Acer Aspire 5552G VS Acer Aspire 5742G

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5552G VS Acer Aspire 5742G

Har letat runt efter en billig laptop som ska ersätta min sålda stationära under den närmsta tiden då jag kommer flytta runt mycket. (inte ersätta i form av kapacitet, men jag behöver en dator...=P)
Budgeten är 6000Kr, kan tänka mig att gå typ 500Kr över om det är något super-tillfälle.

Kommer främst att spela Starcraft 2 och LotRo, men senare även Diablo 3....spelar inte många FPS....annars så kommer den bara att användas till surf, film och skriva uppsats.

Efter att ha letat runt har jag hittat två kandidater som jag tycker verkar prisvärda...nämligen Acer Aspire 5552G och Acer Aspire 5742G

Just nu lutar det åt Acer Aspire 5742G då jag tycker att processorn på Acer Aspire 5552G verkar lite slö...dock verkar den ha ett bättre grafikkort än 5742:an, åtminstone enligt notebookcheck.....just nu ingår även mus och väska till 5552G på Inet...kanske inte ett klockrent skäl att köpa men ändå..

Om jag fått välja skulle jag tagit 5552G med 5742:ans processor....men när det inte går så måste jag välja..

Åsikter.? Vilken skulle ni tagit? Finns det några kandidater jag missat?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

köp denna, både bättre processor och grafikkort än dom du visa.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kommer främst att spela Starcraft 2 och LotRo, men senare även Diablo 3....spelar inte många FPS....annars så kommer den bara att användas till surf, film och skriva uppsats.

Efter att ha letat runt har jag hittat två kandidater som jag tycker verkar prisvärda...nämligen Acer Aspire 5552G och Acer Aspire 5742G

Just nu lutar det åt Acer Aspire 5742G då jag tycker att processorn på Acer Aspire 5552G verkar lite slö...dock verkar den ha ett bättre grafikkort än 5742:an, åtminstone enligt notebookcheck.....just nu ingår även mus och väska till 5552G på Inet...kanske inte ett klockrent skäl att köpa men ändå..

Om jag fått välja skulle jag tagit 5552G med 5742:ans processor....men när det inte går så måste jag välja..

Visst, N830 är ingen i5 men fortfarande en riktigt kraftfull processor. 3 kärnor är heller ingen nackdel. För de krav du nämner så räcker den och blir över. Väljer 5552G före 5742G alla dagar i veckan om man inte det huvudsakliga användningsområdet är helt cpu-beroende.

Skrivet av Zedarion:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
köp denna, både bättre processor och grafikkort än dom du visa.

Det här är det vassaste alternativet. Om prestandan är värd 1k är upp till dig. Grafikprestandan är bara nån procent bättre så det motiverar inte skillnaden tycker jag. Det är kombinationen i5 + likvärdig grafikprestanda som är intressant tycker jag. Har du råd så köp, har du tajt budget och behöver pengar till annat köp 5552G.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen och åsikterna, AS5742G såg ju riktigt vass ut, men tyvärr tycker jag nog att den var lite får långt utanför min budget, men man måste dra gränsen nånstans annars kan man alltid lägga på en tusenlapp...... och få något lite bättre =P Det enda som egentligen oroar mig lite med 5552G är att det är rätt låg Mhz på processorn, detta brukar betyda mer än antalet kärnor åtminstone när det gäller saker som är svåra att parallellisera som t.ex spel....men jag tror nog att jag kommer att slå till på 5552G modellen i veckan, fick ju väska och mus med från inet också! =p

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem

Misstänker att du köpt din dator vid det här laget.

Vad som missades i köpråden är att det är olika paneler i 5742 och 5552 om man läser på notebookcheck.

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-5552G-Noteboo...

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-5742G-Noteboo...

Det är ganska stor skillnad på dem, 5552 har en ruggigt dålig panel i detta testet.

Frågan är om det är medvetet eller meningen är att alla serier ska ha samma panel och skillnaden på notebookcheck endast är olika batcher?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.