Byggt ihop P8P67 Deluxe, 2500K, Corsair 2*4GB ,SSD, NH-14 och det lyckades!

Permalänk
Medlem

Byggt ihop P8P67 Deluxe, 2500K, Corsair 2*4GB ,SSD, NH-14 och det lyckades!

P8P67 Deluxe valde jag innan jag läst om problemen folk haft och var livrädd för strul, men bygget lyckades utan större problem. Kylaren är verkligen gigantisk och tyvärr tar ena fläkten i ena minneskylaren(1600mhz med svarta höga "flänsar"). Gjorde en fuling och höjde upp fläkten nån dryg centimeter och chassit gick precis att stänga. Chassit är ett Fraktal XL och är så glad att jag valde ett fulltower denna gång, det underlättade bygget enormt. Rejält ljuddämpat med, och väldigt stilrent.

Detta var mitt andra bygge(mitt första i sig) på beställning av farsan. Windows 7 installerades på en Intel G2 80GB SSD, och det var första gången jag sett en i action "live" och allt går verkligen jättefort, de program jag testat öppnas på en sekund. Disk nummer två, en WD på 500GB hittades inte i utforskaren, men fanns under enhetshanteraren, lyckades formatera den efter lite letande och nu funkar allt.

Kan rekommendera nätagget 800GS. Inte modulärt, men ändå väldigt trevligt med en ledfläkt som lyser upp golvet chassit står på, kan ändras mellan vitt, blått och rött(eller off) med en knapp ovanför på/av.

Alla fläktar kör fullt och processorn idlar på 29 grader. I det läget är systemet tyst nog för att man ska strunta i att reglera varvtalen, så nu är det bara att börja klocka. Problemet är att den är så sjukt snabb att man känner att det inte behövs. Finns ju inga väntetider längre... Ok, när man packar upp rarfiler kanske man får vänta flera sekunder, men är man van att vänta upp till en minut kan det kvitta, hehe!

P8P67 Deluxe är fint för ögonen och USB3-lådan kommer komma till användning, största anledningen till valet. Synd att det strular för en del. Det nya bioset är faktiskt trevligt att jobba med, t ex drag and drop för den disk som ska boota först, lite kul. Blå mys-LED under en av kylflänsarna, skulle nästan kunna tänka mig ett fönster till detta, men NH-14 tar verkligen över blickfånget när den sitter på...

BT-Go är kul när man synkat allt. Trevligt att skicka en bild trådlöst till datorn, eller att spela upp musiken i telefonen via datorns högtalare. Inbyggt BT var verkligen mera än en gimmic...

Vet inte varför jag startade tråden, men skulle själv gärna läsa om folks lyckade byggen, så det kanske roar nån. Nu i SB-tidernas början kanske det inspirerar nån. Blev så förvånad när allt fungerade. Windows 7 var trevligare än förväntat. Kommer bygga mig själv ett liknande system, då med en G3 SSD och ett riktigt grafikkort, men denna kommer farsan att kunna ha väääldigt länge.

Frågor?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Bor du hemma?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Grattis att det fungerar klockrent för någon i början! Jag har haft en del strul, men det har avhjälpts med blandannat att flasha BIOS och cleara CMOS.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Trevligt o bra jobbat! Själv kommer jag bygga ihop min om ett par dagar, nästan identiskt med ditt bygge (förutom P8P67 Pro, 2600K) så det känns ju någorlunda tryggt då ditt fungerade. Jag har läst om att det kan bli strul med Pro-brädan och minnen så håller tummarna att det funkar. ^^

Har suttit med en gammal Dell i ca 5 år nu så skillnaden kommer nog bli ganska brutal

Visa signatur

P8P67 Pro | i7 2600K + NH-D14 | Corsair XMS 8GB-1600MHz | ASUS GeForce GTX 970 | Samsung SSD 840 PRO | Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem

Väldigt likt mitt bygge Dessvärre strulade mitt moderkort som satan med minnena i början, men efter en biosuppgradering flyter allt på som smör.
Verkar vara lite lotto om man fått en bra bräda eller inte.

Har klockat min till 4,5 Ghz och CPUn idlar på 32 grader och 61 grader på full load efter en halvtimmas hårdkörning. Bytte upp mig från en AMD Phenom 3,1 Ghz. Gick från 12000p i 3dMark06 till över 30.000p i ett svep

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Bor du hemma?

Nope. Är en gubbe på 30+
Farsan har levt på att kränga C64 på den tiden det begav sig, så han hänger med rätt bra ändå!

Skrivet av Jeddan:

Grattis att det fungerar klockrent för någon i början! Jag har haft en del strul, men det har avhjälpts med blandannat att flasha BIOS och cleara CMOS.

Jag var helt beredd på detta, men slapp. Blev lite chockad!

Skrivet av Sharpy:

Trevligt o bra jobbat! Själv kommer jag bygga ihop min om ett par dagar, nästan identiskt med ditt bygge (förutom P8P67 Pro, 2600K) så det känns ju någorlunda tryggt då ditt fungerade. Jag har läst om att det kan bli strul med Pro-brädan och minnen så håller tummarna att det funkar. ^^

Har suttit med en gammal Dell i ca 5 år nu så skillnaden kommer nog bli ganska brutal

Lycka till, och ja, skillnaden kommer vara riktigt brutal.

Skrivet av paesha:

Väldigt likt mitt bygge Dessvärre strulade mitt moderkort som satan med minnena i början, men efter en biosuppgradering flyter allt på som smör.
Verkar vara lite lotto om man fått en bra bräda eller inte.

Har klockat min till 4,5 Ghz och CPUn idlar på 32 grader och 61 grader på full load efter en halvtimmas hårdkörning. Bytte upp mig från en AMD Phenom 3,1 Ghz. Gick från 12000p i 3dMark06 till över 30.000p i ett svep

Ja, jag måste haft tur då! Prestandaboosten är verkligen kännbar med SB och den verkar så himla lätt att klocka med!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Ofta du är student förresten xD Eller var det "back in oh four"?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Byggde själv ihop en Sandybridge 2600k, rejäl uppgradering gentemot min gamla Core2Duo 3.33GHz Enda som behöver bytas senare är grafikkortet, dock håller det bra än

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Ofta du är student förresten xD Eller var det "back in oh four"?

Komvux ger student-status oavsett ålder. Det gör mig berättigad till samma förmåner som fjortisar och bratts. Som fri frakt från DustinHome med rabatter...

Detta känns liiiite off topic, don't ya think?

Skrivet av Magnus72:

Byggde själv ihop en Sandybridge 2600k, rejäl uppgradering gentemot min gamla Core2Duo 3.33GHz Enda som behöver bytas senare är grafikkortet, dock håller det bra än

Vänta bara tills du klämmer in din första SSD, då blir du fartblind på riktigt!

Men jag är glad att Intel har gett oss en sån rejäl och prisvärd prestandaboost med SB!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Hej, jag ska införskaffa nästan exakt samma konfiguration snart. Bara SSD:n skiljer sig (den är den enda jag har sedan innan). Kul att det gick vägen för dig!

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt förstått varför alla klagar så fruktansvärt på Deluxe kortet att det inte skall stödja minnes varianter och massa strul, Pluggade in mina Vengeance 8gb minnen och funkade perfekt,

Köpte även 2600k processorn, Funkade riktigt fint att överklocka, just nu standard volt och 4.4ghz, temp på ca 40 - 45 i load och då är inte systemet hörbart, 4.8ghz har jag provat och vet att systemet höll sig stabilt genom Prime95 i 6 timmar iallafall

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Pluggade in mina Vengeance 8gb minnen och funkade perfekt

Om du inte kör 1600 MHz kunde du lika gärna köpt ett par Corsair Value Select istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@Fredag Glöm inte att andra sign!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om du inte kör 1600 MHz kunde du lika gärna köpt ett par Corsair Value Select istället.

Självklart kör jag dom i 1600mhz... varför skulle jag inte göra det?

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Självklart kör jag dom i 1600mhz... varför skulle jag inte göra det?

Det fungerade ju inte för någon annan utan att de behövde fippla med BIOS och CMOS-rensningar (dvs att det står 800 MHz i CPU-Z, inte att det står 1600 i BIOS).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det fungerade ju inte för någon annan utan att de behövde fippla med BIOS och CMOS-rensningar (dvs att det står 800 MHz i CPU-Z, inte att det står 1600 i BIOS).

I Cpu-z står det 800mhz på minnena, men dom går ju dual channel vilket blir 1600mhz?

Inte tittat runt nämnvärt mer än att minnen är dual channel, och dom ligger på den hastigheten?

Menar du att det skall stå 1600mhz i cpu-z eller?

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredag:

P8P67 Deluxe valde jag innan jag läst om problemen folk haft och var livrädd för strul, men bygget lyckades utan större problem. Kylaren är verkligen gigantisk och tyvärr tar ena fläkten i ena minneskylaren(1600mhz med svarta höga "flänsar"). Gjorde en fuling och höjde upp fläkten nån dryg centimeter och chassit gick precis att stänga. Chassit är ett Fraktal XL och är så glad att jag valde ett fulltower denna gång, det underlättade bygget enormt. Rejält ljuddämpat med, och väldigt stilrent.

Detta var mitt andra bygge(mitt första i sig) på beställning av farsan. Windows 7 installerades på en Intel G2 80GB SSD, och det var första gången jag sett en i action "live" och allt går verkligen jättefort, de program jag testat öppnas på en sekund. Disk nummer två, en WD på 500GB hittades inte i utforskaren, men fanns under enhetshanteraren, lyckades formatera den efter lite letande och nu funkar allt.

Kan rekommendera nätagget 800GS. Inte modulärt, men ändå väldigt trevligt med en ledfläkt som lyser upp golvet chassit står på, kan ändras mellan vitt, blått och rött(eller off) med en knapp ovanför på/av.

