Permalänk
Medlem

Uppgradering till s1366

Hej!

En kompis har tänkt köpa sig ett i5-paket och är intresserad av att köpa mitt moderkort,processor, cpu kylare & mina minnen för en billig peng.

Iom detta hade jag tänkt köpa mig en i7 950, minnen & moderkort men har kört fast lite på valet av moderkort.

Jag har fastnat lite för Asus P6T Deluxe V2 - Inet.se som verkar vara ett vettigt kort för den pengen. Något som jag däremot sett är att många uppmanar diverse trådskapare att köpa ett Asus P6X58D PREMIUM - Inet.se vilket är 500kr dyrare och kanske inte ett problem i sig.

Jag kommer att fortsätta köra mina 2x 6870 kort i crossfire och ser att pci-e platserna sitter något tightare på bland annat just p6x58d-kortet jag länkat till ovan. Faktum är att det ser ganska tight ut på ett flertal 1366-brädor om man ljämnför med p6t-deluxe-v2.

"Målet" med bygget är att försöka köra processorn runt 4.0ghz i någolunda schyssta temperaturer med ht påslaget. Processorkylaren som kommer att husera i datorn blir en Noctua NH-D14.

Är Asus p6t-deluxe-v2 något som ni rekommenderar? Eller ska man kanske gå på något av de dyrare rampage korten?

Jag har kollat lite recentioner själv av p6t-deluxe-v2 kortet och det verkar ju vara ett skapligt kort, men det hade varit roligt om någon/några ägare av det kortet kunde dela med sig lite om sina erfarenheter samt fördelar/nackdelar med kortet.

Eller om jag kanske missat något riktigt bra 1366 moderkort med bra avstånd mellan pci-e portarna samt goda överklocknings möjligheter?

Tack på förhand!

Edit USB 3.0 & Sata 6.0 är ingenting jag lägger stor vikt till, spelar ingen roll om det inte är det på korten.

Permalänk
Medlem

Jag är en ägare av ett P6T deluxe v2 moderkort och jag tycker det fungerat jätte bra. Du kommer absolut inte bli missnöjd om du skulle köpa ett sånt. Jag kör faktist just nu också 6870s i CF och utrymmet mellan grafikkorten är ungefär 3cm vilket jag anser är perfekt. Kortet är väldigt överklockvänligt och 4ghz på ett 950 blir absolut inga problem så länge du vet vad du gör.
P6X58D är inget dåligt kort det häller, men det är ingen större skillnad mellan dom (prestandamässigt).
Jag rekommenderar iallafall ett Asus P6T Deluxe v2 starkt

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag är en ägare av ett P6T deluxe v2 moderkort och jag tycker det fungerat jätte bra. Du kommer absolut inte bli missnöjd om du skulle köpa ett sånt. Jag kör faktist just nu också 6870s i CF och utrymmet mellan grafikkorten är ungefär 3cm vilket jag anser är perfekt. Kortet är väldigt överklockvänligt och 4ghz på ett 950 blir absolut inga problem så länge du vet vad du gör.
P6X58D är inget dåligt kort det häller, men det är ingen större skillnad mellan dom (prestandamässigt).
Jag rekommenderar iallafall ett Asus P6T Deluxe v2 starkt

Tack så hemskt mycket för din input Vikham!

Jag har bara läst gott om kortet hittills faktiskt och jag tycker också att avståndet verkar vara riktigt bra på ovan nämnda kort. Jag har själv aldrig ägt ett Asus kort, jag har hållt mig till Gigabyte's moderkort då dom alltid har fungerat bra för mig. Så lite ont i hjärtat får man ju, men samtidigt har jag hjälpt kompisar att överclocka med sina Asus brädor så nog har jag prövat på dom och känt mig för i deras bios.