Vilket sammanträffande! Bygger också en 6502-dator. Dock inte från byggsats, utan handgjord.
Byggde en video-del i fjol (ja jag såg Ben Eater's video, dock baserade jag den på denna klassiker http://faculty.lasierra.edu/~ehwang/public/mypublications/VGA%20Monitor%20Controller.pdf men gjorde lite anpassningar). Samt Linus Åkessons artiklar om Craft, han är ett geni - ni borde intervjua honom. Linus Åkesson alltså.
Tanken är en 6502-baserad maskin med en framebuffer. Jag vill porta Sierras AGI-system till 6502, det är det ultimata målet. Ni vet, Kings Quest, Space Quest osv. Det gjordes aldrig till 64an. Den officiella ursäkten var att det var alldeles för snålt med minne, vilket var sant, men med en helt egenbyggd dator kan jag designa den kring att dra runt AGI. En dedikerad framebuffer var inte vanligt på det tidiga 80-talet, av helt rimliga skäl - det blev för lite minne kvar. Självklart kan min dator inte ens komma i närheten av mängden *funktioner* C64 och NES hade, det kräver ASICS och en massa smarta hjärnor.
Nåväl, videokretsen pumpar ut 256x200 pixlar @ 16 färger. Det kräver ~25kb minne, vilket är knappt halva minnesrymden för datorn. Här är lite bilder som jag tog sommarn 2019:
Monitorn accepterar VGA-signal:
https://i.imgur.com/C5IV7qa.png
Kretsen:
https://imgur.com/azcMIEg.png
Efter massa förbättringar + en ROM med en statisk bild:
https://imgur.com/rscedrU.png
De lodräta streck som syns i bilden är antagligen timing-problem med ROMen (misstänker segt ROM vid sidbyte eftersom det följer ett mönster?) alt. brus eftersom jag byggde allt på en breadboard och använder en 20MHz-oscillator. Breadboards brusar nåt så in i h-vete har jag lärt mig.. Bilden är dessutom dubbel, eftersom jag i det här läget inte hade halverat upplösningen i y-led, så ni ser 480 pixlar, istället för 240, varav 40 ska bort pga. minnesutrymmesskäl + prestanda.
Version 2 av denna krets kräver i min nuvarade design bara en 10Mhz oscillator, vilket jag kan dubbelt halvera till 2.5MHz för CPUn. Vi får se var det tar vägen.