Inlägg

Inlägg som bopp har skrivit i forumet
Av bopp

Jag hade ett 6700 XT till förra året, använde de här inställningarna under Prestanda/Justerar:
undervoltning, dvs Spänning: 1095 mV,
VRAM-justering: Snabb Timing På, Max Frekvens 2112
Strömstyrkegräns oftast 14-15% (max på mitt kort)

Du kan ändra de här inställningarna globalt, eller för varje spel separat om du känner att du behöver det.

Då fick jag oftast bättre prestanda till samma effekt, eller samma prestanda till lägre effekt. Tyckte jag effekten var för hög i förhållande till prestandaökningen i vissa lägen (kolla effekten med de inbyggda verktygen eller med MSI Afterburner) sänkte jag Strömstyrkegränsen något så det kändes mer avvägt i de lägen och de spel där den annars drog iväg. Ändrade inget annat, samma fläktkurva och ändrade inga frekvenser på kretsen i sig heller, då effekten lätt drar iväg, och jag kände att det inte motiverade prestandahöjningen. Jag behövde inte det.

Mer hur det fungerar finns här, det ser ungefär likadant ut i dag: How to OVERCLOCK and UNDERVOLT RX 6700XT | ADRENALIN 2022 Easy Tutorial

Kom också ihåg att slå på Smart Access Memory i BIOS, om det inte redan är aktiverat och du inte kan aktivera det i drivrutinerna. Kan också vara bra att kolla att det är på då och då, min hade av någon okänd anledning en gång stängt av sig i BIOS utan att jag hade gjort något medvetet. Nu ligger den inställningen väl under fliken Smart Technology.

Uppdatera såklart BIOS och chipsetdrivrutinerna.

Av bopp

Adrenalin 24.4.1 (WHQL Recommended)

Ny drivrutin, mer info här.

New Feature Highlights

  • New Game Support

    • Manor Lords

  • Performance Highlights

    • Performance improvements for HELLDIVERS™ 2

  • Expanded HYPR-Tune Support

    • Nightingale

    • SKULL AND BONES™

  • Expanded Vulkan Extensions Support

  • AI Application Update

    • Support and optimizations for 7.1.0 & 7.1.1 versions of Topaz Gigapixel AI application with new “Recovery” and “Low Resolution” AI upscaling features.

Fixed Issues

  • Performance improvements for HELLDIVERS™ 2.

  • Intermittent application crash may be observed while playing Lords of the Fallen and entering certain areas on Radeon™ RX 6000 series graphics products.

  • Artifacts may appear in certain mud environments while playing SnowRunner on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6800.

  • Rainbow-like artifacts may appear in water environments while playing Horizon Forbidden West™ Complete Edition on Radeon™ RX 6000 series graphics products.

  • Intermittent application crash or driver timeout may be observed while playing Overwatch® 2 with Radeon™ Boost enabled on Radeon™ RX 6000 and above series graphics products.

  • Intermittent application freeze when first launching SteamVR using the Quest Link feature on Meta Quest 2.

  • Intermittent system or application crash when screen sharing using Microsoft Teams.

  • Intermittent application crash changing Anti-Aliasing settings while playing Enshrouded on Radeon™ 7000 series graphics products.

  • Display colors may appear “dim” or “washed out” after closing Enshrouded with Auto HDR enabled.

Known Issues

  • Black corruption may be observed while playing Alien Isolation on Radeon™ 7000 series graphics products.

  • Corruption may be observed while playing Dying Light 2 Stay Human: Reloaded Edition or Alan Wake 2 with Radeon™ Boost enabled. Users experiencing this issue are recommended to disable Radeon™ Boost as a temporary workaround.

  • Max Payne 1 and 2 may fail to launch on RDNA 3 series graphics products when Anti-Aliasing is enabled.

  • Texture flicking may be observed while playing Hitman: Contracts.[Resolution targeted for 24.5.1]

  • Intermittent stutter immediately after alt-tab with Performance Metrics Overlay enabled. [Resolution targeted for 24.5.1]

  • Audio and video may intermittently become out of sync while recording using the AV1 codec in AMD Software: Adrenalin Edition. [Resolution targeted for Q3]

Av bopp
Skrivet av Nikodemous:

En aspekt som AMD kommit med den senaste tiden är fluid motion frames, vilket hittar på rutor emellan rutorna i valfri upplösning och spel. Detta har flera fps-jagande människor tagit fasta på i det tunga spelet star citizen. De har helt enkelt kombinerat ett RTX4090TI med ett instegskort från AMD:s 6000-serie. På det viset kan de aktivera denna FMF-funktion på valfritt spel och samtidigt använda sitt nvidia-kort som det primära grafikkortet. Detta har gett spelare skyhöga fps i det svältfödda star citizen i städer där man som oftast får nöja sig med en medioker upplevelse. Förvisso kan man ibland se vissa buggar i grafiken, men vill man ha mest fps så är detta troligen bästa vägen i star citizen för tillfället.
Så varför välja ett märke, när man kan köra dual gpus 😁

När Nvidia köpte upp och låste in PhysX gick det att kombinera ett ATI/AMD-kort med ett billigt Nvidiakort för några hundralappar för att få PhysX-effekterna ändå på ett motsvarande sätt, men Nvidia låste det då aktivt i sina drivrutiner om de upptäckte ett annat märke på grafikkort i datorn. Troligtvis var det Microsoft och Windows 10 som tvingade dem att ta bort låsningen, eftersom kravet för Win 10 (om jag minns rätt) var att tillåta användare att kombinera olika hårdvara som de själva ville och faktiskt hade köpt. Tror inte att de tagit bort låsningen om de inte hade varit tvungna.

För mig känns det som att ränderna inte går ur, bara att taktiken och metoderna ändras, som att låsa DLSS 3 Frame Generation till RTX 40, och utelämna RTX 30. Ska du ha framegen på RTX 30 får du hoppas på FSR 3. Sån historik påverkar iaf mig, och vilka beteenden jag vill stödja med mina pengar, det är sånt jag också tycker man kan väga in och fundera över förutom det rent tekniska. Det ändrar iofs inte det faktum att om man vill köra Alan Wake 2 med snygg path tracing är det ett av de dyraste RTX 40-korten man måste skaffa, även om du måste köra med uppskalning och framegen... Precis som tänkt, får jag väl tillägga.

Av bopp
Skrivet av SCORPIUS:

Håller med om att native är det bästa. Jag gillar verkligen att det kommer nya tekniker som kan hjälpa äldre hårdvara.
Vad jag inte gillar är när dom används som en krycka.

Skrivet av grönbladh:

Lite off topic:
Jag blir så trött på det här med uppskalning hit och uppskalning dit.. För mig som har en 1080p-skärm är det inte mycket nytta med det.

Håller faktiskt med i stort sett. Det är bra att de finns, men det läggs alltför stort fokus och tyngd på det idag. Ungefär som att titta på ett träd, och bara prata om ett av löven hela tiden, som att vissa inte vill köpa spel om de inte har DLSS t ex. Och det ska definitivt inte kallas prestanda, utan det är som Scorpius skrev, en krycka. En krycka i väntan på att hårdvarans prestanda kommer ifatt. Det vi vill ha är snabba kort som kan sampla bilderna i så pass hög upplösning att vi slipper kantutjämningsfel. Fast dit är det nog långt, och teknikerna är användbara ändå på vägen. Kanske också kan spara energi?

Av bopp

Som jag ser det tillhandahåller DirectSR de ingredienser som behövs för att baka de olika temporala uppskalningskakorna, med möjlighet att lägga till nya ingredienser om nya recept kommer. Innebär det också att det kommer att vara ett defaultanrop till alla uppskalare, så att de redan är implementerade, och bara är att välja bland? Innebär det att det alltid kommer att vara den senaste versionen av respektive uppskalare som används? Bara det är isf ett stort steg framåt, framförallt för FSR, medan DLSS har kunnat byta ut DLL-filer. Hur Intel gör med XeSS vet jag inte, men jag tror iaf AMD bröt kompatibiliteten med att bara byta ut äldre filer till en nyare version redan med 2.2. Verkar bli mer genomtänkt kompatibilitet med 3.1.

Har t ex aldrig förstått varför det har kunnat vara brukligt att jämföra senare versioner av DLSS eller XESS med första versionen av FSR 2.0 eller 2.1 i spel som grund för att sen döma ut den senaste versionen av FSR generellt, som t ex Tim på HU gjorde nyligen. Mer än att man kan hävda att i just det spelet med FSR 2.0 är det den sämsta versionen som spelet varit låst till. Genererar väl klick, antar jag, men logiken håller inte.

Jag funderar också över det faktum att om nu Microsoft ändå tillhandahåller alla ingredienser till de temporala uppskalarna, varför gör de inte en egen temporal uppskalare, som Sony ryktas göra? Jag tror det kommer, men att hårdvarubasen fortfarande är för diversifierad på Windows för en generell algoritm.

Av bopp

Nya 24.3.1 som kom idag nämner just det här under "Fixed Issues":

  • Improvement to intermittent driver timeout or application crash experienced while playing HELLDIVERS™ 2 on AMD Radeon™ RX 7900 series GPUs.

Av bopp

Adrenalin 24.3.1 (WHQL Recommended)

Nya spelsläpp = nya drivrutiner, info här.

New Feature Highlights

  • New Game Support

    • Dragon's Dogma 2

    • Horizon Forbidden West™ Complete Edition

    • Outpost: Infinity Siege

  • Expanded HYPR-Tune Support

    • Dragon's Dogma 2

    • Diablo® IV

    • Ghostrunner 2

    • Suicide Squad: Kill the Justice League

Fixed Issues

  • Excessive micro stutter may be intermittently experienced after enabling AMD Fluid Motion Frames for select games.

  • Improvement to intermittent driver timeout or application crash experienced while playing HELLDIVERS™ 2 on AMD Radeon™ RX 7900 series GPUs.

  • Intermittent application crash or driver timeout may be observed while playing Starcraft II™ on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • Improvements to reduce initial loading times while playing World of Warcraft with DirectX 12 API on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6800.

  • Purple corruption may be observed while playing Dying Light 2 Stay Human: Reloaded Edition with Radeon™ Boost and Raytracing enabled.

  • Some characters may appear invisible or have missing textures while playing Cossacks 3.

  • Flickering lights may be observed while playing Space Engineers in certain indoor environments.

  • The maximum memory tuning limit may be incorrectly reported on AMD Radeon™ RX 7900 GRE graphics products.

  • Shader caching may fail for Windows usernames containing accented characters.

  • FPS performance metric may incorrectly report values while a game is minimized.

  • GPU Acceleration may be missing/greyed out in Adobe Premiere Pro on some hybrid graphics systems.

  • Performance drop may be observed while using some DirectML workloads in Topaz AI.

Known Issues

  • Intermittent driver timeout or application crash may be experienced while playing HELLDIVERS™ 2 on dual monitor setups on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 7900 XTX.

  • Intermittent application crash may be observed while playing Lords of the Fallen and entering certain areas on Radeon™ RX 6000 series GPUs. [Resolution targeted for 24.4.1]

  • Artifacts may appear in certain mud environments while playing SnowRunner on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6800. [Resolution targeted for 24.4.1]

  • AMD SmartAccess Video may be incorrectly reported as “Available” on some systems with the Parsec Virtual Display Driver installed. [Resolution targeted for 24.5.1]

  • Audio and video may intermittently become out of sync while recording using the AV1 codec in AMD Software: Adrenalin Edition. [Resolution targeted for Q3]

Important Notes

  • For users who previously installed an AMD Software preview driver, running AMD Cleanup Utility is recommended before installing this driver.

  • Some per-game graphics profiles may have incorrectly been set to HYPR-RX Eco after a driver upgrade. Users experiencing this issue may use the Factory Reset option to return all profiles to default.

Av bopp
Skrivet av ipac:

Vidare. Om vi jämför 60 CU RDNA2 (RX6800, utan XT) med dito RDNA3 (7800XT) så är RT prestandan förbättrad ca 1.25 ggr.

1.25 × 1.67 = 2.09. Vilket skulle ge att RDNA4 är från -4% till 43% bättre än RDNA3.

Jag håller med dig i princip att vi inte ska kasta oss ur sängen pga dessa uppgifter om PS5 Pro. Och 1.67 är kvoten mellan 36 och 60, men varifrån får du 1.25x mellan RDNA 2 och 3?

Utgår jag från Sweclockers och dess 3D Mark Raytracing Feature Test får jag snarare (31.10/19.40) = 1.6x. Då stämmer 2-3x för PS5 Pro och RDNA 3 utan att blanda in mer teknik, (60/36)*(31.10/19.40) = 2.67x. Det har iofs nämnts upp till 4x, kanske RDNA 4-tillägget kan bidra med 50% extra i vissa fall?

Av bopp

7700XT från september.
Utnyttjade en bra deal som då motsvarade nuvarande riktpris (ca 419$), och fick Starfield på köpet.

Av bopp
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Vad är grejen med RT?

Grejen med RT är en massa grejer, som att det bl a ger mer korrekta reflektioner, mer korrekt ljussättning, och kan spara tid och pengar vid utvecklingen av spelen t ex. Om spelet är anpassat till det, och det görs på rätt sätt. Ibland märks ingen stor skillnad, då man kan "fuska" med gamla rastreringstekniker. Men dessa tekniker kräver mer tid och arbete och har lägen där de havererar eller funkar sämre, medan RT gör det i farten när du väl implementerat det i spelmotorn, och utan dessa svaga punkter.

