Cpu kylning, liggandes eller ståendes?

Permalänk

Cpu kylning, liggandes eller ståendes?

Vilket blir bäst, en sådan: http://www.dustinhome.se/pd_5010122745.aspx

eller en sådan http://www.dustinhome.se/pd_5010546390.aspx

den sistnämnde som står upp kyler cpu:n väldigt bra, men den liggandes kyler även allt runt om kring.

Står upp.
+kyler bra
+pwm fläkt

-tar mer plats
-dyrare

ligger ner
+kyler kringliggande saker
+billigare
+mindre

-kyler inte cpu:n lika bra (antagligen)

vad rekomenderar ni, för och nackdelar.

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Den som står upp transporterar (oftast) bprt luften bakåt via bakre fläkten/nätagget och du får bättre genomströmning.
Den som ligger ner vispar bara runt luften i lådan och vidareför ingen luft och tar mer plats på moderkortet. Den kyler förmodligen passiva komponenter som minne nord/sydbryggan bättre.
Men har du en effektiv bakre fläkt så är det inget problem.

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Skrivet av machine:

Den som står upp transporterar (oftast) bprt luften bakåt via bakre fläkten/nätagget och du får bättre genomströmning.
Den som ligger ner vispar bara runt luften i lådan och vidareför ingen luft och tar mer plats på moderkortet. Den kyler förmodligen passiva komponenter som minne nord/sydbryggan bättre.
Men har du en effektiv bakre fläkt så är det inget problem.

jag har två bakre fläktar nu och el-agget och tycker moderkortet blir väldigt varmt eftersom de inte drar någon luft direkt över det? därav funderar jag på en liggandes fläkt för att kunna kyla komponenterna runt lite mer. visst vispar den runt luft, men jag kommer att ha en 120 fläkt bak och en 140 fläkt i taket och el agget kommer ligga nertill så de borde ju kunna dra ut luften iallafall och ändå få lite bättre punkt kylning på moderkortet?

sedan är ju den stående att föredra kylmässigt. den är kanske för hög? den liggandes får ju precis plats och täcker då inte några speciella saker. den ståendes kommer gå emot tak fläkten och el-agget men samtidigt blåsa ut mot 120 fläkten. kanske blir ännu bättre kylning på flänsarna då eller det kommer störa flödet? om du är med lite på hur jag menar?

stående kostar 525:-
liggandes kostar 300:- med min rabatt

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,