Permalänk
Medlem

WLAN antenn på taket - regler?

Hej allihop!

Jag skall förklara konceptet först. Jag har en bekant som jag skall hjälpa att bygga om deras nätverk trådlöst från och med nu då dels några av dem kör laptop men också för att slippa dra om kablar och göra miljön lite mer mobil. Samtidigt som det här vill han göra reklam för företaget, genom att döpa SSID:t på nätverket till webshopens namn, exempel: www.sweclockers.com. Givetvis skall det vara WPA2 krypterat så obehöriga inte kommer in, alternativt att det enda de obehöriga kommer åt, är just webshopen hos kund. På så här sätt gör man "gratis" reklam för sin hemsida inom området till folk som har mobiltelefoner (som letar efter trådlösa nätverk) och även datorer med wlan.

För att kunna lösa det här rent praktiskt så har jag tittat på lite olika rundstrålande antenner, samt även en del riktantenner. Vi har mer eller mindre bestämt oss för en 24dBi's riktantenn med 120% spridning. Jag räknar med ca 4dBi's förlust med kabellängd + konvertering från N hona till RP-SMA.

Saken är egentligen den - Är det tillåtet att skicka WLAN signaler hur man vill? Eller vem vänder man sig till för tillstånd? Jag vill inte skapa någon badwill för min bekanta.

Permalänk

Det är tillåtet inom vissa frekvenser och inom en viss effekt. Frekvenserna är ju standard motsvarande kanal 1-11 som är de man kan ställa in. Effekten är också inom gränserna på åtminstone alla konsumentprodukter. Max tillåten effekt för 2,4GHz-bandet är 20dBm (100mW). Har du en uteffekt på radiokortet på vanliga 15dBm/32mW så får du inte koppla på en starkare antenn än 5dBi plus kompensation för ev. dämpning i antennkabeln.

Baksidan av denna frihet och dessa begränsningar är att man kan inte göra något åt att grannar sätter upp 'konkurrerande' nät som stör, samt att både trådlös videoövervakning och microvågsugnar läcker strålning inom samma frekvenser. Det enda man kan göra är att be grannarna snällt att man tillsammans gör en kanalplanering vilket alla i allmänhet tjänar på