Sugen på att köra RAID, ge mig lite tips!

Permalänk
Medlem

Sugen på att köra RAID, ge mig lite tips!

Har fått för mig att testa på och köra lite RAID, något som jag aldrig gjort tidigare. Syftet är att öka hårddiskprestandan. Jag satt och läste RAID guiden här på forumet i går natt och lärde mig lite nytt.

Jag har först och främst riktat in mig på RAID0 då jag inte lagrar särskilt viktig data alls. Vad jag förstår kan jag använda i princip hur många diskar som helst och de måste inte vara identiska? Sen funderar jag på om jag ska använda mjukvara eller hårdvara för att raida. Mitt moderkort är ett ASUS P6T Deluxe, hur är raid controllern på det kontra att använda mjukvaru raid i Windows 7?

Oavsett vad jag väljer, så kommer all information på diskarna att försvinna?

Jag har egentligen massor av frågor, men känns som att det blir ett för långt inlägg som inte orkar svara på så jag tar lite i taget. Ni kan väll titta på min setup nedan och skriva hur ni skulle göra,

ASUS P6T Deluxe med i7 920

2st 500GB WD PATA
3st 500GB WD SATA
1st 1TB Samsung SATA
1st 320GB Maxtor SATA (finns ytterliggare en 320GB SATA disk att tillgå)
1st Intel SSD 80GB

Jag kommer inte att köra OS (Win 7 64bit) på någon raidad disk, det har jag på SSDn.

Tacksam om någon orkar komma med något konstruktivt

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Har fått för mig att testa på och köra lite RAID, något som jag aldrig gjort tidigare. Syftet är att öka hårddiskprestandan. Jag satt och läste RAID guiden här på forumet i går natt och lärde mig lite nytt.

Jag har först och främst riktat in mig på RAID0 då jag inte lagrar särskilt viktig data alls. Vad jag förstår kan jag använda i princip hur många diskar som helst och de måste inte vara identiska? Sen funderar jag på om jag ska använda mjukvara eller hårdvara för att raida. Mitt moderkort är ett ASUS P6T Deluxe, hur är raid controllern på det kontra att använda mjukvaru raid i Windows 7?

Oavsett vad jag väljer, så kommer all information på diskarna att försvinna?

Jag har egentligen massor av frågor, men känns som att det blir ett för långt inlägg som inte orkar svara på så jag tar lite i taget. Ni kan väll titta på min setup nedan och skriva hur ni skulle göra,

ASUS P6T Deluxe med i7 920

2st 500GB WD PATA
3st 500GB WD SATA
1st 1TB Samsung SATA
1st 320GB Maxtor SATA (finns ytterliggare en 320GB SATA disk att tillgå)
1st Intel SSD 80GB

Jag kommer inte att köra OS (Win 7 64bit) på någon raidad disk, det har jag på SSDn.

Tacksam om någon orkar komma med något konstruktivt

Enkelt, de 5 500gb:arna i moderkortets egen kontroller @r0. Du får en disk i W7 på 2.5Tb, GPT-formatera den och lägg sedan in NTFS.
Du bör få en överföringshastighet på ca 300-350 mb/s.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Det kommer inte flaska i och med att 2 diskar är PATA?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Det kommer inte flaska i och med att 2 diskar är PATA?

Nop, bara ditt BIOS stöder blandning av sata/pata i raid.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Om det inte går att lösa i bios, borde det iaf inte vara några problem att lösa i mjukvaran? Varför måste man GPT formatera den?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

mitt förslag är att kassera alla de där gamla diskarna (utom SSDn) och köp dig en drös nya 2tb diskar som är godkända av den raidkontroller du tänkt dig. Köp ett vettigt raidkort och kör en raid5.. att hålla på o plocka massa gammalt skit är bara att båda för problem.

Permalänk
Medlem

Okey... Ett RAID kort kommer jag knappast stoppa in då det redan är så fullt i burken. När det finns på mitt moderkort samt i mjukvara så ser jag ingen poäng heller? Förslaget på nya 2TB diskar är ju inte dumt, men jag har för tillfället egentligen inget behov av mer lagringsutrymme utan tänkte göra något vettigt av de diskar jag har bara "för att"

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”