Huskur för benhinneinflamation?

Permalänk
Medlem

Huskur för benhinneinflamation?

Har haft det i över ett halvår nu och börjar bli trött på det. Det verkar helt borta, än en gång, men nog fan kommer det tillbaka om jag försöker göra något mer än att gå. Skulle jag gå ut och springa ikväll så kommer det göra ont i omkring en vecka, sen känns det inte över huvud taget förns jag springer igen.

Funderar på att gå till vårdcentralen, även om jag mycket väl vet hur det kommer sluta.. (140kr fattigare och ett värdelöst råd som att "testa lägga is på benen")

Google ger omkring 20 olika förslag dessutom, så det är svårt att säga vad som fungerar bäst. Litar mer på era erfarenheter helt enkelt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Ge de där 140:- för att utesluta andra åkommor (kronisk kompartmentsyndrom, löparknä etc) och sen remiss till sjukgymnast för att få alternativa träningsformer.
Värt att kolla över dina skor också.

När du har som mest ont akut kan du ta NSAID-preparat, tex diklofenac eller naproxen.
Har man långvariga besvär kan operation vara aktuell, vilket också gör att du redan måste finnas i systemet för dina besvär, dvs gå till läkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Ge de där 140:- för att utesluta andra åkommor (kronisk kompartmentsyndrom, löparknä etc) och sen remiss till sjukgymnast för att få alternativa träningsformer.
Värt att kolla över dina skor också.

När du har som mest ont akut kan du ta NSAID-preparat, tex diklofenac eller naproxen.
Har man långvariga besvär kan operation vara aktuell, vilket också gör att du redan måste finnas i systemet för dina besvär, dvs gå till läkaren.

Jag hade återkommande benhinneinflammation under och efter lumpen. Läkaren gav mig Orudis (Ketoprofen) och Voltaren T, sjukgymnasten tigerbalsam och kompressionsbandage samt övningar för att sträcka på musklerna. Voltaren T var värdelös, Orudis morgon och kväll med tigerbalsam och kompressionsbandage under löpning minskade smärtorna och nu är det mer eller mindre borta. Vid längre sträckor under löpning kan jag fortfarande känna av det, speciellt om det är kallt ute och jag inte har tights på mig. Med andra ord, som CSM101 skriver, besök vårdcentralen!

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Benhinneinflammation - Wikipedia

där hittade jag lite tips som kanske kan vara något. trodde jag oxå kunde lida av en mild form av detta men troligen inte då jag får ont på underbenets frammsida unde löpning som omedelbart försvinner när jag slutat springa.

verkar vara riktigt jobbigt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem från och till i flera år, men det är nu löst.

Mitt problem var att när jag sover så gör jag det oftast på mage. Det resulterade i att jag låg med fotbladet i 180 grader mot sängen. Det verkade orsaka överansträngning i mina benhinnor. Lösningen var att ha ytterligare en kudde, men som "fotkudde". Alltså placera kudden som stöd över skenbenen så att fotbladet kan vara mer avslappnat under sömnen.

Grej nummer två och som är mindre säkert är att vika ned dina strumpor. Jag hade ganska tajta strumpor som spände åt precis över punkten på skenbenet där benhinneont börjar. Oklart hur mycket det hjälper, men jag chansar inte!

Lite häxbrygd är det, men det funkar för mig!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Jag vet vad som är problemet. Jag vet hur du kan bli av med besvären helt. Då pratar jag även om alla vanliga löparskador och problem.

(Det är sant, jag skämtar inte)

Permalänk
Medlem

En träningskamrat sprutade in en grön sörja i sina sönder sparkade benhinnor när vi var i thailand. Han blev bra snabbt. Inget att rekommendera, just sayin´

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Ge de där 140:- för att utesluta andra åkommor (kronisk kompartmentsyndrom, löparknä etc) och sen remiss till sjukgymnast för att få alternativa träningsformer.
Värt att kolla över dina skor också.

