6870 CF problem och temps - erfarna användare efterfrågas!

Permalänk
Medlem

6870 CF problem och temps - erfarna användare efterfrågas!

Hej SweC!

Har sedan igår suttit och försökt få igång CF på min setup hemma och jag har väl mer eller mindre kommit fram till vart problemet ligger. Behöver dock råd och synpunkter innan köp görs.

Setup:
Fractal Design 550W Tesla nätagg 80+
Gigabyte GA-790XTA-UD4 (X16 + X8)
AMD B55 (upplåst till 4 kärnor) @ 3.2Ghz stock späning. (går i 3,8Ghz i vanliga fall men vill ha så litekällor som möjligt)
2x2GB 1600Mhz A-DATA minnen
2st Samsung Spinpoint 500GB (Raid 0)
Samsung DVD-brännare
och nu då 2st XFX 6870 som jag försöker köra i CF.

Jag har testat att belasta Tesla't med dessa två kort, vilket jag misstänkte inte skulle klara av det. Förmodligen har jag rätt, då datorn låser sig rätt snabbt i en runda med 3Dmark 11.

Därför tog jag fram ett ACE 620W - det sämsta skit denna jord har skapat - men jag tänkte, vafan det måste ju kunna driva ETT kort, dvs att jag kör hela setupen + ett 6870 på Tesla't (har kört 5850 på samma setup) och sedan ACE't på ena kortet. Fortfarande samma symptom. Låser sig vid CF körning (misstänker detta.

Båda korten fungerar om jag bara har ett kort i. Biosen skiljer dock från korten då det ena är rev 1.1 och det andra är rev 1.2. Har kollat Biosen med RBE och det enda som skiljer dem åt är att rev 1.2 har en klockcykel till, dvs ytterligare en hastighet den kör i. Dock är biosnumrena exakt samma, med samma revision och samma datum.

Så frågan är. Är det moderkortet som spelar mig ett spratt med CF, eller är det helt enkelt så att nätaggen inte pallar?

Det känns tråkigt att köpa ett nätagg för 900kr (tänker på ett XFX 850W 80+) och det sedan visar sig vara moderkortet som skiter setupen.

Eller är det helt enkelt så att jag missat något? Jag kör Win7 Pro + Catalyst 11.2. jag läste någonstans att man ska ladda ner presets(?) och tog en från ATI's hemsida - men vetifan vart den tog vägen när jag installerat den.

Jag har även gjort följande:
"I did this today and it seems might be helping some of my driver issues. I will know more after some longer stability testing.

ULPS saves power by sorta disabling the second card when it is not needed.

Go to registry and disable Ulps:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Cl ass\{4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}]

and change "EnableUlps" to 0 under the 0000 and 0001 or 0003 keys."

utan bättre resultat.

Har försökt hålla koll på korten med hjälp av MSI afterburner och GPU-Z, och det går bra om jag kör singel (även om jag tycker tempsen är sjukt jobbiga, 82C i full load), men jag hinner inte få se någonting när jag kör CF, eftersom datorn låser sig.

Bifogar bild på hur det ser ut när jag kör furmark - som inte drar nytta av CF, dock så är CF aktiverat på bilden.

http://fotofantasten.se/wp-content/uploads/2011/03/temps.jpg

Tips mina tekniktrogna, och inte allt för nördiga (går det att bli för nördig), swec medlemmar?

Permalänk

Jag har själv två 6870 och jag skulle nog säga att 550W är i absolut lägsta laget, mycket troligt att den är för klent. Jag skulle rekommendera absolut minst ett 650W av bra märkte, själv kör jag med ett 750W corsair.

Permalänk
Medlem

Om man ska tro det som sägs om Ace-aggen så lär inte ett 620W vara ens i närheten av att kunna ge lika mycket som ett bra 550W utan att braka ihop.

Det bästa är som sagt att du testar ett annat nätagg, det låter inte alls så troligt att moderkortet är boven i dramat. Att rekommendera är nog 750W eller mer. Om du väljer bland de dyrare i den klassen så vinner Corsair med hästlängder. AX-serien är helt otroligt trevlig och i princip ljudlös. Fractal har ju sin R2 Newton som också ska vara riktigt bra även om denna inte har riktigt lika mycket kräm att ta ut ur 12V-linan jämfört med Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har själv två 6870 och jag skulle nog säga att 550W är i absolut lägsta laget, mycket troligt att den är för klent. Jag skulle rekommendera absolut minst ett 650W av bra märkte, själv kör jag med ett 750W corsair.

Ditt svar ungefär "jag har inte läst tråden men killen har ju för klent nätaggregat så jag skriver vad jag använder". Hade du läst tråden så berättar jag att jag bara kör Tesla't på ett av korten, medan jag använder ACE agget till att driva enbart CF kortet. Jag har ju kört ett 5850, till och med ett voltmoddat 5850, med Teslat och eftersom 6870 är strömsnålare än 5850 borde nätagget inte således vara boven där. I sådant fall är det ACE aggregatet som det är fel på.

