Fractal design R3 fläktproblem

Permalänk
Medlem

Fractal design R3 fläktproblem

Hej!
Jag har precis skaffat FD R3 och satt i mina nya fläktar, Scythe Slip stream 140 mm, 1700 RPM. Problemet är att den som sitter i botten skrapar på fläktfiltret, jag vet att det ska finnas trådar om detta men jag kan inte hitta någon. Kan en Noctua 140 mm sitta i botten utan problem? Mycket tacksam för svar.

MVH Jpau94

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Tjena!

Är du säker på att fläkten sitter åt rätt håll?
Vet inte hur det ser ut exakt i en R3, men du kanske ha skruvat dit den för hårt så att den skrapar i?

Mvh,

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja den sitter åt rätt håll, nej den skrapar även när den sitter väldigt löst.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Kollat så filtret samt fläkten inte är skeva?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja, så gott jag kan, fläkten kanske är lite skev, jag vet inte det. Den går att röra lite i sidled.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Okej, jag har tyvärr inga fler idéer, men du får lycka till hur som helst.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Jpau94:

Ja, så gott jag kan, fläkten kanske är lite skev, jag vet inte det. Den går att röra lite i sidled.

Finns massor skrivet om detta i Fractal r3 tråden nedanför..:D

Men iaf. det är inte alltid lätt o hitta svar i sin frustation..:D

Du MÅSTE ha mellanlägg i hörnen på fläkten, annars tar det i och skapar missljud.
räcker att du får upp den någon Millimeter bara..

många har klipp itu en "tuss" som man klistrar under möbler oftast för slippa repor i golvet, och satt i varje hörn utav fläkten.

jag gjorde lite distanser med lite svart eltejp..:D

Mvh

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

OK, tack, tror att det fungerar nu. Jag tog bort filtret, behöll möbeltassarna jag satt på (de hjälpte av någon anledning inte) och tejpade fast något strumpbyxliknande över hålet.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Hjälp, jag blir galen!

Jag har kopplat in två fläktar till moderkortet men nu lyckas jag inte styra dem, hur gör man det?
Tackar också för alla svar på min förra fråga.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

Du kan bara styra de om de har 4pins kontrakt, alltså via PWM signaler. Annars får du köpa en fläktkontroller.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RymdSegel:

Du kan bara styra de om de har 4pins kontrakt, alltså via PWM signaler. Annars får du köpa en fläktkontroller.

Ok, tack. Fast hur funkar det med de fläktkontakter på moderkortet som bara har 3 pinnar?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

De kan inte skicka några sånna signaler. En av pinnarna är för att visa rpm, en för jord och en för plus. ( är inte helt säker på att det är så men nästan)
CPU fan har nästan alltid 4 pins och sen brukar det finnas en till kontakt som har 4 pins på de flesta moderkort.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

Jag kan ställa i bios hur många % dem ska jobba i "dutymode".. tex vill jag att dem ska gå på 70% så ställer jag enkelt in det.

så kan du ställa in dem med ditt moderkort i bios så visst går det att sänka hastigheten med 3pin kontakter.

dock vet jag inte om det går med alla Moderkort, så låter det vara osagt..:D
Har du inte detta funktion så är fläktkontrolelr tyvär det som gäller för kunna justera efter önskemål..

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Har inte stött på detta problem med bottenfläkten men däremot med sidopanelen, försökte lösa problemet med lite möbeltassar men tyckte inte riktigt att det löste problemet så har valt att inte använda sidopanelens fläkt-möjlighet tills vidare. Har en Noctua 120mm som sitter som bottenfläkt just nu, kommer mest största sannolikhet att köpa en modell större så man fyller ut hela området.

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Lagring: QNAP TS-419P II | 4xWestern Digital Red 2TB (RAID5)