installera mac os på den vanliga datorn?

Permalänk

installera mac os på den vanliga datorn?

Hej, är det smidigt att installera mac os på datorn som extra os, skall även köra win 7 som jag har.

är det bara till att installera som man gör med win 7 eller man skall tänka på något speciellt? vilket os gäller eller man tar bara den senaste modellen?

tänkte även lägga in en kopia på den bärbara om det funkar så att säga.

ge gärna tips eller någon bra länk om de skulle vara några problem.

den skall börja användas till surf osv och funkar det så blir det mer sedan..

det skall in på datorn i sign.

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

ska du installera det på en icke-mac så är det bara att glömma. Det är allt annat än smidigt och de få system som det går at hacka det att fungera på är även det lite krångel och bök.

Permalänk

På datorn i din sign, kommer det vara *riktigt* trixigt att få till OS X. Vill du ha OS X väl fungerande så är det absolut enklast att köpa en Mac. Där kan du dessutom installera Win och få det också att rulla på som på vilken PC som helst.
Om du ändå vill försöka installera OS X på en icke-mac så kan du läsa mer här: http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

aha, tack för svar.. tänkte bara eftersom de nästan är samma hårdvara ändå..

men har jag lite tid över så går det väl trixa lite med det om de nu går.. spelar de någon roll om man kör på datorn i sign eller någon annan?

annars tänkte jag det bara som en cool ide, förstår ändå inte vad jag ska ha en mac till eftersom jag kör win och har inte några problem med det!

edit: http://www.makeuseof.com/tag/how-to-install-mac-os-x-on-a-pc-...
där var oxå en sida, så det skall nog gå?

någon som gjort det någon gång?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

aha, tack för svar.. tänkte bara eftersom de nästan är samma hårdvara ändå..?

Förutom att du har AMD-processor istället för Intel, ATi-grafikkort istället för Nvidia, ett moderkort med ATi-chipset osv.

Vad exakt är det du har som är "nästan samma" som i Mac? Jag hittar bara saker som är totalt annorlunda. Men testa du, fast det lär funka knackigt. Tänk bara på att din upplevelse av Mac OS inte är representativ för hur det faktiskt funkar. Jag kommer komma hem till dig och slå dig i ansiktet med ett plastbollträ om du klagar på Mac OS efter att knappt lyckats köra det på din dator.

Du kommer förmodligen sakna drivrutiner både till ditt moderkort och ditt grafikkort så du kan ju tänka dig hur bra det kommer fungera. Använder du det integrerade nätverkskortet också kan du antagligen stryka det direkt också.

Permalänk
Skrivet av NatoGandalf:

Förutom att du har AMD-processor istället för Intel, ATi-grafikkort istället för Nvidia, ett moderkort med ATi-chipset osv.

Vad exakt är det du har som är "nästan samma" som i Mac? Jag hittar bara saker som är totalt annorlunda. Men testa du, fast det lär funka knackigt. Tänk bara på att din upplevelse av Mac OS inte är representativ för hur det faktiskt funkar. Jag kommer komma hem till dig och slå dig i ansiktet med ett plastbollträ om du klagar på Mac OS efter att knappt lyckats köra det på din dator.

Du kommer förmodligen sakna drivrutiner både till ditt moderkort och ditt grafikkort så du kan ju tänka dig hur bra det kommer fungera. Använder du det integrerade nätverkskortet också kan du antagligen stryka det direkt också.

vad skiljer en amd mot en intel då? och jag har även en intel stående så det borde inte vara något problem på den frånten så att säga..

sedan har jag aldrig klagat på mac os, själv tror jag det är ett av de bättre (win är inte bra, men det funkar;) fast jag känner inte att jag har någon speciell nytta av det, hade mest varit kul att testa! har suttit vid nya mac datorer så jag vet hur det funkar..

verkar vara många som gjort de, fast de har en del problem med att bota, sedan verkar de funka bra när de väl lyckats, så de kan ju vara värt ett försök

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Just på processorfronten tror jag det är skitsamma, det är mer moderkortet och grafikkortet du ska vara orolig över. Eftersom Mac OS är gjort för att bara köra på Macs så finns det inte drivrutiner till speciellt mycket hårdvara. Apple använder intelmoderkort med nvidiagrafik så om du hade haft det i din dator hade du ökat chansen markant för att det ska fungera. Som det är nu kommer du troligtvis sitta med en dator där knappt något fungerar.

Som sagt, testa för all del men jag försökte installera Mac OS på en dator som mer liknade din än en Mac och det resultatet var allt annat än användbart. Slutade dock med att jag köpte en MacBook istället vilket är det bästa köp jag gjort så det var ju bra i slutändan ändå.

Permalänk
Medlem

Men snälla det finns 1001 trådar om detta, det är bara att söka på hackintosh så får du fram dem.
Ska man installera OS X på en icke-mac så ska man helst ha en så lik hårdvara som möjligt. AMD är bara att glömma.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Men snälla det finns 1001 trådar om detta, det är bara att söka på hackintosh så får du fram dem.
Ska man installera OS X på en icke-mac så ska man helst ha en så lik hårdvara som möjligt. AMD är bara att glömma.

de kör ju med Ati/amd kort i mac så där ska de ju funka? vilka modeller gäller det, vet att 4xxx serien går iallafall

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

de kör ju med Ati/amd kort i mac så där ska de ju funka? vilka modeller gäller det, vet att 4xxx serien går iallafall

Det har du rätt i, tänkte inte på att det sitter ATI-kort i iMacen. Men det är fortfarande moderkortet som kommer strula mest och det kommer strula så in i helvete om jag gissar rätt. Men som sagt, testa och säg hur det gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

de kör ju med Ati/amd kort i mac så där ska de ju funka? vilka modeller gäller det, vet att 4xxx serien går iallafall

Har du hört talas om att AMD gör processorer också? Var nånstans i mitt inlägg stod det att grafikkortet inte kommer att fungera? Eller vilken mac har en AMD-processor?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

intel cpu och intel-chipset på moderkort är ett krav.

det finns långa listor för vad för hårdvara som är hackintosh kompatibel, dessutom finns det bundlade hackintosh isos att ladda hem i pirathamnen om man så önskar för vissa hårdvarukonfigurationer.

vissa GB s775-brädor har varit poppis och hyffsat funktionella i hackintosh miljö.. men det är att be om problem att köra osX på icke-mac.

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Har du hört talas om att AMD gör processorer också? Var nånstans i mitt inlägg stod det att grafikkortet inte kommer att fungera? Eller vilken mac har en AMD-processor?

nä det har jag missat;)

men han ovanför skrev de, blev lite fel.. men du specifierade inte cpu.
men jag har en intel x2 processor med ati kort så det borde funka.. man kan alltid testa amd med.. det är som sakt mest för skoj skull, är nöjd med windows sedan 7:an kom..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av boppleplutten:

intel cpu och intel-chipset på moderkort är ett krav.

det finns långa listor för vad för hårdvara som är hackintosh kompatibel, dessutom finns det bundlade hackintosh isos att ladda hem i pirathamnen om man så önskar för vissa hårdvarukonfigurationer.

vissa GB s775-brädor har varit poppis och hyffsat funktionella i hackintosh miljö.. men det är att be om problem att köra osX på icke-mac.

var kan man hitta dessa listor?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av boppleplutten:

intel cpu och intel-chipset på moderkort är ett krav.

det finns långa listor för vad för hårdvara som är hackintosh kompatibel, dessutom finns det bundlade hackintosh isos att ladda hem i pirathamnen om man så önskar för vissa hårdvarukonfigurationer.

vissa GB s775-brädor har varit poppis och hyffsat funktionella i hackintosh miljö.. men det är att be om problem att köra osX på icke-mac.

Och det är inte tillåtet att prata om här, visset du inte det?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

förstår ändå inte vad jag ska ha en mac till eftersom jag kör win och har inte några problem med det!

Men snälla någon, varför ska du då installera MAC OS? Du vill gå igenom flera nätters huvudvärk bara för att få något du inte behöver ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Och det är inte tillåtet att prata om här, visset du inte det?

De har tagit bort detta beslutet.

Permalänk
Skrivet av nmc:

De har tagit bort detta beslutet.

Så man får prata om piratkopierat material?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av nmc:

De har tagit bort detta beslutet.

Okej?

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar med anknytning till piratkopierat material. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddat material.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta förbjudet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Trodde du menade hackingtosh och inte piratbukten. Läste inte tillräckligt noga. My bad.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Trodde du menade hackingtosh och inte piratbukten. Läste inte tillräckligt noga. My bad.

aha, men hackingtosh har väll inte varit förbjudet så länge man använder en giltig iso?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

det är väl se de sätt på saken när det var ett företag i usa som lanserade hackintosh på marknaden som apple blev skogstokiga över. hur den affären slutade vet jag däremot inte.

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Men snälla någon, varför ska du då installera MAC OS? Du vill gå igenom flera nätters huvudvärk bara för att få något du inte behöver ...

tänkte det skulle vara kul att testa.. mycke mer är det nog inte..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

tänkte det skulle vara kul att testa.. mycke mer är det nog inte..

Och det gör du rätt i. Har du ingen erfarenhet av OS X innan och får testa det på "rätt" villkor (d.v.s. det funkar som det ska) så kommer du bli positivt överraskad. Så länge, d.v.s., som du inte slänger dig ner på golvet och skriker så fort du märker att control+c är command+c i Mac OS.

Skrivet av Lambi:

Men snälla någon, varför ska du då installera MAC OS? Du vill gå igenom flera nätters huvudvärk bara för att få något du inte behöver ...

Bara för att man överlever på en pizza betyder det inte att man inte borde ha huvudvärk i några nätter för att få en kalvytterfilé på Edsbacka Krog. Inte för att upplevelsen av Mac OS på en dåligt anpassad dator kommer vara jämförbar med en kalvytterfilé på Edsbacka, men det är principen som räknas. Bara för att man klarar sig på Windows betyder det inte att Mac OS inte är fruktansvärt mycket bättre (vilket det är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

aha, men hackingtosh har väll inte varit förbjudet så länge man använder en giltig iso?

Jag har för mig detta i alla fall. Men kan mycket väl ha fel igen

Permalänk

[QUOTE="NatoGandalf;10663919"]Och det gör du rätt i. Har du ingen erfarenhet av OS X innan och får testa det på "rätt" villkor (d.v.s. det funkar som det ska) så kommer du bli positivt överraskad. Så länge, d.v.s., som du inte slänger dig ner på golvet och skriker så fort du märker att control+c är command+c i Mac OS.

nja, jag har ju kört mac os innan på en mac då några kompisar har sådana, men jag har liksom aldrig använd mac os till något speciellt, kan liksom likaväl sitta på win 7 eller linux oxå. däremot behöver jag win 7 när jag spelar osv där det funkar.

tanken var bara att testa, jag tänker inte lägga ner min själ på att få det att funka om de nu inte skulle göra det, då finns det ju som sakt va en mac att köpa tid är pengar, ibland har man för mycket av en dera!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Att köra Mac OS på en dator med identisk hårdvara (och ibland behövs inte ens identisk! i7 920 tror jag är lätt att få funka) är skitlätt. Att göra det på en sexkärnig AMD-prolle med ett random moderkort är inget som är speciellt smärtfritt, däremot. Sedan om det är representativt eller inte är en helt annan sak.

Det finns en tråd om Hackintosh du borde titta på. (:

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

  1. Finns redan trådar om detta, sök.

  2. Ser ni ett inlägg som bryter mot reglerna, anmäl då detta inlägg. Skriv inte i tråden att de bryter mot x antal regler, då det bara gör vårt jobb större och svårare.

  3. Tänk på §7 (ja, den finns fortfarande), vi vill inte se antydningar om piratkopierat material i forumet, oberoende om man skriver piratebay, PB, piratbukten eller några andra listiga förkortningar eller ord för samma sak.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.