3d renderare samt speldator 10-15k

Permalänk
Hedersmedlem

3d renderare samt speldator 10-15k

Tjenare alla!

Detta blir mitt premierinlägg här på SC.

Som rubriken säger, jag vill bygga ihop en renderare (för skol och hobbyprojekt) samt självklart spel.

Såhär ser min uppbyggnad nu, jag tar gärna emot alla former av kritik och förslag, vad som är bra att tänka på m.m (var flera år sen jag byggde dator så har inte bra koll i komponent-världen längre).

(Jag är medveten om att jag saknas nätagg, kommer ta ett 750w jag har hemma, samma sak med skärm, mus och tangentbord, det kommer från andra burken.)

Så, alla förslag är välkommna. Jag motiverar gärna mina val men har lite tidsbrist just i skrivande stund så fråga på så svarar jag.

Tacksam för alla svar!
Cheers

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

2 gbs grafik kort, varför?

Permalänk
Hedersmedlem

Mest för att det kostade en drygt 200-300kr mer än samma kort med 1gb minne, lite av "the more, the merrier" och för att recensionerna kring kortet lät bra.

Är det ett dåligt val / ovärt sina pengar på något sätt?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Antielefant

2 GB VRAM har en enda användning - extrema upplösningar. Enda gången det hjälper är i upplösningar över 2560x1600, exempelvis 5760x1080 (standard SurroundView) eller 2560x1600 med hög AA.

I "normala" upplösningar, dvs 1680x1050, 1920x1080 och 1920x1200, är det snarare en black om foten eftersom kortet faktiskt blir långsammare då minneskretsarna får högre latenser.

Dock kan jag rekommendera ett M4N98TD EVO moderkort istället, då det du valt inte stöder SLI om du senare vill uppgradera till det (vilket jag rekommenderar - funkar väldigt bra).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Finns mycket trevligare minnen för bättre pris: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se
Jag skulle ta minst 8GB minne, men 4GB kanske räcker för dig?

Permalänk
Antielefant

Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se

8 GB är bra att ha i rendering, så definitivt värt pengarna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

@Zcenicx: Alright, kanske är värt att lägga ribban lägre då? Hur är det med realtidsimulering och sådant då? Säg sånna saker som explosioner i spel, påverkas sånt mycket av grafikets minne?
Ang. moderkortet är det just att minnerna har "passformen" PC-10600 och det där var i stort sätt det enda (fanns väl 3/4st på komplett) som hade den passformen samt stöd av sexkärnig processor.
Ang. SLI har jag längre varit tvetydig där. Är det bättre att köpa bra grafikkort eller två budget och köra SLI? Nackdelen med SLI är ju "dubbel-ström" och "dubbel-värme" och ja, jag har inte så bra koll på den djungeln.

@Patrick91uk: Med min nuvarande config 8gb till ett helt ok pris, samt att jag inte vill fylla moderkortets alla 4 platser på en gång.

@Zcenicx (igen): Jo, 8gb kändes lagom att lägga ribban på för 3d, däremot villl jag inte fylla alla 4 slots på en gång (Se svaret till Patrick) då det gör det så mycket dyrare att uppgradera det i efterhand eftersom alla 4 minnen måste bytas då moderkortet bara ha 4 platser. Jag är dock dålig på minnen rent prestanda mässigt (samt mycket annat) så jag vill inte påstå att 1333mhz minnen är lika / i närheten av lika bra som 1600mhz minnen, annars har jag inte sett något negativt med dom minnen jag valt.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Klorixx:

@Zcenicx: Alright, kanske är värt att lägga ribban lägre då? Hur är det med realtidsimulering och sådant då? Säg sånna saker som explosioner i spel, påverkas sånt mycket av grafikets minne?
Ang. moderkortet är det just att minnerna har "passformen" PC-10600 och det där var i stort sätt det enda (fanns väl 3/4st på komplett) som hade den passformen samt stöd av sexkärnig processor.

1. Nej. Det enda minnet används till är texturer, och högre upplösning = mer/större texturer. Allt annat, typ explosioner etc, beräknas av GPU'n. Texturen i en explosion är simpel och väldigt liten.

2. Det är inte passformen utan hastigheten, 10600 MB/s vilket är 1333 MHz. 10600 och 10666 är förresten samma sak, bara avrundat olika (10666 är sanningen, men JEDEC kräver trunkerade siffror, dvs avrundat till närmaste hundratal nedåt).

"Passformen" är DDR3, och alla DDR3-minnen passar på ett moderkort som kör DDR3, dock listas PC10600 eftersom det är standard för en AMD-processor.

Dock är det inte helt sant, eftersom M4N98 stöder mer än så. Det stöder allt upp till DDR3-2000, vilket i JEDEC-siffror blir allt från PC3-8500 (DDR3-1066) till PC3-16000 (DDR3-2000)
ASUSTeK Computer Inc. - Motherboards - ASUS M4N98TD EVO

Skulle moderkortet inte stöda en hastighet man köper, exempelvis DDR3-2200, stryps minnet bara till vad moderkortet klarar. Det fungerar fortfarande lika bra som ett DDR3-2000 eller lägre.

Citat:

@Zcenicx (igen): Jo, 8gb kändes lagom att lägga ribban på för 3d, däremot villl jag inte fylla alla 4 slots på en gång (Se svaret till Patrick) då det gör det så mycket dyrare att uppgradera det i efterhand eftersom alla 4 minnen måste bytas då moderkortet bara ha 4 platser. Jag är dock dålig på minnen rent prestanda mässigt (samt mycket annat) så jag vill inte påstå att 1333mhz minnen är lika / i närheten av lika bra som 1600mhz minnen, annars har jag inte sett något negativt med dom minnen jag valt.

Oklockat utnyttjas inte mer än 1333 MHz oavsett, eftersom minneskontrollern på en Phenom-II bara kör just 1333 MHz. Det är faktiskt likadant för Intel-processorerna på LGA1156-sockeln, 1333 MHz minneskontroller där med, medan de "extrema" LGA1366-processorerna bara kör 1066 MHz.

Det begränsar däremot inte din klockning, lika lite som mina minnen begränsar min, eftersom du köper en processor med upplåst multipel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

..."massor"...

Tog till mig lite av det då, nytt moderkort samt nya minnen då (som ska klara hastigheten fullt ut samt lever upp till mitt krav att inte fylla alla slots på en gång), en config jag är nöjd med.

Kommentarer på denna? Nu saknas självklart graffekort där jag fastnat oerhört mycket. Nu står det inte mellan någon så alla förslag på den fronten är hjärtligt välkommna:

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Antielefant

Ser bra ut, dock hade jag handlat på Inet

Vill du ha max prestanda för både rendering (som är GPGPU-intensivt) och spel ska du titta på GTX 470. Inet har dem för 2400:-.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Ser bra ut, dock hade jag handlat på Inet

Vill du ha max prestanda för både rendering (som är GPGPU-intensivt) och spel ska du titta på GTX 470. Inet har dem för 2400:-.

Nice, vad för tillverkare bör man ha på kortet? Finns ju hur många som helst men jag har aldrig riktigt hängt med på vad som skiljer dom olika åt.
Anledningen till att jag handlar på komplett är för att (efter egna erfarenheter) dom har störst utbud på delar. Och när jag jämfört med andra återförsäljare (om dom ens har produkten i fråga) brukar ena grejen vara 200kr billigare, medans den andra är 200kr billigare på komplett så summan ändå blir densamma. +-200kr på en total order ~10k känner inte jag är så mycket.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Antielefant

Svaret är billigast möjliga, då alla med plastlådekylaren är i princip identiska.

Tror billigast på Komplett är Zotac.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Nu verkar allt ha blivit bestämt, beställning sker så fort tiden passar.

Har egentligen bara en kort fråga kvar, polaren pratade om att det är bäst att köra på dual channel med minnena, och som jag uppfattat det är det när man har två stycken identiska minnen och gör något space'at med dom.

Grejen med den är att min beställning kommer delas och beställas delvis från komplett och delvis från Inet (som det ser ut nu) och då har inte Inet den konfig jag vill ha (2x4gb) utan endast 3x4gb.

Hur pass bra/viktigt är det med dual channel saken eller har jag helt missuppfattat eller är det kanske inte så viktigt?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Klorixx:

Nu verkar allt ha blivit bestämt, beställning sker så fort tiden passar.

Har egentligen bara en kort fråga kvar, polaren pratade om att det är bäst att köra på dual channel med minnena, och som jag uppfattat det är det när man har två stycken identiska minnen och gör något space'at med dom.

Så enormt spaceat som att sätta i dem i rätt socklar på moderkortet

Citat:

Grejen med den är att min beställning kommer delas och beställas delvis från komplett och delvis från Inet (som det ser ut nu) och då har inte Inet den konfig jag vill ha (2x4gb) utan endast 3x4gb.

?

Corsair 8GB (2x4096MB) 1333MHz XMS3 - Inet.se
Komplett.se - Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB (2x 4GB)

Citat:

Hur pass bra/viktigt är det med dual channel saken eller har jag helt missuppfattat eller är det kanske inte så viktigt?

Det gör rätt stor skillnad, det ger dig 128-bit bred minnesbuss istället för 64-bit. I praktiken fördubblar det minnesbandbredden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

...massor...

Dom minnena måste jag helt missat :P, dock är dom 1333mhz från början jämtemot 1600mhz som dom från komplett, förvisso måste man ju ändra i bios för att köra mer (än 1333) om jag inte missminner mig. Men dessa från inet, är det tillräckligt bra / klockbart så det är en lagom nivå?

Nu har jag dock hursom fastnat på chassi, hittade ett snyggt chassi från komplett men komplett är komplett och deras frakt är inte ok någonstans, samt att dom inte skulle få in den förens i början av december.

Så nu har tar jag gärna lite råd på bra chassin, gärna från inet då allting verkar landa hos dom ändå. Finns planer för att köra SLI senare så krävs väl bra luftflöde då gissar jag.
Att datorn låter som ett jetplan är inget som stör mig, låter ändå konstant i mitt hus.

(Värt att lägga till, jag vill gärna ha big-tower då jag redan nu har 4hdd's hemma och grafikkorten är ju inte direkt minimala, ännu mindre om man vill ha två...)

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Antielefant

1090T är inte multipellåst, så 1333-minnen hindrar inte klockning över huvud taget.

Antec Performance One P193 - Inet.se

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

2 gbs grafik kort, varför?

För nyare 3dprogram tillåter en mer visuell preview i arbetsfönstret. Då tar 1gb slut jävligt fort och man måste börja minska på antal visuella objekt och eller stänga av enkla shaders och bara titta på 3d meshen.
Mitt nästa köp av grafikkort till min burk blir helt klart ett 2gb kort då ett intresse jag brinner för är just leka med 3D.
Och om framtiden tillåter kommer det GPU renderare som kan nyttja GPGPU på ett effektivt sätt. Då lär vram bli värt sin vikt i guld.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Byggde precis ihop detta paket åt någon i en annan tråd. Byt ut grafikkorten mot ett GTX470/480 och lägg till 6GB ram så har du en alldeles ypperlig renderingsdator!

Notera att det är två SSD-diskar och ett premium nätaggregat ifrån Corsair. För att spara ett par kronor kan du kolla var komponenterna köpes billigast (Prisjakt - Kunskap före köp) och eventuellt byta ut chassit emot något billigare. Du får "helt okej" midi-towers för ~300kr.

Permalänk
Hedersmedlem

Så, nu ligger jag på det här:

Ändrade lite på prylar för att få grejer som fanns i lager.

Mina tankar:
Det är inte ett 400w agg som ska sitta i, utan det byts med den gamla som har ett corsair 750w, den borde inte ha några problem att köra SLI i så fall?
Behövs det nya fläktar på GPU och CPU på en gång? Sista jag handlade dator (3-4år sen då) så var det nästan obligatoriskt att köpa nya sånna i samma veva då dom inte klarade något, eller köpte jag bara budgetskit?

Annars är åsikter och kritik välkommnal, som vanligt.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pimpim666:

För nyare 3dprogram tillåter en mer visuell preview i arbetsfönstret. Då tar 1gb slut jävligt fort och man måste börja minska på antal visuella objekt och eller stänga av enkla shaders och bara titta på 3d meshen.
Mitt nästa köp av grafikkort till min burk blir helt klart ett 2gb kort då ett intresse jag brinner för är just leka med 3D.
Och om framtiden tillåter kommer det GPU renderare som kan nyttja GPGPU på ett effektivt sätt. Då lär vram bli värt sin vikt i guld.

Hmm? Varken Maya eller 3DSMax dras med såna problem, och större renderingsprogram än det får du då leta efter.

Krävs enormt mycket texturer för att fylla 1 GB texturminne.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Hmm? Varken Maya eller 3DSMax dras med såna problem, och större renderingsprogram än det får du då leta efter.

Krävs enormt mycket texturer för att fylla 1 GB texturminne.

Det var inte mycket du visste om 3ds Max. Redan med 2010 års upplaga har dom börjat lägga in features for real time rendering. Det ger dig som användare möjligheten att i realtime se små förändringar du gör innan du renderar bilden.
YouTube - Real Time Review Enhancements ? 3ds Max 2010 New Features

Med 2011 års upplaga har dom även lagt till object painting och förbättrade animeringsverktyg. Alla dom här går på GPUn vid preview och äter vram till middag ju mer du vill ha visuellt påslaget. Som dom flesta sitter man bara på 1gb minne och tvingas stänga ner dom flesta effekterna.

Tänk dig en karaktär till sourcemotorn som har 3 texturlager och totalt sett tar 1.3mb. Sedan går vi över till en simpel 3Dkaraktär från poser med 32 lager texturer som tillsammans går på 60mb. Sist men inte minst går vi över till detaljerade karaktärer som används vid animering i mellanscenerna till Final Fantasy där karaktärerna och kläderna sitter har en detaljnivå långt över vad poser klarar av.

Om din teori om att det krävs mycket för att äta vram så borde man väl kunna spela Crysis på ett Voodoo med 8mb?

Det är ingen slump att 3d kort som Quadro FX kommer i upplagor med 3gb och 6gb vram.

För övrigt så har Maya GPU renderare och det kommer mer. Dom jobbar på en vray GPU renderare till samtliga 3d program.

Så till nästa gång ta reda på lite fakta innan du kör en till "640K is more memory than anyone will ever need."

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken