Fungerar detta MAC s-video Adapter ihop med vanlig PC??

Permalänk

Fungerar detta MAC s-video Adapter ihop med vanlig PC??

hejsan, Jo det är så att jag ska införskaffa mig ett GTX480. Dock är problemet att det inte finns någon S-video uttag på kortet som det gör på mitt gammla GTX260, jag använder s-video utgången för att koppla ihop datorn med min gammla CRT tv, därför undrar jag om denna:

Apple DVI-till-video-adapter - Apple Store (Sverige)

funkar med min vanliga PC? eller är det mac only,eller är det bara att det står apple på produkten!?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Antielefant

Nej, det fungerar inte. Du behöver en VGA till Komposit+S-videoomvandlare - Kjell & Company samt en DVI>VGA-adapter som följer med grafikkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Nej, det fungerar inte. Du behöver en VGA till Komposit+S-videoomvandlare - Kjell & Company samt en DVI>VGA-adapter som följer med grafikkortet.

Varför skulle den inte fungera? :S:S

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

Varför skulle den inte fungera? :S:S

Den fungerar inte med något modernt grafikkort, då den kräver att det finns 1) en riktig helanalog VGA-port, och 2) att grafikkortet stöder omvandling av VGA till kompositvideo.

De sista grafikkorten som stödde detta var X1950 respektive 6800 GT, sedan dess har man övergett komposit- och S-Video helt. Inga modernare grafikkort har heller äkta VGA, utan VGA genom analogkonvertering från DVI, aka DVI-A.

DVI-A (adapterad till VGA) kan fortfarande användas med komponentvideo (Y/Cr/Cb) men inte Komposit/S-Video. Äldre plasmaskärmar och projektorer som saknar VGA, DVI eller HDMI kan alltså användas, men inte så gammal utrustning att den enbart kör SCART. Likaså kan gamla datorer med utan HDMI ändå lämna HD via komponentadapter.

Men - enda sättet att ens teoretiskt med passiva kabeladaptrar få till S-Video med ett modernt grafikkort är därför;

DVI-A -> VGA
VGA -> Komponent
Komponent -> RGB
RGB -> S-Video

Risken att det fungerar i praktiken är ungefär noll.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Den fungerar inte med något modernt grafikkort, då den kräver att det finns 1) en riktig helanalog VGA-port, och 2) att grafikkortet stöder omvandling av VGA till kompositvideo.

De sista grafikkorten som stödde detta var X1950 respektive 6800 GT, sedan dess har man övergett komposit- och S-Video helt. Inga modernare grafikkort har heller äkta VGA, utan VGA genom analogkonvertering från DVI, aka DVI-A.

DVI-A (adapterad till VGA) kan fortfarande användas med komponentvideo (Y/Cr/Cb) men inte Komposit/S-Video. Äldre plasmaskärmar och projektorer som saknar VGA, DVI eller HDMI kan alltså användas, men inte så gammal utrustning att den enbart kör SCART. Likaså kan gamla datorer med utan HDMI ändå lämna HD via komponentadapter.

Men - enda sättet att ens teoretiskt med passiva kabeladaptrar få till S-Video med ett modernt grafikkort är därför;

DVI-A -> VGA
VGA -> Komponent
Komponent -> RGB
RGB -> S-Video

Risken att det fungerar i praktiken är ungefär noll.

Öhh va? jag kör just nu med S-video uttaget på mitt kort till TV med en S-video Scart adapter, och det fungerar lika bra att köra direkt i tvns s-video uttag som att köra adaptern. så hänger inte med alls på vad du menar? :S apple adaptern har ju en "vanlig" dvi kontakt som gör om signalen till s-video, på vilket sätt menar du att det inte fungerar. förklara gärna en gång till. Jag ska använda DVI till S-video, inte tvärtom??

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

Öhh va? jag kör just nu med S-video uttaget på mitt kort till TV med en S-video Scart adapter, och det fungerar lika bra att köra direkt i tvns s-video uttag som att köra adaptern. så hänger inte med alls på vad du menar? :S apple adaptern har ju en "vanlig" dvi kontakt som gör om signalen till s-video, på vilket sätt menar du att det inte fungerar. förklara gärna en gång till.

Självklart, SCART och Komposit är samma sak och S-Video är kompatibelt (med viss signalförlust) med Komposit.

Vi tar det extremt långsamt.

Inget kort efter x1950 stöder konvertering till S-Video. Alls. Standarden är inte strypt, den är död och begravd sedan dess. Tidigare kort fungerar det med, men inte senare. Tidigare AMD-kort har dessutom äkta S-Videokretsar som kan bryggas in över DVI-A, vilket är exakt vad denna adapter utnyttjar, medan NVidia-kort behöver separat utgång eller VGA-port.

Slutsats:
Den fungerar INTE. Kolla länken du själv postade.

Med DVI-till-video-adaptern ansluter du DVI-porten på en Mac Pro (med ATI X1900 XT), MacBook Pro eller Mac mini till en S-video- eller kompositvideoenhet.

Alla senare behöver en aktiv omvandlare, då datorn inte är elektriskt kapabel att skicka S-Video.
Precis som tidigare datorer behöver aktiv omvandlare för att skicka HDMI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Självklart, SCART och Komposit är samma sak och S-Video är kompatibelt (med viss signalförlust) med Komposit.

Vi tar det extremt långsamt.

Inget kort efter x1950 stöder konvertering till S-Video. Alls. Standarden är inte strypt, den är död och begravd sedan dess. Tidigare kort fungerar det med, men inte senare. Tidigare AMD-kort har dessutom äkta S-Videokretsar som kan bryggas in över DVI-A, vilket är exakt vad denna adapter utnyttjar, medan NVidia-kort behöver separat utgång eller VGA-port.

Slutsats:
Den fungerar INTE. Kolla länken du själv postade.

Med DVI-till-video-adaptern ansluter du DVI-porten på en Mac Pro (med ATI X1900 XT), MacBook Pro eller Mac mini till en S-video- eller kompositvideoenhet.

Alla senare behöver en aktiv omvandlare, då datorn inte är elektriskt kapabel att skicka S-Video.
Precis som tidigare datorer behöver aktiv omvandlare för att skicka HDMI.

Okej.. Men tror du missförståt mig rätt rejält. Vart i min text skriver jag att jag ska skicka HDMI signal, eller använda en HD TV med HDMI? ingenstans. Jag undrar bara om det går att skicka DVI->S-VIDEO med denna adapter? och vad jag vet så har GTX480 DVI port?... låter mer som du trollar nu.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Okej.. Men tror du missförståt mig rätt rejält. Vart i min text skriver jag att jag ska skicka HDMI signal, eller använda en HD TV med HDMI? ingenstans. Jag undrar bara om det går att skicka DVI->S-VIDEO med denna adapter? och vad jag vet så har GTX480 DVI port?... låter mer som du trollar nu.

DVI->S-VIDEO = Nej.
Inte utan aktiv omvandlare.
Precis som Zcenicx har sagt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

Okej.. Men tror du missförståt mig rätt rejält. Vart i min text skriver jag att jag ska skicka HDMI signal, eller använda en HD TV med HDMI? ingenstans. Jag undrar bara om det går att skicka DVI->S-VIDEO med denna adapter? och vad jag vet så har GTX480 DVI port?... låter mer som du trollar nu.

Vilken punkt ovan missförstod du så redigt?

Det var ett exempel på att göra raka motsatsen, vilket är lika omöjligt.

Ej elektriskt kompatibel = omöjligt. Punkt. Det är lika omöjligt som att sätta en dammsugare i ett telefonuttag.

Anser du att det är att "trolla" att försöka förklara varför och hur bara för att du inte förstår rekommenderar jag att du läser grundläggande ellära.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Okej.. Men tror du missförståt mig rätt rejält. Vart i min text skriver jag att jag ska skicka HDMI signal, eller använda en HD TV med HDMI? ingenstans. Jag undrar bara om det går att skicka DVI->S-VIDEO med denna adapter? och vad jag vet så har GTX480 DVI port?... låter mer som du trollar nu.

ett tips är att inte anklaga Zcenicx för att trolla, de är inte många om de ens finns som brukar kunna mer än han på detta forum.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Men om inte denna adapter fungerar... varför säljer dom den överhuvudtaget? om vi leker med tanken att jag har en MAC då och ett grafikkort med DVI och adapatern som kopplas till en TV med s-video, vad behöver jag mer då? isåfall vad och varför.