Skrivet av Hraf:

Om man ska tro det som sägs om Ace-aggen så lär inte ett 620W vara ens i närheten av att kunna ge lika mycket som ett bra 550W utan att braka ihop.

Det bästa är som sagt att du testar ett annat nätagg, det låter inte alls så troligt att moderkortet är boven i dramat. Att rekommendera är nog 750W eller mer. Om du väljer bland de dyrare i den klassen så vinner Corsair med hästlängder. AX-serien är helt otroligt trevlig och i princip ljudlös. Fractal har ju sin R2 Newton som också ska vara riktigt bra även om denna inte har riktigt lika mycket kräm att ta ut ur 12V-linan jämfört med Corsair.

Tack för svaret. Vet du möjligen hur XFX nätaggen står sig mot exempelvis Fractal Design, Corsair, seasonic och Cougar?

XFX Core Edition 750W Effekt: 750 W, 80+ certifierat - 794kr
XFX Core Edition 850W Effekt: 850 W, 80+ certifierat - 887kr
Corsair TX 750W V2 Effekt: 750 W, 80+ certifierat - 990kr
Corsair Gaming Series 800W 80+ certifierat - 995kr
Corsair TX 850W V2 80+ certifierat - 1090kr

Är inte egentligen villig att lägga en tusenlapp på nätagg, men måste man så måste man ju. Jag vill ha mest bang for the bucks. XFXen lockar, men hittar inte tester som jämför ovanstående nätagg. Hur är TX och gaming serien jämfört med AX?

MvH
Richard

Permalänk
Skrivet av kRYSSET:

Ditt svar ungefär "jag har inte läst tråden men killen har ju för klent nätaggregat så jag skriver vad jag använder". Hade du läst tråden så berättar jag att jag bara kör Tesla't på ett av korten, medan jag använder ACE agget till att driva enbart CF kortet. Jag har ju kört ett 5850, till och med ett voltmoddat 5850, med Teslat och eftersom 6870 är strömsnålare än 5850 borde nätagget inte således vara boven där. I sådant fall är det ACE aggregatet som det är fel på.

Tack för svaret. Vet du möjligen hur XFX nätaggen står sig mot exempelvis Fractal Design, Corsair, seasonic och Cougar?

XFX Core Edition 750W Effekt: 750 W, 80+ certifierat - 794kr
XFX Core Edition 850W Effekt: 850 W, 80+ certifierat - 887kr
Corsair TX 750W V2 Effekt: 750 W, 80+ certifierat - 990kr
Corsair Gaming Series 800W 80+ certifierat - 995kr
Corsair TX 850W V2 80+ certifierat - 1090kr

Är inte egentligen villig att lägga en tusenlapp på nätagg, men måste man så måste man ju. Jag vill ha mest bang for the bucks. XFXen lockar, men hittar inte tester som jämför ovanstående nätagg. AX serien verkar inte gå att köpa via inet.se längre, hur är TX och gaming serien?

MvH
Richard

Jag läste visst tråden helt och hållet men missförstod, inget behov att bli otrevlig. Hur som helst av egen erfarenhet så suger ACE så det är nog helt klart boven i dramat. Skaffa ett 750W av bra märke.

Permalänk
Medlem

Är någon utav följande att rekommendera?

Antec PowerSupply (PSU) 750W TruePower
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTc2MA==
895kr

Corsair TX 750W V2 80+ Bronze
http://www.corsair.com/power-supplies/non-modular-psus/enthus...
990kr

XFX PRO850W
http://xfxforce.com/en-us/products/psu/Core/P1-850S-NLB9.aspx
887kr

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/6909374/corsair-tx-850w-80-

Där har du bra pris för ett bra psu, kostar lika mycket som ditt 750w med det kan pressa ut ännu mer kräm. Hoppas allt löser sig

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Skrivet av kRYSSET:

Är någon utav följande att rekommendera?

Antec PowerSupply (PSU) 750W TruePower
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTc2MA==
895kr

Corsair TX 750W V2 80+ Bronze
http://www.corsair.com/power-supplies/non-modular-psus/enthus...
990kr

XFX PRO850W
http://xfxforce.com/en-us/products/psu/Core/P1-850S-NLB9.aspx
887kr

Försök få tag på ett modulärt.

Permalänk
Medlem

2*6870 på Tesla 550 funkar utmärkt..... Sitter med nästan samma rigg som du men jag har fler HDD:s och OC 965:a

Felsök o kolla upp igen innan du köper nytt agg!

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Medlem

Efter 3 dagars felsökning, inköp av XFX 850 Core Edition nätagg, tester, ominstallationer och biosuppgraderingar har jag nu lyckats hitta felet...

Ramminnena...

Suck.