När du har som mest ont akut kan du ta NSAID-preparat, tex diklofenac eller naproxen.
Har man långvariga besvär kan operation vara aktuell, vilket också gör att du redan måste finnas i systemet för dina besvär, dvs gå till läkaren.

Tog mig äntligen till vårdcentralen, bättre sent än aldrig. 175kr för besöket samt medicinen som du pratade om (Diklofenak Orifarm, NSAID-preparat). Tog även blodprov av någon anledning. De skulle återkomma om 2 dagar om det var nå konstigt, men jag vet inte ens vad det skulle vara.. Det var mitt ben jag gick dit för liksom! Men det gick bättre än väntat alltså, hade som sagt väntat mig att de skulle säga "benhinneinflamation, lägg is på skiten".. Hur som helst är jag inte redo att hylla dem än, jag har varit i liknande sits förr och väntar gärna till att se om medicinen hjälper först!

Hon nämnde även sjukgymnast efter mina 2 veckor av medicin för att lära mig springa rätt samt träna upp musklerna vid det området.. Någon aning om vad det kan komma att kosta? Och hur nödvändigt det är för att inte få benhinneinflamation igen? Är ju inte bara pengar, men även tid och möda det kostar.. Om det inte är så att mina muskler vid området har degraderat så kanske det är värt risken att kolla upp dessa saker på nätet bara? Eller lägga ner springningen tills vidare helt enkelt..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Tog mig äntligen till vårdcentralen, bättre sent än aldrig. 175kr för besöket samt medicinen som du pratade om (Diklofenak Orifarm, NSAID-preparat). Tog även blodprov av någon anledning. De skulle återkomma om 2 dagar om det var nå konstigt, men jag vet inte ens vad det skulle vara.. Det var mitt ben jag gick dit för liksom! Men det gick bättre än väntat alltså, hade som sagt väntat mig att de skulle säga "benhinneinflamation, lägg is på skiten".. Hur som helst är jag inte redo att hylla dem än, jag har varit i liknande sits förr och väntar gärna till att se om medicinen hjälper först!

Hon nämnde även sjukgymnast efter mina 2 veckor av medicin för att lära mig springa rätt samt träna upp musklerna vid det området.. Någon aning om vad det kan komma att kosta? Och hur nödvändigt det är för att inte få benhinneinflamation igen? Är ju inte bara pengar, men även tid och möda det kostar.. Om det inte är så att mina muskler vid området har degraderat så kanske det är värt risken att kolla upp dessa saker på nätet bara? Eller lägga ner springningen tills vidare helt enkelt..

Med tanke på hur jävla jobbigt benhinneinflammationer kan bli så tycker jag det är värt att soendera tiden och oengarna på sjukgymnastiken, om inget annat bara för att se så man inte gör fel när man tränar.
Men det är ju helt upp till dig om du tycker dina besvär är värt detta.

Permalänk
Medlem

Lite sent att återkomma till den här tråden kanske, men jag vill väl bara säga att vårdcentralen än en jävla gång visat vad de går för. Inte fan hjälpte medicinen de skrev ut, som jag fick betala för, över huvud taget, och jag vet inte varför jag någonsin trodde något annat. Jag vet inte hur många gånger de har misslyckats nu, men jag vet hur många gånger de faktiskt har hjälpt mig: 0

Så in i helvetes trött på att betala för denna så kallade "vård", finns det något vettigt alternativ? Typ fristående sjukhus eller nå? Går nog tillbaka i veckan ändå och kräver att se en doktor utan att att behöva betala för det, men jag tvekar på att det kommer sluta väl..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Herregud människa, du var där för typ 2v sen? Det du lider av tar längre tid o åtgärda än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Herregud människa, du var där för typ 2v sen? Det du lider av tar längre tid o åtgärda än så.

Ok.. Det är då inte vad doktorn sa till mig. Hon gjorde det väldigt klart för mig att "ta medicin - smärta borta", "vill du springa igen - se till att möta en sjukgymnast så detta inte händer igen". Har tagit 3 tabletter varje dag, och de tar slut idag, så jag antog att smärtan skulle vara borta nu, som doktorn sa. Kanske borde jag låta dig sköta min vård?

..är varken seriös eller sarkastisk med den sista kommentaren, vårdcentralen är ett dåligt jävla skämt. Uppenbarligen har vi bara fri sjukvård för seriösare fall då man skeppas till akuten med en gång. Kanske vårdcentralen inte är något mer än en fasad för att ha en andra inkomstkälla.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Vårdcentralen kanske inte är de bästa alla gånger men du verkar ju ha rätt skev verklighetsuppfattning du med.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

efter att läst 2:a inlägget så undrar jag hur vet du att det är ens benhinneinflammation??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Att smörja med zon 5 ggr/dag samt ta promenader för att mjuka upp de stela benhinnorna hjälpte mig igenom försäsongen förra året. Enligt mina källor så beror ömheten på att kroppen stelnar efter träning, därför rekommenderar jag att man mjukar upp benhinnorna efter träning.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Ok.. Det är då inte vad doktorn sa till mig. Hon gjorde det väldigt klart för mig att "ta medicin - smärta borta", "vill du springa igen - se till att möta en sjukgymnast så detta inte händer igen". Har tagit 3 tabletter varje dag, och de tar slut idag, så jag antog att smärtan skulle vara borta nu, som doktorn sa. Kanske borde jag låta dig sköta min vård?

..är varken seriös eller sarkastisk med den sista kommentaren, vårdcentralen är ett dåligt jävla skämt. Uppenbarligen har vi bara fri sjukvård för seriösare fall då man skeppas till akuten med en gång. Kanske vårdcentralen inte är något mer än en fasad för att ha en andra inkomstkälla.

Vårdcentraler fungerar perfekt för den absoluta majoriteten av patienter, däremot finns det alltid rövhål till sjuksköterskor, läkare, sjukgymnaster etc som antingen är inkompetenta eller saknar bra sociala färdigheter.

Benhinneinflammation är något som tar tid att träna bort. Jag vet inte vad som sagts melan dig och läkaren så därför kan jag inte uttala mig i huruvida läkaren har rätt eller fel, dock så kan jag direkt säga att besvären inte försvinner så fort du sväljer en tablett.

Du måste dels dämpa inflammationen och dels börja träna rätt för att dina besvär, förutsatt att det verkligen är benhinneinflammation, ska bli bättre.

"Behandling: I akutläget ges antiinflammatorisk behandling med NSAID peroralt eller i gel, kyla och kompression (via ispåse). Därefter korrektion av löpteknik, skor, skoinlägg, fotortos. Alternativ träning. Stärka vävnaden genom avvägd belastningsträning. Resistenta fall kan bli föremål för behandlingar som operation, stötvåg m.m."
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=604&code=1...

Det som citerats säger sig själv kommer ta längre tid än två veckor att råda bot på.

Så håll ut, läkemdelena du tar är mest till för att ta bort udden av smärtan och tillåta dig träna lite, de kommer inte få bort dina besvär,, utan du måste komplettera med många andra saker för att det ska hjälpa.

Skrivet av moddelkaj:

Att smörja med zon 5 ggr/dag samt ta promenader för att mjuka upp de stela benhinnorna hjälpte mig igenom försäsongen förra året. Enligt mina källor så beror ömheten på att kroppen stelnar efter träning, därför rekommenderar jag att man mjukar upp benhinnorna efter träning.

Vad är det för källor som menar att benhinnor ska vara mjuka och följsamma?

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Vad är det för källor som menar att benhinnor ska vara mjuka och följsamma?

En benhinna brukar vara mjuk kanske?

Jag hade benhinne inflammation i 3/4 år. Så ts ska inte räkna med att det går över fort! I´m just saying!

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.