Permalänk
Medlem

PC-P80B frontlucksproblem

Hej,

När jag bar chassit lossnade frontluckan och for ner i golvet, i fallet slet den loss en sladd (eller sleeve) som satt i nedre delen och som slutar i en svart och röd liten sladd med en jävligt konstig kontakt. Vet någon hur jag får tillbaka sladdarna? Kollade i frontluckan och där satt ett chip dit alla tre fläktarna var kopplade, med fyra platser för fläktar (3pins) varav en ledig och riktigt jävla skadad. Sladdarna från chassit slutar dock inte i något som ser ut att passa på en 3-pin men vad vet jag.

Permalänk

Har du möjlighet så ta en bild på skadan.
Att ena kontaktens stift var skadade tyder på att det var där sladden slets loss ifrån.

Sladdarna är bara +12V(Röd) och Jord(Svart) för drivning av fläktarna så tredje stiftet (Gul) används inte i denna låda.
Jag skulle gissa att den konstiga kontakten bara har två stifthål som passar över två av kontaktens tre stift.
Den röda tråden skall anslutas till mittenstiftet. Vänder du kontakten 'fel' så snurrar bara inte fläktarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Det funkar nu, den konstiga kontakten var kontakten som lossnat från den sammansatta 3-pins-kontakten.

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra så är det GUL som är 12V och inte röd. Så ingen som läser denna tråd senare får fel information

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Bara för att klargöra så är det GUL som är 12V och inte röd. Så ingen som läser denna tråd senare får fel information

Det är ett bra klargörande om du samtidigt talar om att detta gäller övriga PC-kablaget där röd är +5V.
Fläktkablaget är annorlunda där röd är den spänningsförande tråden oavsett 5-12V matning och gul är sensortråden för styrningen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det är ett bra klargörande om du samtidigt talar om att detta gäller övriga PC-kablaget där röd är +5V.
Fläktkablaget är annorlunda där röd är den spänningsförande tråden oavsett 5-12V matning och gul är sensortråden för styrningen.

Har du alldeles rätt i, jag som hade glömt vilka färger som en fläkts kablar vanligtvis har.
Alltid roligt med olika färgstandarder i samma "system"
Iofs är det väl så för att fläkten egentligen bara har plus och minus som du sa.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.