Bluescreen - handen i bordet, bokstavligen talat.

Permalänk
Medlem

Bluescreen - handen i bordet, bokstavligen talat.

Tyvärr blir det så att man ibland köper en för kort nätverkssladd. Tyvärr så har det nu resulterat i att jag råkat trilla på sladden, som i sin tur sitter STENHÅRT i datorn, som tar med sig datorn ner i golvet. Jag stänger av datorn så fort det går och slickar hans sår på utsidan.

Därefter så kollar jag om någonting har gått sönder i datorn, kablar i fläktar etc, men ingenting sånt hade hänt. Startade upp datorn som vanligt och det funkar perfekt...

... tills jag bankar handen i bordet lite lätt, som datorn står på. Då får jag blåskärm. Jag hinner inte se vad det står, men såhär står det på windows-lösning-mockafjonken som kommer upp i windows efter blåskärmen.

" Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C0000005
BCP2: FFFFF80002EBF863
BCP3: FFFFF88006316040
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\032511-14484-01.dmp
C:\Windows\Temp\WER-16265-0.sysdata.xml "

Det här problemet är nu extremt jobbigt med tanke på att jag ragear sönder varenda gång jag förlorar i vilket spel som helst. Första tanken var att det var hårddisken, men jag har bara en vanlig hårddisk och en ssd där systemet ligger på.

Vad ska jag göra? Ta ut den mekaniska hårddisken och slå i bordet och se vad som händer, eller finns det kanske någon lösning i filerna som tydligen ska hjälpa mig beskriva problemet? Har inte heller någon aning om hur jag öppnar dem.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Olyckor händer lätt tyvärr. Om datorn går igång så skulle jag nog rekommendera dig att säkerhetskopiera alla filer du kan och sedan köpa en ny hårddisk. Det kan ju finnas skador som inte har visat sig ännu. Har du kontrollerat hårddisken med något program? Om inte, gör det för att se om det finns skadade sektorer. Det finns verktyg i Windows men också andra program för detta. Hur man kontrollerar en ssd har jag ingen aning om men det vore nog bäst att kontrollera den också på något sätt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Olyckor händer lätt tyvärr. Om datorn går igång så skulle jag nog rekommendera dig att säkerhetskopiera alla filer du kan och sedan köpa en ny hårddisk. Det kan ju finnas skador som inte har visat sig ännu. Har du kontrollerat hårddisken med något program? Om inte, gör det för att se om det finns skadade sektorer. Det finns verktyg i Windows men också andra program för detta. Hur man kontrollerar en ssd har jag ingen aning om men det vore nog bäst att kontrollera den också på något sätt.

Så du menar att det faktiskt är hårddisken det är fel på? Filerna som jag tog med i tråden har ingenting att göra med saken?

Jag körde hdtune pro, "error scan" på quick scan, båda hårddiskar var helt gröna.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, jag bara gissar. I och med att du skriver att datorn åkte i golvet så låter det som ett fel på hårddisken (den är ju mekanisk). Men om du testat och det är grönt så grattis. Men jag skulle nog säkerhetskopiera i all fall just in case.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Keeper of Traditions

Du får väl köra standard felsökningen... Plocka ut alla komponenter som inte är direkt nödvändiga för att dator och OS ska gå igång, sätt sen i dem en efter en och se vilken det är som får datorn att krascha

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.