Permalänk

Installationsproblem av windows 7

Hej ,jag har byggt ihop en dator och skulle försöka installera windows ,

När man startar datorn säger den att den inte hittar hårddisken men den finns i bios ,Sen började jag installera windows xp för att få in ett os till att börja med. Där ser man då hårddisken (sata)

det gick inte så bra att installera för skivan var skadad så den kom bara till halva installationen. Då satte jag den hårddisken i annan dator och formaterade den ,då sa datorn att nån fil saknades .....ntoskrnl.exe hette den och datorn startas om direkt

testade med att sätta i en annan hårddisk jag hade med installerat vista på ,då startade den och sa att hårddisken inte fanns igen,sen startade den upp vista , då när jag kom in i windows passade jag på att installera windows 7 in på min hårddisk, det funkade bra men när jag tog bort vistahårddisken då sa den att ntoskrnl.exe filen saknades igen och datorn startade inte

satte sen tillbaks vista hårddisken och startade datorn och då gick windows 7 igång ,jag testade att formatera vista hårddisken men det går inte,

hur ska man göra för att få min windows 7 hårddisk att funka utan att den andra hårddisken sitter i och varför säger den att hårddisken saknas när man startar datorn för att sen starta windows på just den saknade hårddisken.

Permalänk

Jag har nu själv löst problemet med no hard drive detected ,efter lite googlande läste jag att man skulle ändra en controller i bios från ide till disabled så löste det sig.

Fast det andra problemet kvarstår.

Jag försökte installera windows på hårddisken men det står att Windows root \system32\ntoskrnl.exe saknas.

Jag satte då in en annan hårddisk som vista redan fanns som os på.

när jag kom in i vista installerade jag windows 7 på den hårddisken jag ville ha den på och det fungerade ,problemet är att tar jag bort vista hårddisken får jag felkoden igen att filen saknas

hur får jag det att funka med bara windows 7 hårddisken i datorn