Permalänk

7v på en vatten pump?

Hej, har en pump som börjat dåna lite, kan man koppla in den till en 7v anslutning istället för en 12v? för att den skall gå tystare.. om inte! vet någon var man kan köpa en swiftech mcp35x pump för den kan man ju styra

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

jag har en pump på 8W som faktisk startade på 5V trots det stor 8V på instruktioner. Nu har jag allt kopplat till en kontroller som startar upp allt på 12V sen sänker hastigheten så att fläktar och pump arbetar på 3-4V när datorn är obelastat. Annars så pump kan låta pga luft i vatten eller själva pumpen. Om det var tystare innan så kanske din pump kommer avsluta sin liv dvs lager kanske är utsliten typ. hur gammal är den och vad är den för pump.
Sen känner jag inte till DDC pumpar med styrning, bara D5

Permalänk
Medlem

Lyft upp pumpen och se om det blir tyst, kanske bara är lite resonans. Gummiupphängning i så fall.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Skrivet av tatus_se:

jag har en pump på 8W som faktisk startade på 5V trots det stor 8V på instruktioner. Nu har jag allt kopplat till en kontroller som startar upp allt på 12V sen sänker hastigheten så att fläktar och pump arbetar på 3-4V när datorn är obelastat. Annars så pump kan låta pga luft i vatten eller själva pumpen. Om det var tystare innan så kanske din pump kommer avsluta sin liv dvs lager kanske är utsliten typ. hur gammal är den och vad är den för pump.
Sen känner jag inte till DDC pumpar med styrning, bara D5

men den har alltid surrat lite, skall testa med 7volt tänkte jag, får se vad som händer... annars kanske den är på sina sista varv.. har oftast datorn igång så den har ju gått sina timmar så det lutar åt en ny.. men kul att se om man kan köra lite till med den.. har haft den upp osv, så den är luftat nya fästen med dämpning osv, men inget hjälper.. jo när jag drar ut ström sladden blir det helt tyst;) jaja så fort den nya pumpen med pwm styrning kommer så köper jag.. skulle det bli illa sa har jag en fläkt kylning liggandes

ja menar dör pumpen så stannar datorn när cpu:n blir för varm.. så det är lugnt.. men pumpen pumpar fortfarande bra..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Lyft upp pumpen och se om det blir tyst, kanske bara är lite resonans. Gummiupphängning i så fall.

har gjort de, även luftat igen, men hjälper inte.. dämpade lådan lite mer så ljudet blev dåvare.. men dånar fortfarande.. så skall testa med 7v och hjälper inte det så blir det en ny pump med pwm styrning.. så det är riktigt tyst när man ska sova

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,