Tips om 6950 upplåsning till er alla

Permalänk
Medlem

Kan inte starta betan av MSI afterburn.. säger att den inte är kompatibelt med mitt OS.. de är ett MS-dos program.. enligt filen..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

SweSparky, ändra filändelsen från .com till .zip

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrim:

SweSparky, ändra filändelsen från .com till .zip

Tackar!

Är 1.100v standard på 6950?
De är ju ganska lågt isf..
Däremot kan jag inte ha högre än 840mhz i MSI afterburn heller.. tror att de är pga bios filen jag kör..
Powercolors egna bios fast med upplåst SP..

UPDATE:

Fy Fan!
Jag avråder alla som fixar nya MSI afterburn betan och ändra i cfg filen som står på techpowerup forummet..

"To go over 950/1450 you have to go to MSI Afterburner Folder and Edit a File
MSI Afterburner.cfg
Find line: EnableUnofficialOverclocking
And set 0 to 1"

Jag gjorde detta, sen startade upp MSI Afterburn.. Blue Screen direkt!
Datorn Startar om!
Kommer in i Windows!
Blue Screen
Starta om och Blue Screen!
Då bytte jag till BIOS 2 på mina 6950, tänkte om de va felet..
Starta Upp Igen och blue screen..
Startar i felsäkert läge
Ändra tillbaka från 1 till 0 i cfgn
Starta om, och nu funkar de..

Antagligen låg MSI Afterburn och ville starta med windows, och varenda gång den startade fick jag BSOD..

Nu är de iaf fixat, men som sagt.. får ni samma problem så vet ni!

UPDATE2:
Är de möjligt att recorda ljud vid BSOD?
Ni vet säkert hur de brukar låta i högtalarna när man får en blue screen..

När jag fick den första satt jag och spelade hög musik.. Nu när allt är fixat igen så drog jag igång musiken igen och de va samma låt som vid blue screen tillfället (tror jag)..

Och de sjuka är att 2 gånger nu på denna låt så kom dedär blue screen oljudet igen.. jag blev livrädd att de skulle vara en BSOD.. men de va de ite.. varade i typ 1sek sen normalt igen..
Bytte låt nu och hör inte av de mera..

Så är de möjligt att den låten blivit sån av bsod? ska spela en låt till sen testa den första igen!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Råder folk att vara försiktiga, mitt Powercolor 6950 verkar har dött. Läs mer om mitt problem http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/982065-datorn-sta...

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

+ en massa rader

Du testade att ändra när du inte hade oc aktivt också?
Eftersom det är en beta kanske dom glömt att nollställa mätaren eller liknande vid ändring så det satte kortet på 1.1Ghz eller vad samma på mätaren kan ha motsvarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Tackar!

Är 1.100v standard på 6950?
De är ju ganska lågt isf..
Däremot kan jag inte ha högre än 840mhz i MSI afterburn heller.. tror att de är pga bios filen jag kör..
Powercolors egna bios fast med upplåst SP..

UPDATE:

Fy Fan!
Jag avråder alla som fixar nya MSI afterburn betan och ändra i cfg filen som står på techpowerup forummet..

"To go over 950/1450 you have to go to MSI Afterburner Folder and Edit a File
MSI Afterburner.cfg
Find line: EnableUnofficialOverclocking
And set 0 to 1"

Jag gjorde detta, sen startade upp MSI Afterburn.. Blue Screen direkt!
Datorn Startar om!
Kommer in i Windows!
Blue Screen
Starta om och Blue Screen!
Då bytte jag till BIOS 2 på mina 6950, tänkte om de va felet..
Starta Upp Igen och blue screen..
Startar i felsäkert läge
Ändra tillbaka från 1 till 0 i cfgn
Starta om, och nu funkar de..

Antagligen låg MSI Afterburn och ville starta med windows, och varenda gång den startade fick jag BSOD..

Nu är de iaf fixat, men som sagt.. får ni samma problem så vet ni!

UPDATE2:
Är de möjligt att recorda ljud vid BSOD?
Ni vet säkert hur de brukar låta i högtalarna när man får en blue screen..

När jag fick den första satt jag och spelade hög musik.. Nu när allt är fixat igen så drog jag igång musiken igen och de va samma låt som vid blue screen tillfället (tror jag)..

Och de sjuka är att 2 gånger nu på denna låt så kom dedär blue screen oljudet igen.. jag blev livrädd att de skulle vara en BSOD.. men de va de ite.. varade i typ 1sek sen normalt igen..
Bytte låt nu och hör inte av de mera..

Så är de möjligt att den låten blivit sån av bsod? ska spela en låt till sen testa den första igen!

Skriv msconfig i kör och klicka bort MSI Afterburner under autostart fliken.

Visa signatur

Mvh//Jerker
Fractal Design Define R2, Asus P7P55D EVO, Core i5 750, 2.66GHz (4,1GHz), ATI Radeon 6950 upplåst till 6970 905/1430 MHz 2 GB, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ,western digital caviar 320gb x2, Plextor dvd PX-800A, Corsair TX 650W 80+, Windows 7 HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenj:

Skriv msconfig i kör och klicka bort MSI Afterburner under autostart fliken.

Jag har avinstallerat MSI Afterburn just nu..
Jag kör just nu 840/1325mhz på 2 kort..
De räcker alldeles utmärkt just nu..

Jag har en skärm som inte kräver mer av mina kort.. (1680x1050 max)
Och jag kan inte påstå att jag har problem med fps i BFBC2 och AIon som jag lirar mest..
Och då kör jag ändå 1680x1050/4xAA/16xAF/Allt på High/HBAO On.. och fpsen ligger som lägst på 55fps..

Så behövet av mer prestanda ligger på 0 just nu..

Men visst fan kommer de börja klia i fingrarna sen.. men de får jag ta då.. tror jag behöver byta BIOS på mina kort, för max i både MSI Afterburn och CCC är just nu 840/1325..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Jag har avinstallerat MSI Afterburn just nu..
Jag kör just nu 840/1325mhz på 2 kort..
De räcker alldeles utmärkt just nu..

Jag har en skärm som inte kräver mer av mina kort.. (1680x1050 max)
Och jag kan inte påstå att jag har problem med fps i BFBC2 och AIon som jag lirar mest..
Och då kör jag ändå 1680x1050/4xAA/16xAF/Allt på High/HBAO On.. och fpsen ligger som lägst på 55fps..

Så behövet av mer prestanda ligger på 0 just nu..

Men visst fan kommer de börja klia i fingrarna sen.. men de får jag ta då.. tror jag behöver byta BIOS på mina kort, för max i både MSI Afterburn och CCC är just nu 840/1325..

Kör TRIXX funkar utmärkt. Jag kör mitt 880/1375 orginal bios/volt och upplåst shaders.

Visa signatur

Mvh//Jerker
Fractal Design Define R2, Asus P7P55D EVO, Core i5 750, 2.66GHz (4,1GHz), ATI Radeon 6950 upplåst till 6970 905/1430 MHz 2 GB, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ,western digital caviar 320gb x2, Plextor dvd PX-800A, Corsair TX 650W 80+, Windows 7 HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenj:

Kör TRIXX funkar utmärkt. Jag kör mitt 880/1375 orginal bios/volt och upplåst shaders.

Kanske värt och testa.. får kolla på de då man har tid någon gång!
Tack för tipset!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hjälpsam

Det här verkar inget vidare.
#10720857
Hoppas att det fixar sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det här verkar inget vidare.
#10720857
Hoppas att det fixar sig.

Läste de.. jag är glad att jag flashade från 6970 bios till en moddad 6950..
men samtidigt stör jag mig lite att jag inte kan klocka mer.. jag vill också slå 10000 gpu score i 3dmark 11 som robbaz..

min score hamnar på 9700 just nu..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hjälpsam

Kommer nog en uppdatering av klockningsprogrammen snart, 300p kanske tom fixas via nya drivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kommer nog en uppdatering av klockningsprogrammen snart, 300p kanske tom fixas via nya drivrutiner.

Jag testade både MSI Afterburn och TRIXX..
MSI afterburn ger mig BSOD direkt när jag ändrat i cfgn och försöker starta programmet..
Och TRIX ger mig BSOD direkt när jag går högre än 840/1325..

Men man kan ju hoppas att de fixar sig med nyare versioner av programmet..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Jag hade också lite problem med MSI Afterburner. Men Mitt Powercolor 6950 blev helt stabilt när jag bytte till ett moddat 6950 bios istället för ett rent 6970 bios.

Så just nu håller jag på att klocka mitt 6950 (1536sp) och är uppe i 920Mhz core clock, furmark går just nu, och när denna klock har visat sig stabil ska jag gå högre

Det jag har gjort är att stanna memory clock på 1370, för allt över det verkar vara ostabilt. Men GPU klockan verkar som det går att höja mer på.
Förmodligen blev mitt 6950 inte godkänt som ett 6970 på grund utav att minnet inte klarade 1375Mhz, och tur var väl det för nu fick jag köpa det för en billigare peng

Man kan även öka volten med MSI Afterburner (kan vara beta versionen jag använder, men är inte säker)Så ett tips med volten är väl att man kan lägga sig på 6970: s nivå (1175) för då vet man att man är säker och att man förmodligen kan nå runt 950Mhz på GPU clock.

Permalänk
Hjälpsam

Frågan är om inte det kan löna sig att klocka minnena ännu lägre, det finns numera en funktion som gör att minnesfelen döljs, men att prestanda påverkas negativt vid höga klockor.
Så prestanda ökar ofta om man sänker klockan något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag läste något om att man ska kunna öka minnes volt på ett grafikkort.. vet inte om de går ännu i MSI Afterburn, men isf så kommer de snart..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med att låsa upp mitt 6950.

Får meddelandet "kan inte radera rom", vilket innebär att jag måste göra det the other way around.

Hänger dock inte helt med i förklaringen på techpowerup!

Citat:

If you get an error like ID mismatch or Could not erase ROM, then you'll have to do some extra work in a Windows command prompt (or DOS): Run atiwinflash -unlockrom 0 followed by atiwinflash -f -p 0 bios.bin where bios.bin is the path and filename of the HD 6970 BIOS you downloaded.

Betyder detta att jag ska in i dos å hålla på? Är inte superhaj på detta så någon vänlig själ får gärna förklara lite närmare!

EDIT: Hittade "commant prompt", hur gör jag nu? Skriver "atiwinflash -unlockrom 0" men står bara att det kommandot inte känns igen. Ursäkta min noobighet men detta är inte min starka sida!

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Behöver lite hjälp med att låsa upp mitt 6950.

Får meddelandet "kan inte radera rom", vilket innebär att jag måste göra det the other way around.

Hänger dock inte helt med i förklaringen på techpowerup!

Betyder detta att jag ska in i dos å hålla på? Är inte superhaj på detta så någon vänlig själ får gärna förklara lite närmare!

EDIT: Hittade "commant prompt", hur gör jag nu? Skriver "atiwinflash -unlockrom 0" men står bara att det kommandot inte känns igen. Ursäkta min noobighet men detta är inte min starka sida!

http://forums.techpowerup.com/showpost.php?p=2134576&postcoun...
behöver du mer hjälp efter du läst det där så skriv i tråden så ska jag svara så snabbt jag kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

http://forums.techpowerup.com/showpost.php?p=2134576&postcoun...
behöver du mer hjälp efter du läst det där så skriv i tråden så ska jag svara så snabbt jag kan!

EDIT Igen:

Tog bort allt det andra, då jag slarvade lite med att läsa beskrivningen.

Iaf, har nu gjort ALLT enligt beskrivningen, men i slutändan får jag felmeddelandet "kan inte hitta filen "unlock.bin""

Har prövat med både PowerColor och Sapphire-bios (har ett PowerColor).
Switchen är satt på 1an, har typ trippelkollat.
Körde CMD som administrator.

Varannat försök jag gör så låser sig skärmen och blir sedan svart.
Har efter reebot prövat att flasha tillbaka till orginal-bios men får då meddelandet: "Denna rom är redan installerad"

Tipps?

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

EDIT Igen:

Tog bort allt det andra, då jag slarvade lite med att läsa beskrivningen.

Iaf, har nu gjort ALLT enligt beskrivningen, men i slutändan får jag felmeddelandet "kan inte hitta filen "unlock.bin""

Har prövat med både PowerColor och Sapphire-bios (har ett PowerColor).
Switchen är satt på 1an, har typ trippelkollat.
Körde CMD som administrator.

Varannat försök jag gör så låser sig skärmen och blir sedan svart.
Har efter reebot prövat att flasha tillbaka till orginal-bios men får då meddelandet: "Denna rom är redan installerad"

Tipps?

den biosen du ska använda måste du döpa till "original.bin" och lägga i din "winflash" folder som du ska lägga på skrivbordet. För hur ska programmet annars hitta original.bin om du inte döper filen till just det namnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

den biosen du ska använda måste du döpa till "original.bin" och lägga i din "winflash" folder som du ska lägga på skrivbordet. För hur ska programmet annars hitta original.bin om du inte döper filen till just det namnet?

Det står ju att man ska döpa filen till "unlock.bin", vilket jag utgår ifrån är pga att man skriver kommandot "atiwinflash -f -p 0 unlock.bin".

Jag kan ju visserligen ändra kommandot till "atiwinflash -f -p 0 orginal.bin" och sedan döpa om bios-filen till "orginal.bin", men filen är ju redan omdöpt till unlock.bin vilket också är det man skriver i kommandot!

eller är det något jag missat?

Citat:

- Unpack the Winflash download onto your desktop in a folder called "winflash"
- Save the 6970 BIOS in your Winflash folder and name it unlock.bin
- Click Start Button
- Type "cmd"
- Right click the entry and select "Run as Administrator"
- Black command prompt windows opens
- Type "cd %USERPROFILE%\desktop\winflash"
- Type "atiwinflash -unlockrom 0" <-- the 0 means first adapter, if you have multiple cards, physically uninstall all but the one you want to flash
- Type "atiwinflash -f -p 0 unlock.bin"
- It should complete the flashing process with a message saying something with "verified".

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Det står ju att man ska döpa filen till "unlock.bin", vilket jag utgår ifrån är pga att man skriver kommandot "atiwinflash -f -p 0 unlock.bin".

Jag kan ju visserligen ändra kommandot till "atiwinflash -f -p 0 orginal.bin" och sedan döpa om bios-filen till "orginal.bin", men filen är ju redan omdöpt till unlock.bin vilket också är det man skriver i kommandot!

eller är det något jag missat?

Har du ändrat i kontrollpanelen så att du har möjlighet att ändra hela filnamnet? För ".bin" ska vara typen av fil du ska använda. ".bin" ska inte vara själva namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Har du ändrat i kontrollpanelen så att du har möjlighet att ändra hela filnamnet? För ".bin" ska vara typen av fil du ska använda. ".bin" ska inte vara själva namnet.

nope detta har jag ej gjort! How to do? Vart i kontrollpanelen hittar jag detta?

EDIT:

Egenskaper på filen står detta "Typ of file: VLC media file (.bin) (.bin)"
Under details: Name: PowerColor.HD6970.2048.101203.bin

EDIT IGEN:

Nu funka det, äntligen!

Först när jag döpt om filen via "högerklick->rename" till "unlock.bin" så blev själva filnamnet "unlock.bin.bin eftersom det är en .bin-fil, så jag ändrade komandot till "atiwinflash -f -p 0 unlock.bin.bin" istället för ursprunliga "atiwinflash -f -p 0 unlock.bin", sen satt det som en smäck

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

nope detta har jag ej gjort! How to do? Vart i kontrollpanelen hittar jag detta?

EDIT:

Egenskaper på filen står detta "Typ of file: VLC media file (.bin) (.bin)"
Under details: Name: PowerColor.HD6970.2048.101203.bin

EDIT IGEN:

Nu funka det, äntligen!

Först när jag döpt om filen via "högerklick->rename" till "unlock.bin" så blev själva filnamnet "unlock.bin.bin eftersom det är en .bin-fil, så jag ändrade komandot till "atiwinflash -f -p 0 unlock.bin.bin" istället för ursprunliga "atiwinflash -f -p 0 unlock.bin", sen satt det som en smäck

Precis det jag menade. Allt hade fungerat om du från början döpt filen till bara "unlock" Eftersom filnamnet är dolt som standard så måste man gå in på KONTROLLPANELEN och under MAPALTERNATIV och där kan man ändra så att användaren har full kontroll över FILnamnet.

Permalänk

Kan någon svara på hur man kollar om man fått i ett fullversion 6970-bios vid flashning eller moddat 6950?
Drog ner ett "pack" från Techpowerup och flashade med, men vet inte vilken version av bios han hade lagt i där.

Citat:

Update: I have uploaded a pack of all the files required together with some batch files to ease the process for less experienced users. You can download it here, please report success or any issues with the scripts in the comments for this article.

Noterade att spänningen i övervakningen i GPU-Z efter flashning ligger på 1.100 volt. Vet inte om det är till hjälp?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |