Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag kanske resonerar fel med följande resonmang och en tidigare kommentar när jag tog upp detta ämne var att det fanns ingen förstålse för tankesättet.

Som följer, om vi tar förra thunderbolt displayen som säkert har, om jag får gissa, tio år på naken och säljs som beganad för 4000 eller 3500 som bäst på Blocket och vet inte vad inbytes värdet är, men det är inbytes värdet jag är intresserad av.
Hos mResell och andra företag som köper in Apple och säljer vidare är andrahandsvärdet högt när man kollar priserna.
Så vad kosta displayen som ny 12/18 tusen.
Men tar vi två PC skärmar som har över tio år på nacken så får jag vara glad om någon vill ha dom som bortskänkes.

Jag är böjd att tro och hoppas att man inte missupfattat denna sida av myntet, men desto färre år mellan varje ny produkt apple lanserar desto högre inbytesvärde av den produkt man har och desto mindre i mellanskillnad vid köp och uppgradering av den nyare produkten.
Så tanken är att när det gått 3/4 år byter jag in min Macbook Air 15 Inch M2 lagom när Apple Care går ut och att det fortfarande finns värde i min dator, så skaffar jag en ny Macbook Air med kanske M4 till en överkomlig mellanskillnad.

Vet inte om det görs med PC produkter, men min ringa uppfatting är att PC produkter är som bilar, förlorar 30% vid köptillfället och några år på nacken är dom antingen värdelösa eller så får du bra mycket mindre i andrahandsvärde än om det vore en Mac.

Så om jag investerar i en Apple 27 så kanske det inte ger max för pengarna för man betalar en rejäl slant för märket Apple.
Men jag får ut mer vid eventuell inbyte och uppgradering till en nyare produkt än om jag investerat motsvarande i PC produkter.

Om jag har fel så är ni välkommna att belysa och förstärka vad som är fel med mitt resonomang.

MVH

Om du köper en Appleskärm för 20 000kr och får tillbaka 5000kr om 4 år så kan man säga att du har betalat 15 000kr för att använda skärmen i 4 år.

Om du köper en annan skärm för 7000kr och får tillbaka 0kr om 4 år så har du betalat 7000kr för att använda skärmen i 4 år. Dessutom har du 13 000kr över från inköpet samt att du har kvar skärmen.

Köper du två skärmar så har du betalat 14 000kr för att använda båda i 4 år + att du fortfarande har kvar båda skärmar och 6000kr över från inköpet jämfört med om du hade köpt en Appleskärm.

Edit: Ett tredje alternativ är att köpa någon modell från t.ex. LG med 5120x2160 i upplösning för ca 12 000kr. Då får du både bredare och större skärm samt har kvar 8000kr från inköpet. Självfallet skulle du kunna få en rejäl slant tillbaka om 4 år, men även om man räknar med 0kr så har du sparat pengar + att du har kvar en riktigt bra skärm.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om du köper en Appleskärm för 20 000kr och får tillbaka 5000kr om 4 år så kan man säga att du har betalat 15 000kr för att använda skärmen i 4 år.

Om du köper en annan skärm för 7000kr och får tillbaka 0kr om 4 år så har du betalat 7000kr för att använda skärmen i 4 år. Dessutom har du 13 000kr över från inköpet samt att du har kvar skärmen.

Köper du två skärmar så har du betalat 14 000kr för att använda båda i 4 år + att du fortfarande har kvar båda skärmar och 6000kr över från inköpet jämfört med om du hade köpt en Appleskärm.

Ja det sätter ju saker och ting i perspektiv ifall dina uträcknngar stämmer.
Hade gärna sett ett tio års spann på första alternativet, vilket hade varit mer rättvist.
4 års exemplet var ju främst riktat mot ny dator och inte skärm vilken jag tror man kan uppdatera med längre mellanrum.

Tycker sista alternativet var tänkvärt och värt att reflektera över.
Köper du två skärmar så har du betalat 14 000kr för att använda båda i 4 år + att du fortfarande har kvar båda skärmar och 6000kr över från inköpet jämfört med om du hade köpt en Appleskärm.

Dags för reflektion innan inköp av något av alternativen.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Ja det sätter ju saker och ting i perspektiv ifall dina uträcknngar stämmer.
Hade gärna sett ett tio års spann på första alternativet, vilket hade varit mer rättvist.
4 års exemplet var ju främst riktat mot ny dator och inte skärm vilken jag tror man kan uppdatera med längre mellanrum.

Tycker sista alternativet var tänkvärt och värt att reflektera över.
Köper du två skärmar så har du betalat 14 000kr för att använda båda i 4 år + att du fortfarande har kvar båda skärmar och 6000kr över från inköpet jämfört med om du hade köpt en Appleskärm.

Dags för reflektion innan inköp av något av alternativen.
Tack

Använder man 10 år som exempel så blir det ju ännu mindre fördelar för Appleskärmen. Köper du en skärm för 7000kr så kan du byta ut den om 5 år och köpa en ny för 7000kr. Då har du fortfarande betalat 6000kr mindre + att du får en ny skärm med ny och bättre hårdvara, ljusstyrka, uppdateringsfrekvens osv eftersom tekniken går framåt. Eller så behåller du samma skärm i 10 år och har sparat tillräckligt för att köpa basversionen av Macbook Air M12 eller vad som nu finns om 10 år.

Jag tycker inte heller att du ska köpa två skärmar. Macbook Air M2 har egentligen inget stöd för dubbla externa skärmar så det blir bättre om du köper en ultrawide istället, tycker jag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag saknar fortfarande perspektivet med nyttan av inköpet. Att basera köpet på vad som ger bäst pris vid en eventuell försäljning om 5-10 år bör inte vara det som styr inköpet tycker jag. Är det två jämförbara produkter är det en aspekt att ta hänsyn till men om man väljer mellan att använda 1 eller 2 skärmar så tycker jag att det känns lite fel att basera det beslutet på restvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Använder man 10 år som exempel så blir det ju ännu mindre fördelar för Appleskärmen. Köper du en skärm för 7000kr så kan du byta ut den om 5 år och köpa en ny för 7000kr. Då har du fortfarande betalat 6000kr mindre + att du får en ny skärm med ny och bättre hårdvara, ljusstyrka, uppdateringsfrekvens osv eftersom tekniken går framåt. Eller så behåller du samma skärm i 10 år och har sparat tillräckligt för att köpa basversionen av Macbook Air M12 eller vad som nu finns om 10 år.

Jag tycker inte heller att du ska köpa två skärmar. Macbook Air M2 har egentligen inget stöd för dubbla externa skärmar så det blir bättre om du köper en ultrawide istället, tycker jag.

Vill bara påpeka att idag säljs Thunderbolt Display för 3500/4000 och är över tio år gammal, så andrahandsvärdet är betydligt högre än ditt exemple.
Med dagens Apple 27 och efter tio år skulle jag säga 4000 och halva den tiden, 5 år kanske 8000 kr, vilket vore ett mer rimlig uppskattning om man vill sälja eller byta in skärmen för eventuell uppgradering.

Men tycker ditt resonemang är riktigt bra och ett uppvaknande när det kommer till vad man får för pengarna idag när man jämför.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Vill bara påpeka att idag säljs Thunderbolt Display för 3500/4000 och är över tio år gammal, så andrahandsvärdet är betydligt högre än ditt exemple.
Med dagens Apple 27 och efter tio år skulle jag säga 4000 och halva den tiden, 5 år kanske 8000 kr, vilket vore ett mer rimlig uppskattning om man vill sälja eller byta in skärmen för eventuell uppgradering.

Men det påverkar inte något nämnvärt. Får du 5000kr efter 10 år så gäller ju samma siffror som jag redan har skrivit. Det gör ingen som helst skillnad.

Appleskärmen är inte bättre och inbytesvärdet är irrelevant när du sparar så enormt mycket pengar på att köpa annan skärm redan från början. Efter halva tiden kan du då byta skärm och få något som är MYCKET bättre än Appleskärmen eftersom tekniken kommer ha blivit ännu bättre om fem år. Och du har fortfarande sparat pengar. Och har fortfarande kvar skärmarna att sälja eller kassera eller ge bort till någon som garanterat vill ha.

Apple skärm är bara snygg, inget annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av pompado:

Jag förstår och har inte bestämt mig ännu.
Tänker om det blir en extern skärm, så satsar jag nog på Apple 27 tum och orginal med resten, såsom mus och tangentbord.

Tittar just nu på två BenQ skärmar för 4000 st som blivit utvald som rekommendation i ett test av PC för Alla.
Men nu ställer jag mig frågan om snabbhet i uppdaterings frekvens och bildkvalitet mellan dessa två uppsättningar, vilket jag vill väga in i min bedömning.

Två BenQ skärmar är 2560x1440 bild kvalitet som jag tror anses okej för både surf, film, gaming.
Men bild frekvensen är endast 60 hz hos skärmarna och som är max hos adaptern för att koppla två skärmar med displaylink.
Samt de inbyggda högtalarna i skärmen fick en okej av testet.

Så rent instinktivt så tror jag HZ med uppdaterings frekvensen är betydligt högre om man kopplar en skärm direkt från Macbook Air samt bild kvaliten är 4K eller 5K med Apples egna skärm är överlägesen om jag förstår det hela rätt.
Samt läst att skärmen har åtta inbyggda högtalare som säkert leverar högkvalitativ prestanda.

Slutligen, har jag en 1080 skärm hemma som jag ska testa med och se om det räcker med en extern och om det är något jag kan leva med, då blir det nog alternativ två.
Men känner jag att det inte funkar utan två skärmar så kommer jag satsa på BenQ skärmar.
Köpa adapter och kanske ett Logitech MX Keys med bakgrundsbelysning och logitech mus.

Även kostnaden måste ju övervägas där två BenQ kostar 8000 och en Apple 27 för 20000
Varav Apple skärmen är enkel att byta in och uppgrader till nytt med högt andrahandsvärde.
Medans två BenQ skärmar kommar vara svårsålda om man vill få ett bra andrahandsvärde vid uppgradering till nytt.

EDIT - Det lutar nog åt två skärmar om jag känner efter utan djupgående reflektion, eftersom tänker på lång sikt att jag ska fortsätta köpa bärbart och byta in och uppgrader till senare model, samt kunna ha friheten att multitaska bildmässigt.

MVH

4k har inget med bildkvalitet att göra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men det påverkar inte något nämnvärt. Får du 5000kr efter 10 år så gäller ju samma siffror som jag redan har skrivit. Det gör ingen som helst skillnad.

Appleskärmen är inte bättre och inbytesvärdet är irrelevant när du sparar så enormt mycket pengar på att köpa annan skärm redan från början. Efter halva tiden kan du då byta skärm och få något som är MYCKET bättre än Appleskärmen eftersom tekniken kommer ha blivit ännu bättre om fem år. Och du har fortfarande sparat pengar. Och har fortfarande kvar skärmarna att sälja eller kassera eller ge bort till någon som garanterat vill ha.

Apple skärm är bara snygg, inget annat.

Jag kolla en Youtube review video rörande Apple 27 och bestlutat att inte köpa.
Sedan har jag nu reflektarat över ditt resonemang och kommer köra på min första tanke att ha två skärmar.

Ska hoppa över till skärm sektionen och göra ett post för att be om råd inför köp av två skärmar.
Upplösning 3000x2000 för 7000 kr max styck och see om jag får några bra förslag.

Det hjälper verkligen att läsa alla era inlägg från samtliga för att få lite hjälp på traven med processen att bestämma sig.
Jag höll på att köpa 1440 skärmar för 4000 kr styck som skulle köras med min Macbook Air.
Det hade varit ett misstag då adaptern för två skärmar stödjer upp till 3000x2000 i upplösning, så varför sitta med 1440.

MVH

Permalänk

Hej
Funderar på MacBook Air m1,2020 som är nere på runt 10k i butik. Jag tänker mest surfa och ibland Office. Kommer ej spela
Ute efter något lätt, enkelt och som fungerar bra.,
Står den sig bra ännu till mina ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hej
Funderar på MacBook Air m1,2020 som är nere på runt 10k i butik. Jag tänker mest surfa och ibland Office. Kommer ej spela
Ute efter något lätt, enkelt och som fungerar bra.,
Står den sig bra ännu till mina ändamål.

Jajjemensan och utan några som helst problem!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jajjemensan och utan några som helst problem!

Hur fungerar det med USB c
Ändats frågetecken jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hur fungerar det med USB c
Ändats frågetecken jag har.

Det fungerar bra med USB-C, vad tänkte du på exakt?

Jag brukar koppla min Macbook Air M1 via USB-C till min skärm, så den ger bild, ljud och får tillgång till extern mus och tbord och så får Macbooken samtidigt ström via USB-C.

Jag lirar då SC2 med polarna 3v3/4v4 utan issues på Airen.

Surf m.m fungerar toppen, som att använda en stationär Windows PC.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av Quim:

Det fungerar bra med USB-C, vad tänkte du på exakt?

Jag brukar koppla min Macbook Air M1 via USB-C till min skärm, så den ger bild, ljud och får tillgång till extern mus och tbord och så får Macbooken samtidigt ström via USB-C.

Jag lirar då SC2 med polarna 3v3/4v4 utan issues på Airen.

Surf m.m fungerar toppen, som att använda en stationär Windows PC.

Tänkte på att koppla en ny trådlös mus och ibland en extern SSD
Eftersom det vara stod Thunderbolt och USB så förstod jag inte om den kunde ta USB C eller om man är tvungen till en extensive från A till C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Tänkte på att koppla en ny trådlös mus och ibland en extern SSD
Eftersom det vara stod Thunderbolt och USB så förstod jag inte om den kunde ta USB C eller om man är tvungen till en extensive från A till C

Vad menar du? Macbook Air har enbart två USB-C-portar så om du har enheter som kräver USB-A så måste du ha en adapter, docka, skärm med USB-A eller liknande.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vad menar du? Macbook Air har enbart två USB-C-portar så om du har enheter som kräver USB-A så måste du ha en adapter, docka, skärm med USB-A eller liknande.

Jag har tänkt mig en Air, 2020 i grund utförande så nu kostar runt 10k. När jag läser specifiktation så står det enbart USB och då undrade jag vilken version det är.
Jag har då även tänkt köpa en trådlös mus och är då intresserad att veta om det fungerar viss det är USB A
Jag har en extern HD som ej har USB A och en annan HD med USB C och de vill jag ju kunna ansluta nr det är behov.
Kommer inte köra någon extern skärm den här gången. Tanken är att få det lite mer mindre på ett skrivbord.
Jag kommer mest använda för surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag har tänkt mig en Air, 2020 i grund utförande så nu kostar runt 10k. När jag läser specifiktation så står det enbart USB och då undrade jag vilken version det är.
Jag har då även tänkt köpa en trådlös mus och är då intresserad att veta om det fungerar viss det är USB A
Jag har en extern HD som ej har USB A och en annan HD med USB C och de vill jag ju kunna ansluta nr det är behov.
Kommer inte köra någon extern skärm den här gången. Tanken är att få det lite mer mindre på ett skrivbord.
Jag kommer mest använda för surf.

Kollar jag rätt så har en air 2020 2st usb-C + 3,5mm (review med bilder)
Antalet USBanslutningar är nog största flaskhalsen - kanske kan komma runt det med en usb-c docka med flera anslutningar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Jag har tänkt mig en Air, 2020 i grund utförande så nu kostar runt 10k. När jag läser specifiktation så står det enbart USB och då undrade jag vilken version det är.
Jag har då även tänkt köpa en trådlös mus och är då intresserad att veta om det fungerar viss det är USB A
Jag har en extern HD som ej har USB A och en annan HD med USB C och de vill jag ju kunna ansluta nr det är behov.
Kommer inte köra någon extern skärm den här gången. Tanken är att få det lite mer mindre på ett skrivbord.
Jag kommer mest använda för surf.

Om jag förstått rätt är din fråga ifall USB-A-enheter kan användas på en dator som bara har USB-C-anslutningar?
Svaret är ja: USB-C är bakåtkompatibelt om du bara har en övergång från ena kontaktformen till den andra.

Som någon skrev kan man förutom rena övergångar också använda sig av en USB-C-hubb för att få fler anslutningar än de två portar man får i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kollar jag rätt så har en air 2020 2st usb-C + 3,5mm (review med bilder)
Antalet USBanslutningar är nog största flaskhalsen - kanske kan komma runt det med en usb-c docka med flera anslutningar.

Du länkade dock till den gamla Intel Airen

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om jag förstått rätt är din fråga ifall USB-A-enheter kan användas på en dator som bara har USB-C-anslutningar?
Svaret är ja: USB-C är bakåtkompatibelt om du bara har en övergång från ena kontaktformen till den andra.

Som någon skrev kan man förutom rena övergångar också använda sig av en USB-C-hubb för att få fler anslutningar än de två portar man får i datorn.

Ok. Lite det jag ville veta. Jag har skrivare också. Den har även Wifi. Om man skall ha en docka/hub vad skall man tänka på. Nog inte akut. Har ju Kjell så de kan ju kanske hjälps en med någon lösning.