Vill du kopiera den här filen utan egenskaper?

Permalänk
Medlem

Vill du kopiera den här filen utan egenskaper?

I dagarna dök det plötsligt upp ett felmeddelande när man försöker skicka över filer till USB-minne eller MP3-spelare. Ett felmeddelande som inte fanns där för någon månad sedan. Nämligen:

"Vill du kopiera den här filen utan egenskaper?"

Jag har inte USB-minnet tillgängligt just nu men efter en hel del sökande så verkar felet bestå i att datorn är NTFS och MP3-spelaren FAT32. Tyvärr har jag hittat en del träffar (forumstrådar) med berättelser där bilderna/musiken/videon inte fungerar korrekt efter överföringen om man klickar "ja". På så vis är det inget alternativ att bara klicka ja, något som dessutom skulle tagit åtskilliga timmar eftersom det rör sig om hundratals filer.

Frågan är alltså - hur har felet plötsligt uppstått och hur gör jag för att åtgärda det?

Permalänk
Medlem

Det har nog inte med NTFS och FAT32 att göra. De flesta kör NTFS på sina diskar idag och många mp3spelare/USB-minnen har körts i FAT32 under en lång period. Man kan kopiera filer mellan dessa filsystem utan problem och det där meddelandet ska inte komma upp pga det.

Däremot brukar man få upp det meddelandet om man kopierar krypterade filer till ett minneskort eller extern hårddisk. Vad som händer då är att filerna blir okrypterade när de landar på enheten.

Du har inte aktiverat EFS eller någon annan sorts kryptering på datorn?