Sänka strömförbrukning på server

Permalänk
Medlem

Sänka strömförbrukning på server

Tjena!

Jag har fått för mig att få igång en server. Mest för att det är lite skoj. Först var jag inne på att bygga en mini-itx dator men då jag har en som jag knappt använder tänkte jag att jag skulle köra på den istället (Dator 2 i sign) Jag tänkte börja med Win 7 då det är installerat och borde duga till mig för tillfället, annars har jag även Win2008 Server som jag skulle kunna lägga in.

Problemet är att den drar lite för mycket ström för tillfället, ca 120w idle.
För det första tänkte jag byta nätaggregatet till ett Corsair. För att det låter för mycket helt enkelt och vill ha något lite bättre om den ska stå igång.
För det andra, slänga ut grafikkortet och antingen använda ett HD4350 eller det inbyggda beroede hur mycket detta gör på prestandan.
För det tredje funderade jag på CPUn, Det finns ju 45w modeller som X2 240E som är strömsnåla om det är värt att byta till en sån då den som sitter i är ganska gammal...
Slänga ut DVD-läsaren borde också ge några watt mindre.

Mitt mål är att få ner strömförbrukningen till runt en 70W Idle eller mindre, vilket jag inte tror är helt omöjligt.
Sen finns det ju en massa strömförbruknings schema etc i windows som skulle kunna ge en del.

Låter detta vettigt?
Vad mer kan man göra för att få ner strömförbrukningen?

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem

underklocka gör en hel del

Permalänk
Medlem

släng ut grafikkortet. stoppa i nåt gammalt pci istället.
underklocka rejält

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har servern till så kan det inbyggda grafikkortet fungera utmärkt. Själv har jag inte ens någon bildskärm kopplad till min server (Kör remote desktop för admin) så den använder det inbyggda. Kolla bios om du kanske även kan underklocka/undervolta grafikdelen.

Att ta bort DVD-spelaren sparar nog inte många elektroner, men är den onödig så koppla ur den.

Angående processorn så se till att ha alla strömsparfunktioner aktiverade i bios och i operativet. Du kan även experimentera med att underklocka och undervolta om du kan leva med lite lägre prestanda.

I bios brukar man även kunna stänga av annat onödigt som ljudchip, extra USB-stryenheter, firewire, extra SATA-kontrollers mm. Om dessa inte används kan de med fördel stängas av.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Entusiast

Du kan ju alltid installera in en del GREEN diskar. Dom drar mindre ström än vanliga.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt.

Kör med grafikkortet på modetkortet. Definitivt...

Aktivera Cool n Quiet, du behöver eve drivrutiner från amd. (Kanske redan funkar i Win7 utan att man måste mecka)

Nätagget kommer att hjälpa en del också, ju högre effiktivitet destå bättre.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

SSD, men det beror ju på vad servern gör såklart.