Fjärrstyra en helikopter/VTOL för att starta/landa ljudlöst

Permalänk
Medlem

Fjärrstyra en helikopter/VTOL för att starta/landa ljudlöst

Hej.

Funderar på varför helikoptrar ska behöva väsnas och störa start/landning samt omgivning så mycket.

Varför kan man inte gå ut i en cockpit och starta ljudlöst utan buller o turbulens genom att ha motor och rotor separerad från cockpit och som startar från avskilda startplattor som då har lägre startvikt vilket minimerar startbuller.
Sedan när motor/rotor är på plats ovanför cockpit hissar de ner en vajer anordning (50-100 m) och drar iväg med en och släpper av en.
Buller o turbulens är då minst 50 meter upp vilket borde minimera buller/turbulens på omgivning vid start/landning.
Motor/rotor/VTOL har alltså egna automatiska start/landplattformar där de kan landa/starta utanför bebyggt område tex innanför ljudisolerade murar.
Borde man inte kunna ta fram ett stabiliserings-system för cockpit i vajrar o dyl?
Sedan delar man på ett antal flygande dragrenar i varje samhälle för att få ner kostnader.
Vad tror ni om detta koncept?

God Jul

M.Sc. Magi

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Avstängd

Ser bra ut. Kör på!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Ska vi studera effekterna:

+ Det blir lite mindre ljud för resenärerna
- Vajerflygning är enormt mycket svårare då svängningar vind etc måste kompenseras på ett helt annat sätt.
- Fler delar som kan gå sönder; Vajerfästen, speciella styrsystem etc
- Mer jobb vid varje transport (vajern måste fästas och säkras, inte det lättaste att sänka ner en vajer så att den inte slänger, sen ska allt släppas etc)
- Dyrare.

Summa, kanske inte en så bra idé....

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magi55:

Buller o turbulens är då minst 50 meter upp vilket borde minimera buller/turbulens på omgivning vid start/landning.

När tror du bullret är som värst, A) när helikoptern är på mark omgiven av hus eller i skugga (från marken) på ett hustak eller B) när helikoptern är 50 meter upp och ljudet kan sprida sig?

På landbacken/hustak är ljudet naturligtvis högre i den omedelbara närheten, men det är ju först ett stycke upp i luften som ljudet verkligen sprider sig till "orelaterade" utrymmen och alltså stör vanligt folk.

Förlåt, men jag tror inte ett smack på konceptet. Delvis därför att jag har svårt att förstå precis vad du menar. Är det så dumt som det låter, eller har jag missat något?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magi55:

Hej.

Funderar på varför helikoptrar ska behöva väsnas och störa start/landning samt omgivning så mycket.

Varför kan man inte gå ut i en cockpit och starta ljudlöst utan buller o turbulens genom att ha motor och rotor separerad från cockpit och som startar från avskilda startplattor som då har lägre startvikt vilket minimerar startbuller.
Sedan när motor/rotor är på plats ovanför cockpit hissar de ner en vajer anordning (50-100 m) och drar iväg med en och släpper av en.
Buller o turbulens är då minst 50 meter upp vilket borde minimera buller/turbulens på omgivning vid start/landning.
Motor/rotor/VTOL har alltså egna automatiska start/landplattformar där de kan landa/starta utanför bebyggt område tex innanför ljudisolerade murar.
Borde man inte kunna ta fram ett stabiliserings-system för cockpit i vajrar o dyl?
Sedan delar man på ett antal flygande dragrenar i varje samhälle för att få ner kostnader.
Vad tror ni om detta koncept?

God Jul

M.Sc. Magi

Först och främst så är din förklaring snudd på obegriplig. Om jag har förstått det hela rätt så är alltså tanken att motor+rotor ska kunna flygas separat från kontrollerna för att sedan via vajrar lyfta med sig dessa kontroller?

Först och främst så för att nå det avstånd mellan rotorsektion och omgivning då det är ljudlöst så skulle det krävas så långa vajrar att det inte finns en chans att göra det stabilt nog för att faktiskt framföras. Lägg till detta alla extra system och delar som detta skulle innebära och en vanlig flygtur blir helt plötsligt ett gigantiskt åtagande. Och allt detta för vad? Att inte störa grannarna för den promille av alla helikoptrar som faktiskt lyfter/landar i närheten av bullerkänslig miljö?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Suverän idé! Jag har själv tänkt i liknande revolutionerande banor. När jag jobbpendlade till Stockholm tyckte jag att det var drygt att först behöva ta sig till tågstationen när tåget ändå passerar alldeles utanför där jag bor. Jag tänkte att man skulle kunna stå vid spåret och haka på tåget med hjälp av en änterhake.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Hehehe

Snacka om stor drag-ren.
Härlig ide som du borde utveckla lite. Det kan ju leda till något riktigt bra.
Men elektriska motorvägar typ spårvagnar är väl typ vad det till slut leder till kanske.
OM : Elektriska vägar.

Men mina drag-renar flyger så min ide är ju lite ballare tycker jag.

Magi

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Suverän idé! Jag har själv tänkt i liknande revolutionerande banor. När jag jobbpendlade till Stockholm tyckte jag att det var drygt att först behöva ta sig till tågstationen när tåget ändå passerar alldeles utanför där jag bor. Jag tänkte att man skulle kunna stå vid spåret och haka på tåget med hjälp av en änterhake.

Kidsen här verkar vara inne på ditt spår!

Svårt stoppa livsfarlig lek - Göteborg - www.gp.se

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Låter som en fruktansvärt dålig idé, som kommer bli mkt dyr och onödig.

Permalänk
Medlem

Jag tror på det. Hör av dig per PM om du vill ha spons!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Eller varför inte starta i sin jet med en VTOL motor/rotor som lyfter en i långa vajrar och när man når höjd och fart kopplar man loss och tar sig till sin destination.
När man når fram möts man av en VTOL som tar ner en vid ett hus eller var man nu vill landa utan att störa omgivningen.

M.Sc. Magi

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Avstängd

Jag lovar att satsa 10 kr om jag får hälften av vinsten...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Har du tänkt dig att jetplanet ska docka med VTOL-enheten i hög fart eller ska jetplanet i praktiken ha VTOL-egenskaper för att kunna hålla sig svävande i låga hastigheter?

Permalänk
Medlem

Docka med VTOL-enheten inför vajer-landningen.

Kom igen.
Var är er Christmans spirit
Det är ju ett jultomte+renar koncept ju...

Magi

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magi55:

Docka med VTOL-enheten inför vajer-landningen.

Det förstår jag, men hur ska de närma sig samma hastighet?

Permalänk
Medlem

Så du tror att 50 meter är tillräckligt för att ljudet från en motor ska minskas?
Propellerplan hörs tydligt, även mitt på dagen bland allt annat buller, på 4000 meters höjd.

Tror du får tänka om ganska rejält angående denna iden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

Det förstår jag, men hur ska de närma sig samma hastighet?

Precis som inför lufttankning av stridsplan. De möts i luften när de tankas.

Magi

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk

Isf skulle vi köra med ljudisolerade cylindrar som man kan landa i, eftersom ljudet visserligen kommer ungefär 30m längre bort om helikoptern/whatever hovrar, men det skulle ta bort allt som kan hindra ljudet också.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."