Ny Bärbar dator. tabort grafikkortet?

Permalänk

Ny Bärbar dator. tabort grafikkortet?

Hej! Tänkte köpa denna dator:

http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato...

Skulle vilja veta om det är någon som har erfarenhet eller vet om det går att plocka isär, ta ut grafikkortet, koppla in skärmen nånstans på moderkortet i datorn eftersom processorn har integrerad grafik samt att chipsetet hm65 stödjer detta.
Vill ha längre batteritid, behöver ej grafikprestandan.
Men verkar inte gå att köpa en bärbar dator med quadcore och HT som har integrerad grafik/grafikkrets som drar LITE ström.

ps. Har tidigare mekkat mkt med dell inspiron bärbara datorer.

Permalänk
Medlem

Moderna grafikkort drar inte mkt ström vid vanligt skrivbordsarbete, inte ens grafikort för stationära, ännu mindre mobilversionerna. Det är bara när du spelar etcc som det drar mkt ström. Så du tjänar inte många % driftstid på att göra så.

Permalänk

Jag undrar inte hur mkt ström det dra. jag undrar om det går.

Nvidia 540M som sitter i den datorn drar upp till 35 watt, jämfört med chipsetet som drar upp till 3 watt.

Vill bli av med grafikkortet om det går att plocka ut. bara extra vikt, extra ström och extra värmeutveckling.

Tacksam om nån har svar på denna fråga.

Går det att plocka ut grafikkortet ur denna dator och koppla in skärmen på moderkortet i den??

Permalänk

Jag skulle inte tro det...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Grafikchipen på bärbara brukar vara lödda direkt på moderkorten vad jag har sett! De är även en integrerad del på moderkortet som inte fungerar utan dem. Finns kanske undantag men inte vad jag känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Grafikchipen på bärbara brukar vara lödda direkt på moderkorten vad jag har sett!

Indeed, det är ofta fallet

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Indeed, det är ofta fallet

Ibland sitter dem i mini-pciExpressport, och då får man ett litet kort, men då är det inte integrerad grafik, utan ett grafikkort som är litet.

Permalänk
Hedersmedlem

Om Asus har lagt in stöd för det i bios/drivrutiner kan du ju bara välja köra med den integrerade grafikdelen. Jag vet min Asus har både GTX460 och inbyggd i CPU:n men jag kan inte välja pga. Asus inte vill det. Hittar tyvärr inte din dator på Asus hemsida....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

tack för ALLA svar. Datorn finns iaf på Asus globala hemsida. N53 SV heter den. Jaja.. får väl köpa och skruva isär den när jag får den..
Undrade bara om nån hade testat och sett om grafikkretsen var fastlödd lr inte och om det fann någon kontakt för skärmen på moderkortet i laptopen.

Permalänk
Medlem

Känns det inte mer värt att leta efter ett annat alternativ?
Du blir ju av med garanti och allt vad det heter om du gör såhär.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag hade en dator (HP iofs) där grafikkortet var överhettat och sönder. Jag skickade in den och för att byta den va jag tvungen att byta moderkortet också då grafikkortet var fastlödd på moderkortet.. Jag har inte räknat med att det gick att skruva bort det.

Men om du vill ha bra prestanda (processor och framför allt batteritid, varför inte den nya 13" Macbook Pro? med studentrabatt kostar den också under 10 000 (går att fixa även om man inte är student ) och där har du lätt 8h batteritid.

Jag köpte en sådan med i7:an (dock dual-core, inte Quad-core som ditt förslag) och är supernöjd! min första mac men ångrar det inte en sekund! Där är ju faktiskt rätt bra krut i i5an också.

lycka till med ditt köp

Edit: rättelse angåe. dual och inte Quad core.

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Håller med, varför köper du en dator med så pass avancerat grafikkort om du itne behöver det? Bättre att köpa nån dator direkt med enklare strömsnålare grafikkort.. Nåt Intel integrated

Skrivet av Ethaan:

Jag hade en dator (HP iofs) där grafikkortet var överhettat och sönder. Jag skickade in den och för att byta den va jag tvungen att byta moderkortet också då grafikkortet var fastlödd på moderkortet.. Jag har inte räknat med att det gick att skruva bort det.

Men om du vill ha bra prestanda (processor och framför allt batteritid, varför inte den nya 13" Macbook Pro? med studentrabatt kostar den också under 10 000 (med studentrabatt, går att fixa även om man inte är student ) och där har du lätt 8h batteritid.

Jag köpte en sådan med i7:an och är supernöjd! min första mac men ångrar det inte en sekund!

lycka till med ditt köp

Du har nog skrivit fel i din sign, I7 är ingen dualcore, utan quadcore

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Du har nog skrivit fel i din sign, I7 är ingen dualcore, utan quadcore

oj, tack ska ändra lite då!

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk

1)
jag skulle bli överaskad om det inte går att stänga av det GT kortet i bios eller med ngn form av kotnrolmjukvara från nvidia , då behöver du inte ta bort det rent fysiskt

2)
jag har letat och än så länge inte hittat några bärbara med sandy bridge HD3000 grafiken UTAN diskreta grafikkort, dessa ASUS (N43,53 ) mfl är de enklaste som finns.
hittar ni något så hojta till, jag inbillar mig att datorn blir några hundralappar billigare utan diskret graffe.

3)
jag hade inte gjort ingreppet på en ny dator. du förfelar garantin direkt. risken är dessutom stor att ngt går på tok

jag lutar åt en N43SN men avvaktar recessioner och gärna att den faller lite i pris. det har redan börjat priskrigas lite fastän den inte är ute ännu. (vill ha sandy bridge OCH en USB 3.0)
sablar att det inte finns med 7200 rpm hdd som tillval.

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk

1. Jag har hittat att GPUn är fatlödd på moderkortet. http://forum.notebookreview.com/asus/548277-i-love-my-new-n53...

2. Jag har letat mig fram att drivrutinerna växlar mellan intels integrerade grafik och nvidia 540.

3. Ni som säger att jag ska välja ett annat alternativ. -Det finns inte. Mina krav: minst 1680x1050 skärmupplösning och minst quadcore. Grafikkortet får gärna vara skräp. Finns som sagt inga sådana alternativ (som jag hitta iaf)

4. Tack för alla kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremPixel:

1. Jag har hittat att GPUn är fatlödd på moderkortet. http://forum.notebookreview.com/asus/548277-i-love-my-new-n53...

2. Jag har letat mig fram att drivrutinerna växlar mellan intels integrerade grafik och nvidia 540.

3. Ni som säger att jag ska välja ett annat alternativ. -Det finns inte. Mina krav: minst 1680x1050 skärmupplösning och minst quadcore. Grafikkortet får gärna vara skräp. Finns som sagt inga sådana alternativ (som jag hitta iaf)

4. Tack för alla kommentarer.

Jag har den funktionen (nvidia optimus) på min lite äldre n-series dator (N73JN, i sign) och det fungerar mycket bra.