Permalänk
Inaktiv

VGA eller HDMI?

Kör just nu min dator med en 37 tums tv som skärm, använder mig av VGA i 1280x720.

Skulle ni säga att det är värt att lägga pengar på en HDMI kabel istället och köra HD istället? Jag förstår ju att HD blir bättre undrar mer om det är värt att lägga pengar på det. Blir det en "wow" känsla jämfört med hur jag har det nu?

Permalänk
Moderator
Moderator

Ja det är värt det.

Om du har planerat att handla något från komplett just nu så kan jag tipsa om lägga till denna till din beställning
Komplett.se - HDMI-Cable M/M 1,5m
10 :- är ganska överkomligt

Edit: Ändrade ett tryckfel, tangentbordet håller på att gå sönder xD

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheDaemon:

Ja det är värt det.

Om du har planerat att handla något från komplett just nu så kan jag tipsa om lägga till denna till din beställning
Komplett.se - HDMI-Cable M/M 1,5m
10 :- är ganska överkomligt

Edit: Ändrade ett tryckfel, tangentbordet håller på att gå sönder xD

Ja 10 kr var då inte mycket, måste dock ha en DVI till HDMI adapter också då jag lyckats slarva bort den jag fick med grafikkortet (4870).

EDIT: Okej en sån kostade visst 70kr. Småsummor Får bli HDMI

Permalänk
Medlem

+1 till HDMI. (Borde generellt ge bättre bild, även om det säkert finns enstaka undantag på vissa TV-apparater)

Försök få till 1360x768 (eller 1366x768) när du ändå håller på... Om du har en LCD så har den sannolikt inte 1280x720 som nativeupplösning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon134512:

Ja 10 kr var då inte mycket, måste dock ha en DVI till HDMI adapter också då jag lyckats slarva bort den jag fick med grafikkortet (4870).

EDIT: Okej en sån kostade visst 70kr. Småsummor Får bli HDMI

Det finns även kablar som går direkt DVI-HDMI utan adapter. Beroende på pris så kan det ju dock fortfarande vara bättre att skaffa en adapter och en vanlig hdmi-kabel, kan ju användas till annat än datorn vid behov och ditt nästa grafikkort kanske har hdmi ut native t.ex.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

+1 till HDMI. (Borde generellt ge bättre bild, även om det säkert finns enstaka undantag på vissa TV-apparater)

Försök få till 1360x768 (eller 1366x768) när du ändå håller på... Om du har en LCD så har den sannolikt inte 1280x720 som nativeupplösning.

Den ska stödja 1360x768, men jag får inte tilll det. TV:n vill ha det i 65 hz eller nåt sånt, det vill dock inte grafikkortet. Grafikkortet ändrar av någon anlednig automatiskt till 85 hz. Ställer jag in 65 hz så ändras upplösningen till 1280x720.

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Den ska stödja 1360x768, men jag får inte tilll det. TV:n vill ha det i 65 hz eller nåt sånt, det vill dock inte grafikkortet. Grafikkortet ändrar av någon anlednig automatiskt till 85 hz. Ställer jag in 65 hz så ändras upplösningen till 1280x720.

Några tips?

Det kan faktiskt lösa sig själv när du byter till DVI/HDMI... Eller så blir det ännu värre och går knappt att få 1280x720 att se bra ut (åtminstone en del äldre TV-apparater har inte alltid det bästa stödet för datorupplösningar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Det kan faktiskt lösa sig själv när du byter till DVI/HDMI... Eller så blir det ännu värre och går knappt att få 1280x720 att se bra ut (åtminstone en del äldre TV-apparater har inte alltid det bästa stödet för datorupplösningar)

Kan ju säga att 1280x720 ser imponerande skarpt ut. Mycket skarpare än vad 1440x900 gjorde på min Asus 19tum. Ska beställa en HDMI sladd nu så får hoppas det blir bättre annars gör det inte så mycket då denna upplösningen faktiskt ser helt okej ut, även i 37tum

TVn är LG 37LG2000

Egenskaper för LG 37LG2000