Alla fläktar kör fullt och processorn idlar på 29 grader. I det läget är systemet tyst nog för att man ska strunta i att reglera varvtalen, så nu är det bara att börja klocka. Problemet är att den är så sjukt snabb att man känner att det inte behövs. Finns ju inga väntetider längre... Ok, när man packar upp rarfiler kanske man får vänta flera sekunder, men är man van att vänta upp till en minut kan det kvitta, hehe!

P8P67 Deluxe är fint för ögonen och USB3-lådan kommer komma till användning, största anledningen till valet. Synd att det strular för en del. Det nya bioset är faktiskt trevligt att jobba med, t ex drag and drop för den disk som ska boota först, lite kul. Blå mys-LED under en av kylflänsarna, skulle nästan kunna tänka mig ett fönster till detta, men NH-14 tar verkligen över blickfånget när den sitter på...

BT-Go är kul när man synkat allt. Trevligt att skicka en bild trådlöst till datorn, eller att spela upp musiken i telefonen via datorns högtalare. Inbyggt BT var verkligen mera än en gimmic...

Vet inte varför jag startade tråden, men skulle själv gärna läsa om folks lyckade byggen, så det kanske roar nån. Nu i SB-tidernas början kanske det inspirerar nån. Blev så förvånad när allt fungerade. Windows 7 var trevligare än förväntat. Kommer bygga mig själv ett liknande system, då med en G3 SSD och ett riktigt grafikkort, men denna kommer farsan att kunna ha väääldigt länge.

Frågor?

Grattis till ett kul bygge. Är det vengence-minnen du kör med? Hur gjorde du för att "höja" upp towerkylaren? Bilder? Funderar på ett liknande bygge, fast med Thermalright Silver Arrow som kylare och det verkar inte som att minnen med kylflänsar kommer att ta i.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Har inte riktigt förstått varför alla klagar så fruktansvärt på Deluxe kortet att det inte skall stödja minnes varianter och massa strul, Pluggade in mina Vengeance 8gb minnen och funkade perfekt,

Köpte även 2600k processorn, Funkade riktigt fint att överklocka, just nu standard volt och 4.4ghz, temp på ca 40 - 45 i load och då är inte systemet hörbart, 4.8ghz har jag provat och vet att systemet höll sig stabilt genom Prime95 i 6 timmar iallafall

Kör du med HT på? Blir nästan lite sur ifall det är sådan skillnad på i7 950 och i7 2600k -.-

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smerof:

I Cpu-z står det 800mhz på minnena, men dom går ju dual channel vilket blir 1600mhz?

Det är rätt, fast det är inte double channel som gör det. Utan DDR = Double Data Rate

OnT: Kul att det gick vägen!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ht på ja.

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Menar du att det skall stå 1600mhz i cpu-z eller?

Som sagt ska det så 800 MHz så bra att det fungerar (bara undrade för folk tidigare sa "det fungerar" sen gick minnena i 1066 MHz).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Ht på ja.

shiet =/ jag kan inte ens köra 3.6ghz med HT på utan att höja volten ju

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shinjed:

Kör du med HT på? Blir nästan lite sur ifall det är sådan skillnad på i7 950 och i7 2600k -.-

2500k samt 2600k är 10% klock för klock bättre men då de klockar uppemot 5ghz är i7 950 serien lite efter.
inga dåliga prollar dock.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Mahah har en polare som köpte en i7 920 i förra veckan, vilken miss xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woods:

Mahah har en polare som köpte en i7 920 i förra veckan, vilken miss xD

Speciellt eftersom den är så "gammal"

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Speciellt eftersom den är så "gammal"

Verkligen, hade han bara väntat lite så hade han ju absolut tjänat på det. Känns som om alla säljer sina 1366 riggar nu med, och varför vet ju alla

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Har någon provat kombinationen p8p67 deluxe med Corsair XMS3 DDR3 2000MHz 8GB CL9?

Asus stödjer inte officiellt dessa minnen men dessa minnen från Corsair stöds XMS3 DDR3 1600 MHz 6 GB CL8

Erfarenheter? ska i dagarna köpa nytt efter 5 år.

Permalänk
Medlem

Har fått ett litet problem. Datorn låser sig. Muspekaren fryser och tangentbordet slutar ta input. Ingen blåskärm, det man höll på med är kvar, men låst. Har hänt över 10 gånger och hittar inte felet. Bytt USB-port för mus och t-bord, men det hjälpte inte. Funderar på om ett grafikkort med gamla drivisar kan skapa såna fel?

Nån som sett nått liknande?
Bios-bugg?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Du har möjligen inte provat installera usb laddnings drivrutinerna eller tagit bort dom? Fick ett liknade problem med mus och tangetbord, löste det genom att starta Windows med F8 och välja senast fungerande Windows version. Tror det handlar om att man råkar ta bort usb drivrutinerna helt och då känner inte datorn av det, annars kan det vara så du kör dom i usb 3.0! Min mus och tangentbord vägrar funka då

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

Nej, det funkar ju fint till låsningen kommer helt random, sen funkar det fint igen vid restet, men det kan komma när man tittar på film, eller betalar räkningar, vilket är så lagom kul...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter