Permalänk

Win 7 Raid 1

Har precis köpt 2st Western Digital diskar på 2tb och tänkte använda dessa i en Raid1 setup. Problemet är märkte jag rätt snart att man tydligen inte kan köra 1 hårddisk i IDE läge (min ssd) och 2st i raid på ett moderkort med ICH10.
Har även 2st orange portar som ska vara kopplade till någon Silicon Image controller men vad jag lyckats läsa mig till så ska det vara nån mjukvara inblandat i det där också.
Så då kan man väl lika gärna köra Raid1 i windows. Någon som har erfarenheter av det? Funkar det bra? Snor det mycket prestanda? Antar att det inte drar nån prestanda när det inte sker nån läsning/skrivning till diskarna så om det inte drar väldigt mycket prestanda så är det inget problem för mig eftersom jag har win,progr och spel på SSD och således påverkas jag inte när jag spelar eller liknande.
En annan grej jag funderar på är om det är komplicerat att flytta min Raid1 setup från en dator till en annan? Kan hända att jag uppgraderar hårdvara under början på nästa år och vill då kunna koppla in mina raid diskar och få dem att funka precis som innan utan att tvingas formattera. Går detta?

Tacksam för svar

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket moderkort du har, men om det är som du säger så är det bästa att köpa ett raid kort och sätta 2TB diskarna på.
Detta blir också svaret på fråga 2, om du sätter diskarna i Raid på ditt moderkort kan du inte bara flytta över diskarna till ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Quart:

Vet inte vilket moderkort du har, men om det är som du säger så är det bästa att köpa ett raid kort och sätta 2TB diskarna på.
Detta blir också svaret på fråga 2, om du sätter diskarna i Raid på ditt moderkort kan du inte bara flytta över diskarna till ett nytt moderkort.

Mitt moderkort står i signatur..
Som jag förstått det så spelar det ingen roll vilket chipset man har när man kör Raid i windows eftersom det är helt och hållet mjukvarustyrt. Då borde det gå bättre att flytta mellan olika system så länge man kör win7?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Du kan flytta mellan samma chipsetfamilj. Kör du SW-win-RAID kan du flytta.
RAID1 ger nära samma prestanda som singledisk.

Med SW-win-RAID antar jag att du menar Software? Hur går det när man flyttar över då? Bara o koppla i diskarna och windows känner av att det är en raid konfiguration eller ska man göra nåt speciellt?
Anledningen till att jag vill köra Raid1 är säkerhet.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Bara att flytta, är man det minsta osäker gäller backup innan

Har satt upp diskarna i software Raid1 nu o det verkar funka fint.
Om jag ska göra backup i framtiden innan jag flyttar diskarna till nytt system så måste jag ju köpa en till 2Tb disk =/
Jaja den tiden den sorgen

Tack för infon.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Varför kör du på IDE?