"De sista grafikkorten som stödde detta var X1950 respektive 6800 GT, sedan dess har man övergett komposit- och S-Video helt. Inga modernare grafikkort har heller äkta VGA, utan VGA genom analogkonvertering från DVI, aka DVI-A." ??? Varfär har ett GTX260 S-video uttag om det är så utdött och inte kan kopplas ihop med en TV.. förklara tack. OCH du har fortfarande inte svarat på om det är en MAC only sak som inte passar ihop med en vanlig PC!? enda du säger "det går inte", men varför dom gjort något som inte fungerar....................

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

Men om inte denna adapter fungerar... varför säljer dom den överhuvudtaget? om vi leker med tanken att jag har en MAC då och ett grafikkort med DVI och adapatern som kopplas till en TV med s-video, vad behöver jag mer då? isåfall vad och varför.

"De sista grafikkorten som stödde detta var X1950 respektive 6800 GT, sedan dess har man övergett komposit- och S-Video helt. Inga modernare grafikkort har heller äkta VGA, utan VGA genom analogkonvertering från DVI, aka DVI-A." ??? Varfär har ett GTX260 S-video uttag om det är så utdött och inte kan kopplas ihop med en TV.. förklara tack. OCH du har fortfarande inte svarat på om det är en MAC only sak som inte passar ihop med en vanlig PC!? enda du säger "det går inte", men varför dom gjort något som inte fungerar....................

1. Den fungerar, precis som det står i annonsen du länkade till, enbart till Mac och enbart om Mac'en har ett AMD Radeon x1900.

2. 9/10 GTX 260 har inte S-Video. Inget av mina hade/har det. Likaså har jag redan sagt att inga Geforcekort någonsin klarat DVI>S-Video.

3. Det fungerade när de gjordes, den är inte direkt ny.

Du frågar samma sak om och om igen. Om jag säger att nej, delar till en -94 Volvo 850 passar inte på en -10 Volvo XC70, förstår du mig då?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

1. Den fungerar, precis som det står i annonsen du länkade till, enbart till Mac och enbart om Mac'en har ett AMD Radeon x1900.

Jo,men kan de inte vara så att dom uppdaterat infon dåligt? det står ju inte "and later graph card wont work".. utan dom bara räknar med alla det kortet och framåt har DVI uttag.

2. 9/10 GTX 260 har inte S-Video. Inget av mina hade/har det. Likaså har jag redan sagt att inga Geforcekort någonsin klarat DVI>S-Video.

ÖÖÖHHHHHHH , sök på vilket märke till gtx260 som helst så ska du se att varenda kort har ett runt S-VIDEO uttag! så det låter mer som att du inte vet vad S-Video är :S??

3. Det fungerade när de gjordes, den är inte direkt ny.

Du frågar samma sak om och om igen. Om jag säger att nej, delar till en -94 Volvo 850 passar inte på en -10 Volvo XC70, förstår du mig då?

Jo jag förstår dig delvis. men det är inte det att jag tror att en DVI kabel passar i ett HDMI uttag.. det är DVI till DVI i början på som sen blir ett S-Video uttag.
får väll helt enkelt köpa den och se om det fungerar eller inte.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

Jo jag förstår dig delvis. men det är inte det att jag tror att en DVI kabel passar i ett HDMI uttag.. det är DVI till DVI i början på som sen blir ett S-Video uttag.
får väll helt enkelt köpa den och se om det fungerar eller inte.

Gör så, men som sagt, det kommer det inte att göra.

DVI-D och HDMI är elektriskt kompatibla, en adapter fungerar.
Komposit, SCART och S-Video är elektriskt kompatibla, en adapter fungerar.
VGA, DVI-A och Komponent är elektriskt kompatibla, en adapter fungerar.

Att blanda annorlunda än de tre ovan kräver en aktiv omvandlare som den jag länkade från Kjell om inte grafikkortet uttryckligen är byggt för annat, och det är de inte längre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync