Permalänk

Platt-TV och PS3

Jag är sugen på att skaffa en Platt-TV och en PlayStation 3, för att kunna börja se på Bluray-filmer. Men även för att kunna spela. Vid sidan av film så är TV-spel ett stort intresse.

Jag vill ha en Full-HD TV, hur är denna?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617641

Har den 100 Hz?

Vad ska TV:n ha för Hz-frekvens? Så att inte filmer och spel laggar?

Vad ska man välja av LCD och Plasma?

Permalänk

Den är medioker... Satsa på plasma eller LED om du ska kolla film och spela. Bättre kontrast än på LCD !

Permalänk
Medlem

Man använder inte 100Hz och dess avarter för tv-spel, det är det första man kopplar ur för att få så låg latens (input lag) som möjligt. 100Hz på en tv är inte samma sak som 120Hz på en monitor, utan 50/60Hz som interpoleras fram till 100/120 bilder per sekund.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Så 50-60 Hz är det bästa för TV-spel?

Men för film är 100 Hz eller mer bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Så 50-60 Hz är det bästa för TV-spel?

Men för film är 100 Hz eller mer bättre?

LED-LCD är fortfarande LCD. Riktat till tidigare talare. Plasma har högre statisk kontrast än LCD-skärmar.

60hz är max vad konsoller klarar av. Filmer 24-30fps. 100hz är skräp imo, funkar vid snabba sporter då det kanske inte är så överdrivet irriterande, om det är rätt bildsignalskälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Så 50-60 Hz är det bästa för TV-spel?

Men för film är 100 Hz eller mer bättre?

50-60Hz för spel, ja.
100Hz för film är tja, annorlunda. Personligen har jag stängt av det och använder det enbart för sport/tv eftersom jag tycker att det tar bort filmkänslan. Allt känns som om det är filmat med tv-kameror istället för gamla hederliga 24 fps. Men det är högst individuellt, andra tycker bättre om det eftersom det jämnar ut hackiga panoreringar etc.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Jag tänkte skaffa en PS3 till platt-TV:n, så jag vill ha en TV som funkar både till filmtittande (DVD/Blu-Ray) och till spel. Jag vill inte att bilden laggar/släpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Jag tänkte skaffa en PS3 till platt-TV:n, så jag vill ha en TV som funkar både till filmtittande (DVD/Blu-Ray) och till spel. Jag vill inte att bilden laggar/släpar.

Tja, om du typer att 24P släpar så är det nån form av 100Hz-TV som gäller, men man stänger av det vid spelande. Själv kunde jag lika gärna ha köpt en 50Hz, har det alltid avstängt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Väcker liv i en gammal tråd.
Grabben skulle idag köpa en tv på elgiganten. "Veckans" klipp för 2222:-
Märkligt nog var just den modellen slutsåld i "vår" affär. Vi hittade en annan modell, något dyrare, och passande nog kom en försäljare förbi. Han frågade vad tv.n skulle användas till och grabben svarade "mest spel" (ps3). Då ska du inte ha 50 hz för det bara laggar.
"Ja men..." sa grabben, jag har en gammal tjocktv idag och det funkar ju. Men de har 60 hz så därför funkar det, sa försäljaren.
Något förvirrande... Men visst, vill du att det ska toklagga så varsågod, sa försäljaren till 15åringen med ett hånleende...
Eeh..?
Så - vi har en 32" 50hz hd-ready i sovrummet - upp med ps3.an och testa. Funkar ju hur bra som helst. Battlefield, Ratchet & Clank och Grand Turismo funkade utan lagg. Nån som är full av skit på Elgiganten??

Visa signatur

SamOne

Permalänk
Medlem

För att sälja så mycket dyrt som möjligt, så klart. Lita inte på försäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samone:

Väcker liv i en gammal tråd.
Grabben skulle idag köpa en tv på elgiganten. "Veckans" klipp för 2222:-
Märkligt nog var just den modellen slutsåld i "vår" affär. Vi hittade en annan modell, något dyrare, och passande nog kom en försäljare förbi. Han frågade vad tv.n skulle användas till och grabben svarade "mest spel" (ps3). Då ska du inte ha 50 hz för det bara laggar.
"Ja men..." sa grabben, jag har en gammal tjocktv idag och det funkar ju. Men de har 60 hz så därför funkar det, sa försäljaren.
Något förvirrande... Men visst, vill du att det ska toklagga så varsågod, sa försäljaren till 15åringen med ett hånleende...
Eeh..?
Så - vi har en 32" 50hz hd-ready i sovrummet - upp med ps3.an och testa. Funkar ju hur bra som helst. Battlefield, Ratchet & Clank och Grand Turismo funkade utan lagg. Nån som är full av skit på Elgiganten??

Säljare säger vad som hällst för att du skall handla den modell de har bäst provision på.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |