Problem med Wnr3500l och fiberanslutning

Permalänk

Problem med Wnr3500l och fiberanslutning

Hej! Postar detta å en kompis vägnar:

Tjena,

Har precis köpt en Netgear WNR3500L men har stora problem med att få den att funka. Jag har i dagsläget 30/30 fiber direkt i väggen (opennet) hos Bahnhof.

Jag vill kunna ansluta routern till mitt fiberuttag och dela ut uppkopplingen trådlöst till min macbook och min xbox 360, samt ansluta min stationära PC via nätverkskabel till routern och bara köra på. Har gjort liknande grejer förr, har alltid fungerat problemfritt med gamla d-links.

Nåväl, när jag ansluter routern (från "Internet"-uttaget på routern till fiberuttaget i väggen) så händer ingenting. Begränsad eller ingen anslutning, står det. Har även provat med två olika nätverkskablar, samt stängt av DHCP-funktionen i routern.

Hur ska jag göra? Jag blir mycket besvärad av att det i de medföljande dokumenten till routern står att den endast kan kopplas in i ett cable- eller DSL-modem. Men det måste dom väl skämta om, det är ju för fan ett vanligt tp-uttag från routern till internetanslutningen.

Snälla Sweclockers, hjälp mig innan jag bryter sönder routern.

Skrev fel.
Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Hej, hur ser ipconfig ut när du kopplar in dig i routern?
Funkar det om du kopplar in dig direkt i fiberconvertern?

Permalänk
Skrivet av CloX:

Hej, hur ser ipconfig ut när du kopplar in dig i routern?
Funkar det om du kopplar in dig direkt i fiberconvertern?

Ska kolla ipconfig efter jobbet.

Ansluter jag datorn direkt till uttaget fungerar det, efter en stunds väntan (efter att routern har varit ikopplad).

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Alright, efter en stunds väntan kan bero på MAC-låsning.

Permalänk
Avstängd

Hur länge låter du routern jobba med att få ip..

Här hemma kan det ta upp till 5 - 10 minuter innan min router fått ip efter att jag brutit strömmen på routern (testade nyss ^^ ) har fiber.

Att det bara ska vara cable /dsl kan du ignorera ska inte ha nån som helst påverkan om du kör fiber..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Okej, jag har nog testat med routern inkopplad i en 20 minuter iaf men lampan blinkar fortfarande gult och jag erhåller endast "begränsad eller ingen anslutning" mot internet.

Några konkreta tips på felsökning i routern (utöver att köra en ipconfig när jag är hemma från arbetet)? Tänker jag rätt när jag stänger av DHCP-tilldelning i routern?

Har provat med tre olika kablar, men ska det vara korsad eller rak kabel? Det kanske bara var förr i tiden som detta spelade roll. Internet får jag ju när jag ansluter direkt till vägguttaget.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Testa istället att inte ha någonting inkopplad i 20minuter. För att sedan koppla in routern. DHCP borde vara påslaget, om du inte ställer dina IP-adresser på dina maskiner statiskt. Rak helst, fast som sagt så spelar det ingen roll längre.

Permalänk

Tack för alla tips så här långt!

MAC-låsning visade sig vara fallet, då internetuppkopplingen via routern började fungera när jag klonade datorns MAC-adress till routerns MAC-adress. Men, så enkelt var det inte.

När jag fått igång internetuppkopplingen via routern så fick jag endast 9/9 mbit (via kabel) jämfört med 30/80 när jag kopplat in mig direkt i vägguttaget. Vad beror detta på? Testade att stänga av brandvägg i routern osv utan resultat.

I en sista ansträngning uppdaterade jag routerns firmware, stängde av den och slog på den. Då slutade internetuppkopplingen ÅTERIGEN fungera, trots att jag klonat MAC-adressen och återställt routern. Högst irriterande.

Vad ska jag göra egentligen? Blir rätt galen. Routerns lampa för internetanslutning blinkar dock grönt, fast jag kommer inte ut på nätet vare sig via trådlöst eller trådat (till routern). Har tagit manuella screens (mobilkamera haha) då jag inte hade uppkoppling för att mejla screensen imorse. Vilken info är ni behjälpliga av?

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Hej igen,

Jag vägrar ge upp så jag fortsätter mitt postande här. Detta har hänt:

Efter att ha flashat om routern till den "omtyckta" firmwaren DD-WRT och testat allt så funkade fortfarande inte internet via routern. I min vrede lämnade jag tillbaka routern till Webhallen som felsökte den.

Dom hittade inget fel, faktum är att dom hävdade att den började fungera efter knappt en minut i deras internet, så jag tog hem routern igen.

Därefter ringde jag Netgears support som gick igenom steg för steg. Dom skickade mej en annan firmwareuppdatering som jag installerade, men det funkade trots allt inte. Netgear-supporten upptäckte emellertid att det verkar vara något fel med DNS-hanteringen, då jag för ett kort ögonblick kunde nå DNs hemsida om jag knappade in ip-adressen direkt.

Så jag fick tipset att mata in Bahnhofs DNS-inställningar manuellt istället. Sagt och gjort, jag inhämtade dessa inställningar från ipconfig när jag körde internet direkt via kabeln utan router, skrev ned dessa och matade in i routern samt startade om etc.

Funkade inte, fortfarande inget internet. Jag provade även lite alternativa DNS-adresser (t.ex. Google DNS) utan resultat. Jag har även testat att stänga av DHCP-funktionen och köra statisk IP på min dator, men det funkade inte heller.

Bahnhof säger att dom inte hittar några problem från "deras håll".
Webhallen säger att det inte är nåt fel på routern efter felsökning.
Netgear säger att det är nåt fel på DNS.

Vad säger sweclockers?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Hmm funderade på att köpa den dör routern, men kommer köra rakt in i fiberhålet med.
Kanske ska tänka om...:)

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk

Tjenare gott folk,

Jag har nu skapat ett eget konto här på Sweclockers. Det var mitt ärende som Sparriskrigaren postade om för nästan precis ett år sedan. Nu är det alltså återigen dags att ta upp kampen mot fiberanslutningen.

Jag testade återigen att försöka använda fiberanslutningen, denna gång valde jag Bredband 2 som leverantör men dessvärre kvarstod problemet. Jag aktiverade internettjänsten via opennets portal genom att ansluta router till TP-uttag i väggen och nätverkssladd till dator/router/uttag. Återigen "cap:ades" hastigheten till 9/9 mbit. Jag försökte ansluta datorn direkt utan router, men då låste sig MAC-adressen igen och ingen internetuppkoppling kunde återupprättas. Jag försökte därefter ansluta via routern igen, men inget funkade.

Jag har nu beställt service av Relacom som får komma hem mot dyr penning och kontrollera fibern - det måste fan vara fel på dragningen någonstans. Antingen i lägenheten eller i källarn - ingen aning.

Permalänk

nja tror inte de är något fel på fibern den är ganska driftsäker däremot kan ju routern vara dåligt ex inte orkat prova en annan?

Permalänk

Hej! Tack för ditt svar. Jag har provat med en Netgear WNR3500L, en D-link DIR600-nånting, samt en Linksys. Samtliga routers rungerar utan problem på annan ort (har testat samtliga) så det finns tyvärr inga problem med routrarna.

Permalänk

Det här är helt sjukt! Jag har nu köpt YTTERLIGARE en router, denna gång en TP-link TL-WR1043ND som hade fått bra betyg. Jag har sett till att inget nätverk varit anslutet till vägguttaget under dygnet innan jag kopplade in den nya routern. Den får inte ens någon signal till WAN-porten på routern! Jag har testat att koppla WAN-porten till en annan router för att se att porten öht fungerar, och då lyser den. Men inte från vägguttaget. Helt vansinnigt. Kopplar jag ur och väntar någon timme så kan jag ansluta direkt till datorns nätverkskort (efter att ha inaktiverat samt aktiverat nätverkskortet).

Det går helt enkelt inte att dela ut uppkopplingen, det är helt sjukt. Jag har alltså provat följande routers:

Netgear WNR3500L
Linksys
D-link DIR605
TP-link TL-WR1043ND

Du måste vi väl ändå kunna utesluta att det inte är routern det är fel på? Jag har försökt beskriva felet för Bredband2, men dom vägrar skicka ut en tekniker då "opennet säger att allt ser rätt ut". Jag försökte även ringa direkt till Relacom för att få en tekniker utskickad, men dom avböjde då dom inte kan kontrollera switcharna i källaren utan ett ärendenummer från ISPn. Herregud. Vad ska jag göra egentligen? Det är ju helt kört.

Permalänk

Kolla med din bostadsrättsförenings styrelse allternativt hyresvärd vad de har för serviceavtal på ert Fastighetsnät. Och följ sedan direktiven i det serviceavtalet. Man får lite mer uträttat om man inte kontaktar som enskild privatperson och med ett avtal i ryggen.

Går inte det så tala ändå med styrelse/hyresvärd för möjlig lösning. Kanske rent av få tillgång till "switchrummet" och göra en mätning på din lina med en kabeltestare eller byta switchport. Detta kräver dock en sammarbetsvillig styrelse/hyresvärd.

Men i första hand är det att få personliga kontakter hos både ISP och relacom som gäller så att du kan föra in alla i mailkonversationen. Det brukar funka.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk

Jag tänkte följa upp den här tråden och avsluta den. Det var en tuff strid att få rätt, men efter att ha fått besök av två olika tekniker från giltig service-leverantör från Opennet så kunde man konstatera att min port i switchen nere i källaren mycket riktigt var trasig. Man bytte plats i switchen och därefter fungerade fiberuppkopplingen felfritt.

Brutalt dåligt att man vägrade erkänna felet och att man lade över allt ansvar på mig som kund att bevisa det, istället för att ha skickat ut tekniker direkt. Lite drygt 600 kr fick jag i kompensation iaf! Hehe alltid något.