Men kanske ännu viktigare var att portning från x86 till t.ex. MIPS eller PowerPC hade en del "foot-guns" som kunde göra något som borde vara enkelt till ett rätt utmanande projekt. I grunden handlade det i 9/10 att programmen innehöll buggar i form av "undefined behavior", men på ett sätt som i praktiken råkade fungera korrekt på x86 men (i bästa fall) kraschade på RISC:arna, eller i värsta fall bara gav fel resultat.
Av två stora anledningar är detta ett nära nog icke-problem just i övergången från x86_64 -> ARM64.
Dels "accepterade" Arm det faktum att väldigt mycket skrivs på x86_64 datorer, så de har gjort så ARM64 fungerar på samma sätt som x86_64 på punkter som "byte endianness (båda är little-endian, nästan alla tidigare RISC:ar var big-endian)" samt man kan läsa/skriva på "fel" alignment (vilket än idag är "undefined behavior" i C/C++, men alla "vet" att det fungerar ändå på x86 och nu ARM64).
Dels skrivs allt större andel av aktuell programvara i språk/miljöer där den här typen av fel inte (enkelt/naturligt) kan göras.