Path tracing är extremfallet då allt görs med raytracing och inte bara enstaka moment som t ex skuggor eller reflektioner, men för att det ska funka bra måste hela spelet vara gjort med tanke på det från början. Det är t ex inte Cyberpunk, därför blir ljussättningen konstig ibland, som t ex alltför mörk. PT är alltså inte en "silver bullet" som bara kan läggas till, och då löser allt och automatiskt får saker att se bättre ut. Det kommer att se mer realistiskt ut, men det kanske inte alltid är det utseende som utvecklaren har tänkt sig. Om denne inte tänkt efter i förväg.

Jag tycker raytracing är framtiden, och har svårt att förstå de som inte inser det, men de som tror att PT kommer att bli någon sorts standard inom en snar framtid blir nog besvikna. De får hålla sig till de spel som Nvidia kommer att programmera i marknadsföringssyfte, då de bara fungerar hyfsat på ett fåtal av Nvidias dyraste kort med hjälp av uppskalning etc. Något som spelutvecklare antagligen inte vill lägga tid och pengar på. Jag tror t ex det säkert kommer fler PT-spel när RTX 50-serien kommer, men fruktar att de då får kvaliteten så uppskruvad att det - återigen - bara blir spelbart på toppkorten i den nya serien.

Däremot kommer fler och fler spel att få en mix av rastrering och raytracing, speciellt när marknaden av kort som klarar av det ökar. För dessa spel så kan nog 25% bättre raytracing i kombination med bättre rastrering räcka för RDNA4-kortens målgrupp. Om priset blir det rätta.

Av bopp
Skrivet av MrShizzle:

Tankevurpa i all ära, men min poäng var att motbevisa föregående uttalande om att 1080p-upplösningar inte längre är aktuella 2023. Sen, det säljs fortfarande skärmar med 1080p men som är löjligt hög Hz, det måste finnas en marknad som är villig att köpa detta med tanke på att det släpps nya modeller i detta segment.

Jag brukade öka upplösningen ett steg vid varje grafikkortsuppdatering när jag hade CRT-monitor och kunde göra det steglöst, men när jag började spela stereoskopiska 3d-spel som Tomb Raider 2013 mot min 3d-tv, upplevde jag det bekvämare för ögonen och gav större överblick över ytan. Så jag fortsatte spela mot tv:n i 1080p istället för att sitta med en högre upplöst skärm klaustrofobiskt en noslängd framför mig. På det sättet kan jag även hålla mina grafikkortsinköp på en rimlig ekonomisk nivå.

Sorgligt nog underskattades den bättre upplösning som sann 3d ger. Stereoskopi med två separata samplade bilder till varje öga ger bättre bild än samma upplösta bild med jämförelsevis halva mängden sampelpunkter sedd med två ögon, och vi får även djupinformation. Vår hjärna gör matematiken, men även temporala uppskalare skiftar också sampelpunkter inom samma pixel för att få bättre kvalitet.

Det är också mycket enklare att få plats med valfri dryck och tillbehör på bordet. Jag pratar givetvis bara om kaffe eller te.

Av bopp

Jag har konstigt nog haft just problemet att mitt aktivitetsfält försvann och Outlook började strula plötsligt från en dag till en annan, vilket aldrig hänt tidigare. Lösningen var att gå in i Aktivitetshanteraren och starta om Utforskaren. Det började i februari, men veckan innan KB5034765, så kanske fler har kopplat ihop dessa fast de möjligtvis inte hänger ihop? Det var iaf oerhört irriterande eftersom jag satt med avslutande redovisning som kassör i en förening inför årsmöte igår.

Däremot, efter den senaste uppdateringen i Windows som installerades för ett par dagar sedan löste sig båda problemen lika plötsligt som de dök upp.

Av bopp
Skrivet av mpat:

Nånstans skall ett index vara representativt för de spel man kan tänkas spela, och då är just nu Cyberpunk och Alan Wake 2 i någon sorts egen klass som spel som offrar all prestanda för bättre utseende i RT. Att ha med sådana spel i ett index blir lite missvisande om det bara är ett fåtal som inte säger något om den stora massan.

Skrivet av CrispVanDahl:

En del i det hela är att RT-lasten måste vara tillräckligt tung för att det på riktigt ska gå att utläsa något ur testerna med RT på eller av till exempel. Nu finns det fler exempel på sådana spel än när sviten ursprungligen skapades vilket är positivt.
...
Som det ser ut nu behöver upptagningen vara 55 sekunder för att vi ska få ut användbar data.

På sätt och vis finns det väl redan ett index för enbart raytracing i 3D Mark Ray Tracing Feature Test? Och ett för mixen i rastrerade spel i Port Royale?

Håller med om att det kan slå fel att ta med path tracing i ett index som den är i CP och AW2, då dessa högst troligt även är extremt optimerade till Nvidias arkitektur av Nvidias egna programmerare på ett sätt som inte de flesta spel kommer att vara, pga deras positionering som marknadsföringsmaterial. De är outliers, och kommer förmodligen att vara det även i framtiden, förutom i de spel där Nvidia själva blandar sig i, som dessa två. De finns dock såklart "för kännedom", men den tyngd dessa två spel ska ha kan diskuteras ur flera aspekter.

Och är inte kortare testslingor på 55 sekunder också en brist i testandet? En blind fläck som kan dölja sämre prestanda som inte visar sig under den tiden? Hardware Unboxed visade t ex att "The Callisto Protocol" havererade efter en dryg minut med raytracing på i 1080p på 4060 Ti 8 GB. Kommer sådana tidsmässiga aspekter att tas hänsyn till i en ny testsvit? Speciellt om den är mer raytracinginriktad, eftersom raytracing kräver mer minne? Och även om prestandasiffrorna ser ok ut på grafikkort med mindre minne, kommer någon sorts kontroll av bildkvaliteten att göras, så det inte fuskas med texturerna?

Det finns fler dimensioner att ta hänsyn till.

Av bopp

Adrenalin 24.2.1 (WHQL Recommended)

En ny, officiell WHQL av 24.2.1 har sett dagens ljus. Eller nattens?
Mer info här.

New Feature Highlights

Fixed Issues

  • Improvement to intermittent driver timeout or application crash experienced while playing HELLDIVERS™ 2 on AMD Radeon™ RX 7000 series GPUs. AMD is continuing to investigate additional reports of driver timeouts and application crashes while playing HELLDIVERS™ 2.

  • Improvements to excessive stutter while playing various games, including Battlefield™ 2042, Destiny 2, Overwatch 2, Monster Hunter: World, PUBG: BATTLEGROUNDS and STAR WARS™ Battlefront™ II.

  • Deathloop may experience extended loading times on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6900 XT.

  • Dead Space may experience an application crash after enabling RTAO on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6800.

  • Intermittent application crash when first launching Enshrouded or changing Anti-Aliasing settings on Radeon™ 7000 series graphics products.

  • Shadows may appear bright, or reflections may be missing while playing Enshrouded on Radeon™ 7000 series graphics products.

  • HDR settings may intermittently fail to take effect while playing certain games such as Like A Dragon: Infinite Wealth.

  • Intermittent driver timeout or application crash may be considered while playing Counterstrike 2 with FSR enabled on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 7900 XTX.

  • Graphics API metric may be incorrectly reported as DirectX® 12 for some Vulkan® games.

  • After a system reboot, Parsec host application may experience a crash on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 7900 XTX.

  • During Microsoft Teams meetings, the camera may intermittently display looped footage on some AMD Products, such as the AMD Ryzen™ 7 7840U Processor.

  • Oculus Rift S may display with a green tint on AMD Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • AFMF may be inaccurately displayed on select hybrid graphics configurations, particularly in systems where one of the devices lacks support for AFMF. AFMF must be supported on the displaying GPU to be activated.

  • Mouse lag or stutter may be observed when selecting the discrete GPU as the primary display adapter on certain mobile systems, such as an AMD Ryzen™ 9 6900HS Mobile Processor paired with an AMD Radeon™ RX 6800S Mobile GPU.

Known Issues

  • Intermittent driver timeout or application crash may be experienced while playing HELLDIVERS™ 2 with 100% GPU utilization on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 7900 XTX.

  • Intermittent application crash or driver timeout may be observed while playing Starcraft II™ on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • Intermittent application crash or driver timeout may be observed while playing Overwatch® 2 with Radeon™ Boost enabled on Radeon™ RX 6000 and above series GPUs. Users experiencing this issue are recommended to disable Radeon™ Boost as a temporary workaround.

  • World of Warcraft may experience extended initial loading times with DirectX 12 API on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6800.

  • Shader caching may fail for Windows usernames containing accented characters. [Resolution targeted for 24.3.1]

  • FPS performance metric may incorrectly report values while a game is minimized. [Resolution targeted for 24.3.1]

  • AMD SmartAccess Video may be incorrectly reported as “Available” on some systems with the Parsec Virtual Display Driver installed.

  • Performance drop may be observed while using some DirectML workloads in Topaz AI.

  • Audio and video may intermittently become out of sync while recording using the AV1 codec in AMD Software: Adrenalin Edition. [Resolution targeted for Q3]

Important Notes

  • For users who previously installed an AMD Software preview driver, running AMD Cleanup Utility is recommended before installing this driver.

  • Some per-game graphics profiles may have incorrectly been set to HYPR-RX Eco after a driver upgrade. Users experiencing this issue may use the Factory Reset option to return all profiles to default.

Av bopp
Skrivet av evil penguin:

Inte för att vara sådan, men om det nu görs ett sådant släpp som heter "for HELLDIVERS™ 2" så skulle ju jag förmoda att det görs pga Helldivers 2?

Ja, jag tycker det borde vara så. Egentligen.

Men varför då släppa den som en beta av 24.2.1, och inte som 23.40.19.01 för Helldivers™ 2 redan den 8/2? Alan Wake 2 och Ratchet & Clank fick såna egna betor. Min tanke är att 24.2.1 kanske var tänkt till Helldivers 2 släpp, men WHQL-testerna drog ut på tiden, eller om AMD lämnade in den för sent? Och nu, med tanke på att Nvidia verkar prestera relativt bättre i Helldivers 2, samt att det även är drivrutinen för Skull & Bones, ville AMD inte vänta en helg till på Microsoft pappersmässiga godkännande av vad som egentligen är en färdig 24.2.1 som bara ligger redo, utan släppte den lagom till Skull & Bones.

Så själva tidpunkten för släppet, trots namnet, beror på Skull & Bones släpp. Tänker jag.

Av bopp

Adrenalin Edition 24.2.1 for HELLDIVERS™ 2

I väntan på WHQL-certifiiering släpps den WHQL-testade 24.2.1, förmodligen pga bl a Skull and Bones...

New Feature Highlights

  • New Game Support

    • Skull and Bones™

    • Nightingale

Fixed Issues

  • Improvements to intermittent driver timeout or application crash while playing HELLDIVERS™ 2.

  • Intermittent application crash when first launching Enshrouded or changing Anti-Aliasing settings on Radeon™ 7000 series graphics products.

  • Intermittent driver timeout or application crash may be considered while playing Counterstrike 2 with FSR enabled on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 7900 XTX.

  • Improvements to excessive stutter while playing various games, including Battlefield™ 2042, Destiny 2, Overwatch 2, Monster Hunter: World, PUBG: BATTLEGROUNDS and STAR WARS™ Battlefront™ II.

  • Deathloop may experience extended loading times on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6900 XT.

  • Dead Space may experience an application crash after enabling RTAO on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6800.

  • Shadows may appear bright, or reflections may be missing while playing Enshrouded on Radeon™ 7000 series graphics products.

  • HDR settings may intermittently fail to take effect while playing certain games such as Like A Dragon: Infinite Wealth.

  • Graphics API metric may be incorrectly reported as DirectX® 12 for some Vulkan® games.

  • After a system reboot, Parsec host application may experience a crash on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 7900 XTX.

  • During Microsoft Teams meetings, the camera may intermittently display looped footage on some AMD Products, such as the AMD Ryzen™ 7 7840U Processor.

  • Oculus Rift S may display with a green tint on AMD Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • AFMF may be inaccurately displayed on select hybrid graphics configurations, particularly in systems where one of the devices lacks support for AFMF. AFMF must be supported on the displaying GPU to be activated.

Known Issues

  • Application crash or driver timeout may be observed while playing Starcraft II™ on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • Intermittent driver timeout or application crash may be experienced after playing a mission and changing the in-game resolution while playing HELLDIVERS™ 2.

  • World of Warcraft may experience extended initial loading times with DirectX 12 API on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6800.

  • Shader caching may fail for Windows usernames containing accented characters. [Resolution targeted for 24.3.1]

  • FPS performance metric may incorrectly report values while a game is minimized. [Resolution targeted for 24.3.1]

  • AMD SmartAccess Video may be incorrectly reported as “Available” on some systems with the Parsec Virtual Display Driver installed.

  • Performance drop may be observed while using some DirectML workloads in Topaz AI.

  • Audio and video may intermittently become out of sync while recording using the AV1 codec in AMD Software: Adrenalin Edition. [Resolution targeted for Q2

Important Notes

  • For users who previously installed an AMD Software preview driver, running AMD Cleanup Utility is recommended before installing this driver.

  • Some per-game graphics profiles may have incorrectly been set to HYPR-RX Eco after a driver upgrade. Users experiencing this issue may use the Factory Reset option to return all profiles to default.

Av bopp

Nej, det var en besvikelse. Trodde och hade hoppats att det skulle prestera närmare 6700 XT 12 GB i raster, och sen med bättre raytracing gå om det i de titlarna, så att det skulle vara en värdig ersättare. Nu hamnar det under 6700 XT i alla kategorier, även om det snuddar underifrån i raytracing.

Samtidigt har det gått att köpa det bättre 6700 XT för samma pris under lång tid. Angående spelbarhet så har jag själv använt ett 6700 XT i t ex Watch Dogs Legion och Guardians of the Galaxy i 1080p Ultra + Ray Tracing Ultra som i Swecs testsvit, och det går utan problem, så det bör 7600 XT också klara. Fördelen gentemot 4060 skulle väl vara i de spel där 8 GB inte räcker till för Ultra + ev Ultra Raytracing, men det ändå är spelbart på 7600 XT tack vare dess 16 GB.

Här tänker jag bl a på The Callisto Protocol och A Plague Requiem 1080p Ultra + Max Ray Tracing t ex, som HU visade kräver mer än 8 GB utan uppskalning (tillsammans med fler andra spel där texturerna inte funkar) och som ju inte finns i testsviten här. Uppskalning löser förmodligen minnesproblemet, men vem vid sina sinnens fulla bruk vill använda uppskalning i 1080p? Nackdelen och fördelen för 4060 då de spel som trots raytracing klarar sig hyfsat med 8 GB utan uppskalning, som CP 2077 i testsviten.

Verkar som att den som sitter på ett 6700 XT 12 GB har det bästa av båda världar fortfarande.

Av bopp

Adrenalin 24.1.1 (WHQL Recommended)

Ny drivrutin med officiellt AFMF-stöd. Mer info här.

New Feature Highlights

  • New Game Support

    • Like A Dragon: Infinite Wealth

    • TEKKEN™ 8

  • New Product Support

    • AMD Radeon™ RX 7600 XT

  • AMD Fluid Motion Frames (AFMF) - Boost FPS up to 97% for a smoother gaming experience by adding frame generation technology to any DirectX® 11 and 12 game. RS-630

    • AFMF improves performance by adding frame generation technology to AMD Radeon™ 700M, RX 6000, and RX 7000 series GPUs for notebook and desktop platforms.

      • Up to 97% average increase in performance across select titles at 1080p resolution when AMD Fluid Motion Frames (AFMF) is ON and upscaled with FidelityFX™ Super Resolution 2 (FSR 2) at Quality Mode, using AMD Software: Adrenalin Edition™️ 24.1.1 on the Radeon™ RX 7600XT GPU, versus when AFMF and FSR 2 upscaling are OFF. RS-630

      • Up to 103% average increase in performance across select titles at 1440p resolution when AMD Fluid Motion Frames (AFMF) is ON and upscaled with FidelityFX™ Super Resolution 2 (FSR 2) at Quality Mode, using AMD Software: Adrenalin Edition™️ 24.1.1 on the Radeon™ RX 7600XT GPU, versus when AFMF and FSR 2 upscaling are OFF. RS-631

    • AFMF preserves image quality by dynamically disabling frame generation during fast visual motion.

  • AMD Video Upscaling – Advanced video upscale algorithm to improve video playback image quality for AMD Radeon™ RX 7000 desktop series GPUs.

    • AMD Video Upscaling can be enabled within the Graphics tab to enjoy improved sharpness and clarity, for DirectX 11 applications such as Google Chrome, Microsoft Edge, and Media Player, with resolution support up to 4K.

    • For more instructions on how to enable upscaling, please ensure that your version of AMD Software is up to date, and learn more HERE!

  • Additional Video Improvements

    • Content Adaptive Machine Learning (CAML) text detection has been updated to support up to 4K gaming for even greater clarity.

    • Various encoding support within AMD Software including AVC, HEVC and AV1 codecs have undergone additional optimizations to improve video encode quality.

    • AMD continues to work with partners to implement video enhancements into 3rd party apps; more updates to follow in upcoming drivers.

  • AMD Smart Technology Tab – Access the suite of great A+A features from one convenient location to maximize the power of your AMD-powered system.

  • AMD Assistant – Automatically enable or disable AMD Software features based on various situations for improved performance or battery life.

  • Additional OS Feature Support

    • Support for Hardware Accelerated GPU Scheduling has been expanded to Radeon™ RX 7600 series GPUs on Windows 11 version 22H2 and newer. Click HERE for more information.

What to Know

  • AMD Fluid Motion Frames (AFMF)

    • AFMF can be enabled for any DirectX® 11 and 12 title using HYPR-RX.

      • AFMF may introduce additional latency to games and may not offer the optimal experience for fast-paced competitive titles. AFMF is recommended to be combined with AMD Radeon™ Anti-Lag to reduce in-game latency while maintaining a minimum in-game fps of 60.

      • Due to the potential latency impact of AFMF, it must be manually enabled in the per-game settings for certain fast-paced competitive titles, even if AFMF was already enabled globally. Gamers are free to enable AFMF in these titles based on their preference and gameplay style, however, they may not experience optimal performance – specifically at lower frame rates.

      • AFMF may be enabled or disabled on the fly using the default hotkey of Alt-Shift-G.

    • AFMF currently requires the game to be played in fullscreen mode with VSYNC disabled.

      • For better compatibility with borderless-fullscreen titles, Windows 11 users can enable "Optimizations for windowed games".

      • For a better visual experience, AFMF is recommended to be used with variable refresh rate enabled.

    • Users can check AFMF’s frame generation status using AMD Software: Adrenalin Edition™’s in-game overlay.

    • AFMF adds frame generation technology to boost FPS outside the game’s engine. Users can use AMD Software Performance Metrics Overlay to see the resulting FPS.

      • Support for third-party performance monitoring tools is not available at this moment.

    • For systems setup using Hybrid Graphics (such as laptops featuring an integrated and discrete GPU), AFMF must be supported on the displaying GPU to be activated.

    • Stay tuned for future enhancements and innovations coming to HYPR-RX with AFMF, focusing on elevating image quality, smoothness, and latency. Enjoy gaming with HYPR-RX.

  • AMD Video Upscaling

    • AMD Video Upscaling can be enabled for most DirectX 11 applications to improve image quality. However, certain applications such as Google Chrome and Microsoft Edge may require an additional step to activate AMD Video Upscaling.

      • For Google Chrome and Microsoft Edge, 'Media Foundation for Clear' must be enabled. This setting can be configured in the browser settings accessed through chrome://flags/ or edge://flags/.

    • Users have the flexibility to adjust the level of sharpness added by AMD Video Upscaling using the slider located within the Graphics tab.

  • AMD Technical Preview Driver

    • Users had the opportunity to get an early look of AFMF through the AMD Technical Preview Drivers and provide their feedback to build and refine the feature. The feedback received through our online communities and AMD Bug Report Tool helped create a more stable experience for AFMF in AMD Software: Adrenalin Edition 24.1.1.

    • Users looking for updates of future AMD Technical Preview Drivers can subscribe to our newsletter HERE.

Fixed Issues

  • Performance drop may be observed in some DirectML workloads.

  • Intermittent grey screen after driver upgrade with certain monitors (such as Nixeus NX-EDG274K) on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • Graphics API metric may show as N/A in certain UWP applications.

  • Heavy stuttering may be experienced while playing Warframe and loading into a new area or starting a mission.

  • Black artifacts may be observed in smoke effects while playing Call of Duty®: Modern Warfare® III.

  • Black texture flickering may be observed while playing Starfield on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 5600 XT.

  • Intermittent install failure may be observed when using the factory reset setting.

Known Issues

  • Deathloop may experience extended loading times on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6900 XT. [Resolution targeted for 24.2.1]

  • Dead Space may experience an application crash after enabling RTAO on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 6800.

  • Excessive stuttering may be experienced when first playing a match in Overwatch 2. [Resolution targeted for 24.2.1]

  • Audio may intermittently become out of sync with the video when recording from AMD Software: Adrenalin Edition using AV1 codec. [Resolution targeted for Q2]

  • Oculus Rift S may display with a green tint on AMD Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • After a system reboot, Parsec host application may experience a crash on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 7900 XTX. [Resolution targeted for 24.2.1]

  • During Microsoft Teams meetings, the camera may intermittently display looped footage on some AMD Products, such as the AMD Ryzen™ 7 7840U Processor.

Av bopp
Skrivet av GuessWho:

Toppen

Då fattas det bara att någon gör grafikkort som är bättre än Radeon RX 7000 serien med fullt UHBR 20 stöd.

Kan det komma en ny serie grafikkort i år eller dröjer det tills 2025 ?

Som någon skrev ovan har AMD lanserat Radeon Pro-kort med UHBR 20-stöd i modellerna W7900 och W7800, där W7900 har samma fulla Navi 31 som 7900 XTX: AMD Announces Radeon Pro W7900 & W7800 RDNA 3 Workstation Cards

Någon som kan räkna kanske vet exakta bandbredderna, UHBR 20 ska alltså räcka till för 4K UHD 240 Hz, men bara för 4K DCI 120 Hz med DSC? Iaf enligt AMD själva (4096 x 2160 (4K DCI) @ 120Hz with DSC): AMD Radeon™ PRO W7900 Professional Graphics

Enligt Prisjakt kostar W7900/W7800 från ca 50000 resp 30000.

Av bopp