Permalänk
Medlem

problem med överklockning, (e6750)

Dator:

cpu: e6750 core2duo, 2.66ghz stock.
ram: 2*1gb + 2*2gb corsair xms2 pc 6400.
moderkort: gigabyte ep45 ds3

Hej.

Tänkte försöka klämma ur något extra år ur min cpu så har börjat pilla lite i bios med hopp om att kunna få lite mer prestanda. jag har fått upp den till 3ghz (fsb@375mhz) men målet var att försöka få upp den tll 3.2ghz. Problemet är att om jag försöker höja frekvensen mer så bsodar windows under boot.

jag tror att problemet är minnet. ration stod på auto och då går minnet i 900mhz(fsb@375). hopp där har jag felet tänkte jag och ställde in den till 2.0. Sparar och startar om. Tyvärre så failar datorn att boota över huvudtaget och resetar bios automatiskt.

Någon som tror sig veta vad som är fel? verkar ju konstigt att jag inte ska kunna köra minnerna i 2.0 läge? (som vad jag förstått är samma som 1:1)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

ok, funkade efter att jag ändrat så att mch latch (hette något sånt) inte stod på auto. hittade en tråd om det. satte den på 400mhz vilket funkade. Måste dock erkänna att jag inte riktigt är med på vad jag har ändrat på. gillar inte att ändra på saker om jag inte är säker på vad jag gör.

Så om någon vill skicka mig vidare eller förklara lite kort om vad den funktionen gör så skulle jag bli glad

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |