Vad är skillnaden på ADSL-bolagen ??

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på ADSL-bolagen ??

Jag vet att den här tråden varit uppe ett par gånger men jag hittar inte allt jag vill veta innan jag ska beställa.Tyvärr för mig så kan jag bara få 0.5 varianten.Det finns ju några leverantörer att välja på - TELIA,Tiscali,Spray,Bostream,TELE2,Telenordia....
F:
1.En del leverantörer har fast ip å andra inte - för-/nackdelar?
2.Hur viktigt är modemet?USB modem drar mer CPU och jag har läst att ethernetmodem ska vara bäst.Är det samma om man är 2 som ska dela?
3.Vad behövs för grejer om man ska dela på 2 förutom nätverkskort?Olika för USB-/Ethernetmodem?
4.Nån som har koll på hur mycket man får ladda ner/månaden från bolagen?Blir det avstängning om ni drar över?

Många klagar på dålig ping på Spray och TELIA vill man helst undvika.Det blir några kvar ändå att välja på och priset är viktigt.

Permalänk
Medlem

Ethermetmodem e ju bättre med tanke på att maninte behölver några drivisar

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Re: ADSL frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shutin
Jag vet att den här tråden varit uppe ett par gånger men jag hittar inte allt jag vill veta innan jag ska beställa.Tyvärr för mig så kan jag bara få 0.5 varianten.Det finns ju några leverantörer att välja på - TELIA,Tiscali,Spray,Bostream,TELE2,Telenordia....
F:
1.En del leverantörer har fast ip å andra inte - för-/nackdelar?
2.Hur viktigt är modemet?USB modem drar mer CPU och jag har läst att ethernetmodem ska vara bäst.Är det samma om man är 2 som ska dela?
3.Vad behövs för grejer om man ska dela på 2 förutom nätverkskort?Olika för USB-/Ethernetmodem?
4.Nån som har koll på hur mycket man får ladda ner/månaden från bolagen?Blir det avstängning om ni drar över?

Många klagar på dålig ping på Spray och TELIA vill man helst undvika.Det blir några kvar ändå att välja på och priset är viktigt.

Bostream = 2.5 mbit och de andra har 0.5

1. Nästan alla har fast ip eftersom din ip oftast bestäms av MAC adressen på ditt nätverkskort. Dock så har bonet static ip vilket är kan vara jävligt skönt för du kan binda en adress till den.

2. Ta ett ethernet modem såklart så slipper du allt krångel med usb och konflikter som kan uppkomma.

3. Om du är 2 som ska dela på nätet så är det alltid att föredra en router "D-link 804 etc" som gör att det blir mkt lättare.
Annars så är du tvungen att ha en dator med 2 kort i och som måste vara igång för att den andra ska få tillgång till internet.

4. Av vad jag vet så har bonet ingen check på sina ledningar eftersom jag i regel drar hem minst 10 gig i veckan och har gjort så i flera års tid.
Telia har kontrollerat vad som skickas på sina ledningar har jag hört.

Hoppas en del av informationen har hjälper dig att välja bonet för det är självklart det bästa i adsl väg

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Hedersmedlem

Bostream har ju börjat med iStream, xStream, JetStream och LanStream om jag minns rätt.
0,5mbit/s på iStream, 2,5mbit/s på xStream. JetStream fanns i 4 och 8 Mbit/s (VDSL teknik?) och LANstream 10mbit/s.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

bostreams 0,5mbps har dynamisk ip tilldelning.
det är väl för skanova tvingade in dom på den plattformen helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martiin
bostreams 0,5mbps har dynamisk ip tilldelning.
det är väl för skanova tvingade in dom på den plattformen helt enkelt.

Nja, de valde att lansera en billigare ADSL-tjänst. Ett smart drag med tanke på att många inte har råd att punga 450kr/mån. 300 känns mer humant

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Skillnaden på olika ADSL-bolag?? Skillnaden är namnen på dom, det gemensamma för dom är att dom är ute efter dina pengar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless