Permalänk
Medlem

--=Just For Fun=--

Har under ganska lång tid varit sugen på att bygga en lite mindre dator med vattenkylning och hög prestanda. Har nu tillslut sålt mina ATX prylar och bantat mitt Fortress 2 till ett Lian li 354B och införskaffat ett Rampage III Gene kort.

Vattenkylning har köpts in i olika omgångar bla. ett begagnat packet. Nipplarna kommer från sidewinder efter tips ifrån forumet.

Det jag leker med är:

Lian li 354B
Intel i7 930@3.9
Asus Rampage 3 Gene
AMD 5970@ 950/1100
Corsair 3x2GB 1600Mhz
OCZ Vertex 2 120GB
2.5" 7200 rpm 500GB
3x120 fläktar
1x180mm fläkt

Och lopen består av:

Phobya Xtreme 200
EK-CoolStream RAD XT 120
EK-CoolStream RAD XT 240
EK-DCP 2.2 + EK-Reservoir Combo DCP 2.2
EK-Supreme HF - Acetal/Copper
EK-FC5970 Acetal/Coppar
Tygon slang
Bitspower nipplar

Processorn landar på ca 65 °C @3.9Ghz vilket inte känns jättebra men helt tillräckligt. Ingen sensor på grafikkortet rapporterar mer än max 40 °C (V-regulatorerna) efter flera timmar 100% belastning vilket jag tycker känns riktigtbra, kärnorna ligger på ca 38 °C.

Nipplarna är något större än slangens innerdiameter för att skapa en säker koppling utan klämmer.

Det visar sig att av någon anledning att bildtext och beskrivning inte går att lägga in i de första bilderna utan jag drar en snabb resumé här.

1. Chassit har tömts på alla överflödiga delar och flera hål har borrats för att kunna föra genom slangar till de utanpåliggande radiatorerna som tyvärr inte fick plats i chassit.

2. 2x120 radiatorn sitter fast med vinklar i chassits golv samt fastklämd i den övre frontfläkten. Detta fungerade oförväntat bra och det är inga problem alls att hålla chassit upp och ned eller i andra roliga vinklar.

3. Stort hål sågades för toppradiatorn med dremeln, fläkten togs från ett Fortres 2. Givetvis sitter radiatorn fast.

4. Blev minst sagt en speciellare, för att få en bra vinkel mellan nipplarna på den främre radiator och toppradiatorn grävdes ganska många delar.

5. Använder numera filport då jag alltid för ett elände med att fylla lopen ordentligt.

--=Just For Fun=--

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Grymt snygg! perfekt LAN dator.

Permalänk
Medlem

Moar pics!

Permalänk
Medlem

Det ser ut att kunna bli väldigt kul.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Längtar tills detta blir klart! Snygg skruv btw

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Du kommer få väldigt dåligt luftflöde genom de få hålen på pump fästet.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det blir något begränsat men då luften även kan gå fritt nedåt mellan fästet och radiatorns flänsar så tror jag inte detta kommer att vara en begränsande faktor.

Har någon koll på vilken temperatur det är normalt att ha på en 930 med Ek block och ca 3x120 radiator? skulle vara bra att ha något att sikta på.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Alltså fattar inte varför du borrar hål för, såg ut som en fyrkant istället. Är ju ändå inte så mycket belastning på pump/res fästet.

Annars är det awesome, kommer bli grymt!

Permalänk
Medlem

Lättare att ta runda hål med borr än att såga en fyrkant med dremel

Tror det minskade luftflödet kommer att göra marginell skillnad på temperaturen.

Synda att man måste få in det förbaskade nätagget i lådan. Grymt svårt att göra en bra kabeldragning i den här lilla lådan. kablarna blir dessutom så jäkla stela när de sleevas.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
SpelClockers

Blir inte vattnet varmt av luften? :S

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av xurra:

Blir inte vattnet varmt av luften? :S

?

