Permalänk
Medlem

Filserver ca 16 - 17 k

Hej allihop, håller på och plocka ihop en konf till en ny filserver jag planerar att bygga.

Jag planerar att köra Raid-6 mjukvaruraid under Ubuntu Server, med crypto.

Jag har plockat ihop följande paket och vill gärna ha kommentarer om lämpligt chassi, moderkortet och kontrollkort.

Bör sägas att jag skulle föredra en rackmonterad lösning om en resonabelt prissatt lösning finns att köpa.

Permalänk

Du har inget grafikkort.
Har inga andra konkreta synpunkter då jag inte vet mycket om filservrar, men spontant tycker jag att paketet ser riktigt mysko ut.

Till exempel, varför ett moderkort med så pass många expansionsportar men bara ett expansionskort? Varför ett nätagg som kan ge 5 ggr mer effekt än vad datorn behöver? Varför ett RAID-kort öht, finns väl RAID inbyggt i moderkortet?

Exakt vad ska du använda servern till?

Permalänk
Medlem

Raidkortet är för att jag inte vill använda portar på moderkortet, nätagget är för att jag kommer fylla upp alla pci-expressportarna med kontrollkort och då mer diskar.

Grafikkortet är integrerat i i3n..

Permalänk
Skrivet av Xeon404:

Raidkortet är för att jag inte vill använda portar på moderkortet, nätagget är för att jag kommer fylla upp alla pci-expressportarna med kontrollkort och då mer diskar.

Grafikkortet är integrerat i i3n..

i3:ans inbyggda grafikkrets fungerar bara med chipseten H55, H57 och Q57.

Permalänk
Medlem

Läste detta nyss, har dock ett 8mb grafikkort från dealxtreme på väg som jag kommer använda.

10$ är billigt och bra, och jag kommer ändå bara köra textbaserat.

DealExtreme: $10.30 3D Graphic ATI Rage XL 8MB PCI Video Card

Permalänk
Medlem

Varför så överdimensionerade grejer för en filserver?
Varför ett raidkort när du ska köra mjukvaru raid?
Varför inte använda portarna på moderkortet?

Ett vettigare förslag från mig

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Ser inte ditt förslag, dubbelkolla din bild..

i3an ska klara mjukvaruraid och crypto i kombination och är inte orimligt överdimensionerad.

Jag vill inte använda portarna på moderkortet för att de inte räcker till och för att jag vill använda brakeoutkablar för snygg kabeldragning.

Även för att jag att vet att raidkortet fungerar med ordentligt med Linux, vilket inte är lika säkert med moderkortets inbyggda.

Permalänk
Medlem

En Samsung F4 drar typ 7W styck. Så ett 850W är overkill om du inte ska köra typ GTX480SLI. 1156 moderkort för 2.3k kr var också att ta i.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att ett SAS kort fungerar med SATA diskar? Bara en spontan fundering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Är du säker på att ett SAS kort fungerar med SATA diskar? Bara en spontan fundering?

SAS ska fungera med Sata diskar.
Serial attached SCSI - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Är du säker på att ett SAS kort fungerar med SATA diskar? Bara en spontan fundering?

Iom att det ligger under Dustins SATA-kategori så bör det funka..

Skrivet av Stealthbomb:

En Samsung F4 drar typ 7W styck. Så ett 850W är overkill om du inte ska köra typ GTX480SLI. 1156 moderkort för 2.3k kr var också att ta i.

Som sagt innan, jag vill ha många PCI-expressportar för att kunna ha många kontrollerkort.

Och nätagget, det är för att vara framtidssäker.

Permalänk
Medlem

Systemet är nu inköpt och rullande, tack för alla kommentarer..

Permalänk
Medlem

Din spec ?

Håller på med något liknande själv...
Undrar därför vilken spec du har på din server (kan inte se den någonstans) samt vad du skulle förändrat om du hade gjort om servern nu (lärt dig av några misstag, eller bara något som stör dig) ?