Fula fiskar och bedragare - Lurad på pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jo, jag har lärt mig en rejäl läxa. Har läst att även om polisen får tag på honom kommer han med största sannolikhet inte ha kvar varken dator eller pengar. Men man hoppas att han åtminstone får lite skit för det.

Ska höra med försäkringsbolaget idag och se vad dom säger

Fyfan vad tråkigt! Har hört om utlands transaktioner där de gjort så (och man ska vänta ett par dagar så att det hinner cleara)

Ska man bli tvungen att göra allt kontant i framtiden? Då får man väl förfalskade sedlar istället...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag hoppas du anmälde honom för att skriva under ett kontrakt med falska personuppgifter (också), det känns som ett jävla brott. Fan va surt att sån här skit händer. (Råkade för många år sedan ut för ett bedrägeri kring ett wow-konto, inte alls lika illa som det här, men i alla fall. Folk är skitstövlar)

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem

En tumregel faktiskt, ska någon hämta en vara så ta kontant betalning, annars finns risken att dem för över pengarna, går till banken och tar tillbaka dem som en "felaktig överföring av misstag" etc. Att dem hämtar är ingen garanti att det är en legit köpare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdancer:

Utredningen lades ned, försäkringsbolaget sa nej, och skojarna kom undan med det. Sorgligt, ja. Men det är väl så samhället ser ut idag, skojigaste skojaren vinner.

Har gått vidare och istället dragit lärdom från detta

Han kanske lyckades blåsa dig, men han kommer ändå i slutändan till helvetet för sina synder.
Så du vinner ändå, tro mig kan du inte få rättvisa här på jorden finns det gudomlig rättvisa.

Permalänk

Drygt att stollen kom undan med brottet, riktigt ruttet av svenska rättssystemet. Tråkigt när fula fiskar tar sig igenom kryphål och det drabbar ärliga medborgare... =(

Ett tips till alla som vill undvika att bli lurade, kräv en postväxel som betalning, när köparen kommer ringer ni banken och kontrollerar att postväxeln är äkta. Det är så vitt jag vet den säkraste metoden, något jag själv använt när jag sålt bilar osv

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Cash is king..
15.000kr kan man ta ut ur kontot per dag, eller ringer till banken och förbereder dom att man ska ta ut mer ett par dagar innan.
Säljer man en vara för t ex. 20.000 och finns bara en köpare så kan man vänta någon dag för att få pengarna i handen.
Annars är det först till kvarn som gäller.

Nu har jag bara köpt saker och vet att man går miste om mycket när man inte har pengarna själv direkt, visst jag blev erbjuden att betala över banken på plats när jag skulle kolla på en VAN, jag avråde säljaren att undvika det för hans skull.
Jag fixade fram pengarna och ringde igen men bilen var borta..
Men nu hade jag pengar och hittade en annan dodge van, precis sådan jag ville ha, och snart skattebefriad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Ok, har inte läst allt med. Eftersom din affär var legit. Med papper som styrker affären och allt. Så har banken tagit DINA pengar. Banken får ersätta dig helt klart. Annars får du helt enkelt polisanmäla ditt lokala bank kontor.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Ok, har inte läst allt med. Eftersom din affär var legit. Med papper som styrker affären och allt. Så har banken tagit DINA pengar. Banken får ersätta dig helt klart. Annars får du helt enkelt polisanmäla ditt lokala bank kontor.

Som jag tolkade det hade transaktionen aldrig ägt rum. Köparen hade lagt pengarna som en kommande överföring som han sedan avbröt, och tydligen kan man även som mottagare i deras banksystem se kommande överföringar till sitt konto. Så banken har inte gjort något fel, så länge pengarna aldrig fanns på säljarens konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Cash is king..
15.000kr kan man ta ut ur kontot per dag, eller ringer till banken och förbereder dom att man ska ta ut mer ett par dagar innan.
Säljer man en vara för t ex. 20.000 och finns bara en köpare så kan man vänta någon dag för att få pengarna i handen.
Annars är det först till kvarn som gäller.

Nu har jag bara köpt saker och vet att man går miste om mycket när man inte har pengarna själv direkt, visst jag blev erbjuden att betala över banken på plats när jag skulle kolla på en VAN, jag avråde säljaren att undvika det för hans skull.
Jag fixade fram pengarna och ringde igen men bilen var borta..
Men nu hade jag pengar och hittade en annan dodge van, precis sådan jag ville ha, och snart skattebefriad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tråkiga med kontanter är att många banker är nu kontantfria, så man kan inte sätta in pengarna.
Så då står man där med kontanterna och kan "inte bli av med dem".

Sen av egen erfarenhet, tillfället gör tjuven.
Har aldrig kontanter på mig, inte mer än 200.
Men när jag sålde en pryl till en vän fick jag kontanter, jag hade hoppats att vi skulle fixa med betalning senare men så tyckte inte han.
Nåväl 3500 i plånboken och en 60 mil resa i bilen med en nära vän och min plånbok var borta.
Vi var två personer i bilen, jag blev av med min plånbok.
Tyvärr kunde inte polisen bevisa något så de la ner fallet.

Min åsikt är att kontantfritt is king!
Men då måste bankerna skärpa sig! Kan inte bara låta ena parten bestämma om en betalning ska avbrytas.
Om banker och butiker vill bli att vi ska sluta använda kontanter måste de säkra upp sig också för oss privatpersoner.

EDIT:

Skrivet av infinity08:

Som jag tolkade det hade transaktionen aldrig ägt rum. Köparen hade lagt pengarna som en kommande överföring som han sedan avbröt, och tydligen kan man även som mottagare i deras banksystem se kommande överföringar till sitt konto. Så banken har inte gjort något fel, så länge pengarna aldrig fanns på säljarens konto.

Jaha. Men då förstår jag.
En rejäl bugg i bankens system enligt mig, sen såklart ska man vänta tills pengarna är på kontot.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Det tråkiga med kontanter är att många banker är nu kontantfria, så man kan inte sätta in pengarna.
Så då står man där med kontanterna och kan "inte bli av med dem".

Sen av egen erfarenhet, tillfället gör tjuven.
Har aldrig kontanter på mig, inte mer än 200.
Men när jag sålde en pryl till en vän fick jag kontanter, jag hade hoppats att vi skulle fixa med betalning senare men så tyckte inte han.
Nåväl 3500 i plånboken och en 60 mil resa i bilen med en nära vän och min plånbok var borta.
Vi var två personer i bilen, jag blev av med min plånbok.
Tyvärr kunde inte polisen bevisa något så de la ner fallet.

Min åsikt är att kontantfritt is king!
Men då måste bankerna skärpa sig! Kan inte bara låta ena parten bestämma om en betalning ska avbrytas.
Om banker och butiker vill bli att vi ska sluta använda kontanter måste de säkra upp sig också för oss privatpersoner.

EDIT:

Jaha. Men då förstår jag.
En rejäl bugg i bankens system enligt mig, sen såklart ska man vänta tills pengarna är på kontot.

Har aldrig pengar med mig vanligtvis, har jag en större summa pengar på mig så är dom i plånboken och en kedja kopplad till en 135kg finne.

Bäst skulle nog vara att båda gick till banken och förde över pengarna med kassör som vittne om det nu handlade om bil köp eller dyrare saker.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infinity08:

Som jag tolkade det hade transaktionen aldrig ägt rum. Köparen hade lagt pengarna som en kommande överföring som han sedan avbröt, och tydligen kan man även som mottagare i deras banksystem se kommande överföringar till sitt konto. Så banken har inte gjort något fel, så länge pengarna aldrig fanns på säljarens konto.

Ok, ja då är det en annan femma.

Permalänk
Medlem

Hoppas svinet åker dit bra att du tog regnummret själv så brukar jag alltid slå en titt på det när jag pakerar tex

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

"spåra" regnummer?
Smsa det som ABC123 till 72503 så kommer ägarupplysningen direkt i mobilen.. kostnad ca 3kr.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Kontakta-oss/Sms-tjansten...