Skrivet av XpreS:

6800 jävla idioti-pris.
Newegg, Amazon m.fl. i USA har lagt ut sina för 490-510 dollar. (Dock dolda nu) Typiskt lilla Sverige, alltid dyrt.

Av schitzo
Skrivet av berra200:

Om du vill använda aa/af så behöver du grafikminnet. Självklart så kan man spela på lägre inställningar men känns lite dumt att köpa ett grafikkort som är kraftigt nog att köra höga upplösningar men inte har tillräckligt med minne.

Behöver inte mer än 1GB minne för att spela i 1080p, high med 2x MSAA.

Av schitzo
Skrivet av wantedshurda:

Nvidia> Amd generellt sätt vid spel. imo

Sett*
och nej.

Av schitzo

Tycker de bör sluta fokusera på trasig antialiasing och fortsätta förbättra hantering av VANLIG BRA antialiasing dvs MSAA/SSAA osv.

Ser fortf jaggies i den där videon med TXAA.
Och FXAA är ett skämt, speciellt i BF3 där det inte ens gör något annat än att sudda ur bilden.

Av schitzo

Låg ju på 5500 kr på Inet så.

Av schitzo
Skrivet av Cooling23:

Har du sett Killzone 2?

Blurzone 2?

Av schitzo

Priskrig? I think not.

Av schitzo

Tycker folk ska sluta blanda ihop GK100 och GK110..

Av schitzo
Skrivet av Alling:

Jag uppfattade det som att du menade att det (inom rimliga gränser) kvittar hur mycket RAM man har och att det viktiga är att man har tillräckligt med VRAM.

??

Jag talade om Mem leaks gällande VRAM, inte RAM.

Av schitzo
Skrivet av Ziggs:

Tror ni 680 kommer förändra marknaden, att de äldre modellerna kommer sjunka rätt mycket i pris?

Varför skulle de? Nvidias kort presterar lika bra om inte bättre än GTX 590 i flera spel.