Vattnet i pumpen? Hela idéen är att luften "tar" värme av vattnet som då blir nedkylt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Vatten i små lådor e alltid roligt att se.
Kan nog bli bra de här.
Dock så skulle jag vilja se att du skriver en liten kommentar till bilderna så man vet vad du tänker när du gör det du gör Lättare att förstå vad du vill ha sagt med bilden då.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Jo jag har försökt med det några gånger nu men varje gång jag trycker på spara så försvinner allt text jag skrivit, inte så kull när man har skrivit i 20-30 minuter och allt går förlorat. Ska väll försöka läggen en uppdate senare idag med några bilder och mer info.

EDIT:Lyckas inte skriva bildtext. Försvinner när jag trycker på spara. Skriver i Safari på en macbook kända problem?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Verkar ju vara ett rätt sött litet bygge

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om det är några problem att köra grafikkortet i den andra (understa) PCIe-16x platsen?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag var ett stort fan av ditt fortress-bygge, men även detta ser ut att bli intressant Vet tyvärr inget om grafikkortet i nedersta PCIe-16x platsen, men om det är en vanlig 16x-port så bör det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Kull att höra, Jag siktar på att detta bygge ska hållen en överlag högra kvalité. Dock så blir det "bara" ett 5970 ensamt den här gången vilket känns lite tråkigt.

Min problem är att när grafikkortet sitter i den övre platsen så täcker kortet PCIex4 platsen där jag vill ha ljudkortet. Sätter jag således ljudkortet i den nedre x16 platsen så får jag ingen bild (smart Asus det tackar jag för). Provar jag att sätta grafikkortet i den undre platsen och det inte funkar så blir det till att bygga om lopen igen. Dessutom så kommer ljudkortet att sitta fastkilat och vara omöjligt att ta ur pga slangarna. Funderar på att koppla in delarna på kranvatten bara föra att testa om det går.

Så där jag var bara tvungen att gnälla av mig lite.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Gillar iden skarpt! Har funderat på något liknande själv så detta ska hållas koll på.
Keep it up!

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

Toppen bygge, gillar det skarpt och kommer dra mycket inspiration från detta.
Det ända som man kan klaga på är att du inte gjorde kablarna kortare när du ändå sleevade dem.

5p

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Nätagget kommer från ett tidigare bygge så det var redan slevvade i de färgerna och längderna orkade bara inte att göra om allt det även om det helt klart hade blivit snyggare.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Mycket läckert!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk

Kul att se nåt udda för en gångs skull.

Permalänk
Medlem

hade varit ännu roligare med GT minnen och rött vatten

Permalänk
Medlem

3p för ingen I/O plåt.

Permalänk
Medlem

mm ja jo det är inte direkt snyggt, det finns dock en anledning som sagt. Finns inte så mycket jag kan göra åt saken.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

mm ja jo det är inte direkt snyggt, det finns dock en anledning som sagt. Finns inte så mycket jag kan göra åt saken.

Riktigt synd, sånna människor finns ju tyvärr..

Riktigt snyggt annars!

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska säga vem den här "killen" är så att vi andra kan undvika att handla från honom.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

Nice bygge, har precis köpt en sådan låda och stoppat in allt (nästan iallfall). vattenkylningen ligger jämte fortfarande, nu fick man lite ideer iallafall
får se när och om man orkar fixa det

det blev snyggt iallafall..

tänkte på hårddiskarna, var inte de 2,5" du hade? i så fall finns det plats för dem i botten av chassit, tänkte själv stoppa min ssd där.

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Grymt!!!!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Jag tycker du ska säga vem den här "killen" är så att vi andra kan undvika att handla från honom.

håller med, men ge honom en extra chans att skicka plåten till dig och be om ursäkt.
annars så tycker jag du hänger ut hans namn/nick här klart och tydligt så ingen råkat ut för samma grabb.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb